2018-03-31, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är ingen jävla cancer på samhällskroppen - det är samhällskroppen du pratar om!
En bubbla liknar kanske ett pyramidspel, men krashar bubblan så har du ju BOSTADEN kvar. Och en bubbla representerar inte hela ekonomin.
Samhällskroppen är den mänskliga kulturen och den mänskliga artens överlevnad i livet. Samhällskroppen är den levande och organiska helheten som varje individ är del av och möjliggör.

Ekonomi är det som får allt att snurra. Ekonomi är energi. Det är allokering och förvaltning av energi för människan att leva och överleva av.

Har man en funktion i samhällskroppen som leder till kollaps av samhällskroppen så är det att se som en sjukdom. Vi behöver reell tillväxt - i harmoni och balans - vi behöver inte ohejdad tillväxt med ett ohållbart resursuttag som kommer till för att stimulera imaginära finanser.

Citat:
F.ö. är du en så kallad social justice warrior? Varför/ varför inte?
Vad har detta med topic att göra?
Citera
2018-03-31, 09:24
Medlem
Absolut den är dessutom ett stort skämt.

Läste i tråden om reell tillväxt och mindes att amerikanska ekonomer förundrades över att produktiviteten inte ökat nämnbart trots flera årtionden av automatisering och robotisering.

De kan få förklaringen från närmsta person med ett uns simpelt bonnförstånd men tills dess för ni en ledtråd av mig, kan det ha något att göra med alla oproduktivas sjukt överbetalda uttag från kakan att göra ex: inom administration eller annan liknande oefterfrågad aktivitet som betalas från kakan.

Tungskapssamhället kostar skjortan och inga pyramidspel ännu uppfunna kommer klara betala notan för dessa prestationslösa hittepåsysslor oavsett hur mycket billig arbetskraft de importerar eller hur de lönedumpar produktivt arbete.
Citera
2018-03-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vad har detta med topic att göra?
Det är svårt att diskutera och svara på frågor från folk som inte vill veta.

Citat:
Har man en funktion i samhällskroppen som leder till kollaps av samhällskroppen så är det att se som en sjukdom. Vi behöver reell tillväxt - i harmoni och balans - vi behöver inte ohejdad tillväxt med ett ohållbart resursuttag som kommer till för att stimulera imaginära finanser.
Detta var sunt och svarade lite på min oro angående SJW/ kommunist-vibbar. Håller med helt!
Grejen är väl att du kan ha övervärderingar, men det ekonomiska systemet är inte bara ett pyramidspel bara för det. Ursprungligen var det byteshandel och det är det i princip helt fortfarande. Det finansiella systemet underlättar dock oerhört för handeln.

Jag blev väldigt rädd när jag hörde hur politiker ganska godtyckligt kan stimulera ekonomin. De kan i princip kortsiktigt övervärdera svenska varor utan att varorna i sig blir bättre. Sossarna gjorde något i den stilen mellan 1970 och 90-talskrisen. Lekte med räntor och valutor och finanspolitik med jämlikhet som slutmål. Sydafrikas president hade någon liknande idé nu. Miljöpartiet ska göra det med miljön som slutmål. Idioti. Det kan vara det som får det hela att likna ett pyramidspel.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-03-31 kl. 10:06.
Citera
2018-03-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Många glömmer bort att det är inte bara minusränta som har införts, sparräntan har även blivit mycket sämre, vilket gör att dom som har ordning på sin ekonomi och försöker spara sina pengar, har fått mycket sämre villkor. Man bestraffar dom som spar pengar, istället vill man locka människor att ta lån.

Men om du har mycket pengar, typ flera hundra miljoner, ger bankerna bättre ränta till såna som har så stora summor pengar ?
Jo självklart gör ju minusräntan att ALLA räntor blir lägre 🙄
Citera
2018-03-31, 13:29
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Ifall vi skulle betala tillbaka alla lån skulle inte ett öre vara i rullning och vi skulle fortfarande vara skuldsatta. Det säger väl allt. Ingen man är fri skuldsatt. Ingen.

Belåning sker alltid på framtidens bekostnad, och 50-70 talisterna har bekostat sin härliga tid för att 00 och framåt ska få ta del av när skiten faller likt Grekland. Det är främst novemberrevolutionens fel 1983 då man avreglerade banker och privatpersoners lånbegränsning.

Kraschen kommer när köpkraften faller exponentiellt i och med automatiseringens intåg. Den kommer bli så stor att den kommer för evigt omvälva hela världen. Ingen verkar förstå vad som komma skall. Jo, eliten gör, därför importerar man invandrare för att hålla belåningen och köpkraften hög. Sedan när kraschen är de facto, kommer eliten undan och människor slåss mot varandra.
Citera
2018-05-19, 09:52
Medlem
Citat:
Pengar skapas ur skuld.
Nej. Däremot är fordringar på bankinstitut allmänt accepterat betalmedel och kan benämnas pengar.

Citat:
För att gamla skulder ska kunna betalas(ränta+amortering) med pengar så måste nya skulder hela tiden skapas. Det innebär att nya kreditlån måste tas hela tiden för att gamla lån ska kunna stimuleras.
Nej, detta är helt fel. Och jag har falsifierat det massor med ggr här i forumet.
De som påstår detta fantiserar om att banken har ett stort hål dit alla ränteintäkter försvinner.
I verkligheten däremot används bankens ränteintäkter till bankens utgifter för in/upp-låning. Den skillnad som finns kallas räntenetto och går till bankens utgifter för att driva verksamheten. Vilket inkluderar löner, IT-kostnader, hyror mm. I bästa fall finns det kvar till en vinst.

Citat:
Wikipedia förklarar pyramidspel:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel
Citat:
Ett kännetecken för ett pyramidspel är att balansräkningen är i verkligheten negativ, det finns inte täckning för utestående skulder, vilket döljs och förljugs. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar.
Vilket är exakt så som bankerna fungerar, dom har inte täckning deras utomstående skulder.
Varsågod då att visa ett bankinstitut som inte har en balansräkning i balans.

När kreditförluster uppstår (vilket händer hela tiden) så minskar tillgångssidan, och motsvarande minskning görs på skuldsidan där det egna kapitalet minskar. Dvs det är aktieägarna som betalar för alla kreditförluster som banken åker på.

Citat:
Är det finansiella systemet ett pyramidspel?
Då du har definierat det som att banker har en balansräkning i obalans, så är det bara att plocka fram en sådan årsrapport.

Misslyckas du däremot, så är det lämpligt att du i framtiden inte påstår att det är ett pyramidspel.
Citera
2018-05-19, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej. Däremot är fordringar på bankinstitut allmänt accepterat betalmedel och kan benämnas pengar.
Ergo, pengar skapas ur skuld.

Citat:
Nej, detta är helt fel. Och jag har falsifierat det massor med ggr här i forumet.
De som påstår detta fantiserar om att banken har ett stort hål dit alla ränteintäkter försvinner.
I verkligheten däremot används bankens ränteintäkter till bankens utgifter för in/upp-låning. Den skillnad som finns kallas räntenetto och går till bankens utgifter för att driva verksamheten. Vilket inkluderar löner, IT-kostnader, hyror mm. I bästa fall finns det kvar till en vinst.
Du påstår att du falsifierat, men du varken falsifierar eller hänvisar till vart du har falsifierat.

Vi pratar att skuldpengar+ ränta+amortering innebär pyramidspel.

Citat:
Varsågod då att visa ett bankinstitut som inte har en balansräkning i balans.

När kreditförluster uppstår (vilket händer hela tiden) så minskar tillgångssidan, och motsvarande minskning görs på skuldsidan där det egna kapitalet minskar. Dvs det är aktieägarna som betalar för alla kreditförluster som banken åker på.
En balansräkning i balans för utomstående skulder och innestående skulder innebär inte att banken kan leverera de utomstående skulderna skulle de efterfrågas.

Citat:
Då du har definierat det som att banker har en balansräkning i obalans, så är det bara att plocka fram en sådan årsrapport.

Misslyckas du däremot, så är det lämpligt att du i framtiden inte påstår att det är ett pyramidspel.
Nej, jag har inte definierat det som en balansräkning i obalans. Jag har definierat det som att man inte kan leverera utomstående skulder givet att det skulle efterfrågas unisont Om inte nya skulder tas.

Men man tar ju [nya skulder] när man går till the lender of last resort Riksbanken så att "systemviktiga banker" inte går omkull. Man måste ju upprätthålla den "finansiella stabiliteten". Dvs pyramidspelet tillåts inte krascha fastän det är en solklar marknadsdefekt. Frimarknad tillåts inte.
Senast redigerad av frasselito 2018-05-19 kl. 10:07.
Citera
2018-09-14, 20:26
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ingen bank utkräver en lånebetalning på totalsumman av lånet samt räntan som en enda klumpsumma. Detta hade de facto varit matematiskt omöjligt att återbetala i en ekonomi där pengar är skuld. Däremot är det så här maffialån fungerar, vilket är varför kriminella ligor så enkelt kan få en hållhake på sina offer.
Jag misstänker att du egentligen med bank menar "hela bankväsendet". Låntagaren kan annars lätt vända sig till annan långivare och låna till räntan och återbetala både lån och ränta. Den andra långivaren har förmodligen inte evigt liv som den första hade utan vill använda sina finansiella tillgångar och ränteinkomster till konsumtion vilket gör att lånet kan amorteras av helt.

Jag har som privatperson exakt samma möjligheter som en bank att skapa en ständigt växande "penningmängd" genom att köpa räntepapper och frysa ner mig själv. I realiteten kommer dock fordringar skrivas av i takt med att folk dör och företag konkar.
Citera
2018-09-14, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är svårt att diskutera och svara på frågor från folk som inte vill veta.

Detta var sunt och svarade lite på min oro angående SJW/ kommunist-vibbar. Håller med helt!
Grejen är väl att du kan ha övervärderingar, men det ekonomiska systemet är inte bara ett pyramidspel bara för det. Ursprungligen var det byteshandel och det är det i princip helt fortfarande. Det finansiella systemet underlättar dock oerhört för handeln.

Jag blev väldigt rädd när jag hörde hur politiker ganska godtyckligt kan stimulera ekonomin. De kan i princip kortsiktigt övervärdera svenska varor utan att varorna i sig blir bättre. Sossarna gjorde något i den stilen mellan 1970 och 90-talskrisen. Lekte med räntor och valutor och finanspolitik med jämlikhet som slutmål. Sydafrikas president hade någon liknande idé nu. Miljöpartiet ska göra det med miljön som slutmål. Idioti. Det kan vara det som får det hela att likna ett pyramidspel.
Det fetade är falskt. En kvarleva från ideologiska nationalekonomer som fantiserat fram antaganden utan verklighetsförankring.

Antropologin har empiriskt visat att skuldekonomier är det arkaiska. Skuld är stenåldern.

Se exempelvis dessa böcker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Debt:_The_First_5000_Years
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Gift_(book)

Citat:
A second major argument of the book is that, contrary to standard accounts of the history of money, debt is probably the oldest means of trade, with cash and barter transactions being later developments.

Vi har alltså inte kommit längre i mänsklig evolution. Vi håller fortfarande på med skuld, nu i form av köpa och sälja skuld på skuldobligationsmarknader (vilket är slaveri).

Vilka framsteg. Ociviliserade grottmänniskor än.

Inte konstigt våra civilisationer förfaller. Vi kan ju inte ens bedriva ordentlig effektiv ekonomi.
Citera
2018-09-15, 22:10
Medlem
Citat:
När jag brukar påstå att vårt ekonomiska system är ett pyramidspel i diskussioner här på Flashback och annorstädes så brukar folk tycka att jag är dum i huvudet eller så accepterar dom påståendet. Jag vet att jag inte är den skarpaste kniven i lådan så jag vill veta om jag är dum i huvudet som tror på strunt eller om det faktiskt är så att vårt finansiella ekonomiska system är ett pyramidspel.

Pengar skapas ur skuld. För att gamla skulder ska kunna betalas(ränta+amortering) med pengar så måste nya skulder hela tiden skapas. Det innebär att nya kreditlån måste tas hela tiden för att gamla lån ska kunna stimuleras.

Kolla minut 12.28 i denna video för en visuell förklaring:
https://youtu.be/iFDe5kUUyT0

Wikipedia förklarar pyramidspel:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Vilket är exakt så som bankerna fungerar, dom har inte täckning deras utomstående skulder.

Är det finansiella systemet ett pyramidspel?
Om ja, är det bra och/eller rättvist att det är ett pyramidspel? Vilka positiva och negativa konsekvenser får detta system? Är detta ett hållbart ekonomiskt system (kom ihåg att ekonomi är hushållandet med resurser)?
Intressant teori. Jag menar att skulder och ränta på skulder inte skapar ekonomisk tillväxt, det är bara en bluff. Men det är så banker fungerar, och de vill få oss att tro att man kan skapa tillväxt ur skulder, men berättar inte att vi betalar ränta på skulder i decennier så länge vi inte betalar av på statsskulden t ex. Anledningen är förstås att det är deras affärsmodell, att det är vad de tjänar pengar på, och vi, som konsumenter, kunder och skattebetalare gör de rika, medan de skrattar åt våra inkomster på några hundra tusen per år.
Citera
2018-09-16, 10:45
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Fast pengar skapas inte ur skuld, de skapas ur tillgång. Så hela förutsättningen för diskussionen är knasig.

Du går inte till banken och säger "jag vill låna 1 miljon". De kommer först le åt dig och om du är envis kommer de sedan ringa ringa polisen.

Men om du startat en frisörsalong som är lönsam och går till banken och säger "jag vill låna 1 miljon, jag kan lämna min frisörsalong som pant" då kommer de de säga "Välkommen in på kontoret och berätta mer"

Man kan då säga att banken printar 1 miljon ur ingenting. Men det intressant här är ju inte tillväxten på skuld - utan tillväxten på tillgångar (panter). När banken sedan lånar pengar i riksbanken så följer panten på frisörsalongen med.

"Pyramidspelet" handlar alltså inte om skuld - utan om tillgångar. Vi skapar mer och mer tillgångar, vilka vi sedan belånar för att hävstånga oss fram. De flesta skulle nog välja ett annat ord än "pyramidspel". Drivkrafterna är inte möjligheten att låna - det är möjligtvis smörjmedlet - utan teknisk utveckling och ett samhälle som krattar manegen för företagsamhet.
Citera
2018-09-16, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Fast pengar skapas inte ur skuld, de skapas ur tillgång. Så hela förutsättningen för diskussionen är knasig.

Du går inte till banken och säger "jag vill låna 1 miljon". De kommer först le åt dig och om du är envis kommer de sedan ringa ringa polisen.

Men om du startat en frisörsalong som är lönsam och går till banken och säger "jag vill låna 1 miljon, jag kan lämna min frisörsalong som pant" då kommer de de säga "Välkommen in på kontoret och berätta mer"

Man kan då säga att banken printar 1 miljon ur ingenting. Men det intressant här är ju inte tillväxten på skuld - utan tillväxten på tillgångar (panter). När banken sedan lånar pengar i riksbanken så följer panten på frisörsalongen med.

"Pyramidspelet" handlar alltså inte om skuld - utan om tillgångar. Vi skapar mer och mer tillgångar, vilka vi sedan belånar för att hävstånga oss fram. De flesta skulle nog välja ett annat ord än "pyramidspel". Drivkrafterna är inte möjligheten att låna - det är möjligtvis smörjmedlet - utan teknisk utveckling och ett samhälle som krattar manegen för företagsamhet.
Detta är ju bara förvrängda ord från en ideolog.

Finns något som heter nystartslån - du behöver inget etablerat företag.

Finns något som heter CSN-lån - du behöver inget etablerat företag.

Finns något som heter bostadslån - du behöver inget etablerat företag.

Finns något som heter konsumtionslån - du behöver inget etablerat företag.

Dessa nya lån är nödvändiga för att täcka gamla skulder hos de skuldsatta - annars kollapsar finansekonomin.
Alltså nya lån krävs hela tiden för att pyramidspelet inte ska implodera.

Den främsta tillgången som finns för en bankster är skuldslaven. Dvs man gör en riskanalys hos tillgången - skuldslaven - för att säkerställa att kreditförlust inte uppstår. Det är det som skapar pengarna, tillgång till skuldslavar som tar skuld. För att dessa skuldslavar ska kunna betala så måste de vara produktiva. Om de inte är produktiva så uppstår kreditförlust. Om nya lån inte tas för konsumtion av produktionen så uppstår kreditförlust och därför imploderad finansmarknad.

Här kan man som Herr Nilsson hävda att det visst går att upprätthålla systemet genom att kapitalägare konsumerar istället för att nya låntagare konsumerar.
Rent teoretiskt går det, men rent praktiskt går det inte därför att omfördelningsflödet som krävs för den apparaten inte är praktiskt möjligt utan tvång.

Det är lätt att inse att belånade människor är slavar för banken, se exempelvis denna tråd:
(FB) Är det moderna banksystemet slaveri?
Om något är oklart kring detta så fråga på så ska jag redogöra för mitt perspektiv på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in