Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Fast pengar skapas inte ur skuld, de skapas ur tillgång. Så hela förutsättningen för diskussionen är knasig.
Du går inte till banken och säger "jag vill låna 1 miljon". De kommer först le åt dig och om du är envis kommer de sedan ringa ringa polisen.
Men om du startat en frisörsalong som är lönsam och går till banken och säger "jag vill låna 1 miljon, jag kan lämna min frisörsalong som pant" då kommer de de säga "Välkommen in på kontoret och berätta mer"
Man kan då säga att banken printar 1 miljon ur ingenting. Men det intressant här är ju inte tillväxten på skuld - utan tillväxten på tillgångar (panter). När banken sedan lånar pengar i riksbanken så följer panten på frisörsalongen med.
"Pyramidspelet" handlar alltså inte om skuld - utan om tillgångar. Vi skapar mer och mer tillgångar, vilka vi sedan belånar för att hävstånga oss fram. De flesta skulle nog välja ett annat ord än "pyramidspel". Drivkrafterna är inte möjligheten att låna - det är möjligtvis smörjmedlet - utan teknisk utveckling och ett samhälle som krattar manegen för företagsamhet.
Detta är ju bara förvrängda ord från en ideolog.
Finns något som heter nystartslån - du behöver inget etablerat företag.
Finns något som heter CSN-lån - du behöver inget etablerat företag.
Finns något som heter bostadslån - du behöver inget etablerat företag.
Finns något som heter konsumtionslån - du behöver inget etablerat företag.
Dessa nya lån är nödvändiga för att täcka gamla skulder hos de skuldsatta - annars kollapsar finansekonomin.
Alltså nya lån krävs hela tiden för att pyramidspelet inte ska implodera.
Den främsta tillgången som finns för en bankster är skuldslaven. Dvs man gör en riskanalys hos tillgången - skuldslaven - för att säkerställa att kreditförlust inte uppstår. Det är det som skapar pengarna, tillgång till skuldslavar som tar skuld. För att dessa skuldslavar ska kunna betala så måste de vara produktiva. Om de inte är produktiva så uppstår kreditförlust. Om nya lån inte tas för konsumtion av produktionen så uppstår kreditförlust och därför imploderad finansmarknad.
Här kan man som Herr Nilsson hävda att det visst går att upprätthålla systemet genom att kapitalägare konsumerar istället för att nya låntagare konsumerar.
Rent teoretiskt går det, men rent praktiskt går det inte därför att omfördelningsflödet som krävs för den apparaten inte är praktiskt möjligt utan tvång.
Det är lätt att inse att belånade människor är slavar för banken, se exempelvis denna tråd:
(FB) Är det moderna banksystemet slaveri?
Om något är oklart kring detta så fråga på så ska jag redogöra för mitt perspektiv på saken.