Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-27, 06:32
  #1
Medlem
Kwalles avatar
I den lokal jag tränar tar syret slut väldigt fort pga bristande ventilation. Alltså är ju syrekoncentrationen lägre, vilket den är på hög höjd med. Dock så är sammansättningen i övrigt annorlunda, mer koldioxid i lokalen vilket det inte är på hög höjd.

Min fråga är nu om denna låga syrehalt gör att det "blir" höghöjdsträning s a s?
Citera
2006-01-27, 08:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
I den lokal jag tränar tar syret slut väldigt fort pga bristande ventilation. Alltså är ju syrekoncentrationen lägre, vilket den är på hög höjd med. Dock så är sammansättningen i övrigt annorlunda, mer koldioxid i lokalen vilket det inte är på hög höjd.

Min fråga är nu om denna låga syrehalt gör att det "blir" höghöjdsträning s a s?

Är inget expert men det låter inte rimligt att det skulle bli någon form av höghöjdsträning, påpeka detta ist för ägaren då syre är en viktig faktor vid utförande av tungt kroppsarbete.
Citera
2006-01-27, 08:55
  #3
Medlem
Är rätt så säker på att du inte får någon som helst "höghöjdseffekt" .

Grejen med höghöjdsträning är att man vistas lång tid i syrefattigmiljö.
Tanken är att kroppen ska producera mer röda blodkroppar men produktionen av dessa kommer inte igång förrän efter ca en vecka på hög höjd.

Så ett par timmar i ett syrefattigt gym ger sannolikt lika stor effekt som att sitta i en dåligt ventilerad föreläsningssal en hel förmiddag. Ingen alls förutom eventuell irritation och trötthet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback