Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Fast det där med ger upp köper jag inte. Okej om man ger upp på så vis att man slutar äta och dricka, men att känslomässigt ge upp gör ju inte att man dör liksom. Och hon låg ju på sjukhus så näring lär hon fått i sig.
Jag tror på felbehandling eller överbehandling. Är man i Barbros ålder samt har viss sjukdom så är man nog inte så mottaglig för starka mediciner, då kanske det är bättre med vila i sitt egna hem och låt det bära så länge det går. Det är också sorgligt att hennes sista tid blev på sjukhus med tanke på hur mycket Järvsö betydde, ett vackert värdigt avslut hade ju skett i Järvsö med hela familjen samlad.
Fast du anar inte hur mycket chock kan göra med människan. Att få reda på att man kanske har max några månader eller ännu värre veckor kvar att leva, då ger man upp helt enkelt. Hon kan ha haft cancer under flera års tid utan att vetat om det, kommit till sjukhuset för några regelbundna kontroller och då helt plötsligt få veta att hon har mycket kort tid kvar att leva. Människor i den situationen pumpas ofta med lugnande och smärtstillande, och det blir man såklart dåsig och kanske även sämre av. Men du slipper den värsta smärtan och du slipper framförallt förstå vad som händer.
Att hennes sista tid blev på sjukhus kan helt och hållet vara hennes egna vilja. En del vill helt enkelt inte hem, det blir för jobbigt. På ett sjukhus distanserar du dig lite från världen utanför, att komma ut och veta att ''det här är sista gången jag ser mitt hem'' (eller vad det nu kan vara) är kanske jobbigare än att ligga i en säng och tänka på allt gott som har hänt i livet. Där är vi alla såklart olika, men det är ingen självklarhet att vilja dö hemma.