• 1
  • 2
2018-03-29, 21:53
Medlem
Flanderiuss avatar
Kan man verkligen känna lycka när man är helt själv? Är inte vår lycka beroende av de andra, de människor som vi har runt omkring oss, vilket i sin tur gör glädje till något gemensamt och kollektivt?

Givetvis kan man nå en nivå av självuppskattning i ensamhet, men leder verkligen detta till en riktig lycka? Personligen finner jag bäst välmående när man kan dela glädjen med varandra. Det är då som ens lycka kan blomma ut och bli som tydligast.

Frågan om vad som utgör en riktig glädje blir här aktuell.
Citera
2018-03-29, 21:58
Medlem
Länkar till ett nice quote;

jag lärde mig tidigt
hur man utplånar sig själv
med hjälp av andra människor

Med det sagt; jag tror att man är lyckligare själv än med ”dåliga” personer, men även lycklig med människor som är hederliga och bra. Jag tror inte det finns ett perfekt svar.
Citera
2018-03-29, 22:04
Medlem
yz44s avatar
Delad glädje är dubbel glädje.
Citera
2018-03-29, 22:04
Medlem
Som du säger så kan man känna sig bekväm och må bra ensam. Den där extra glädjen eller vad man ska kalla det kommer kollektivt när man hjälper någon annan, deltar i aktiviteter tillsammans med andra osv. Som tidigare skrivet så är det viktigt att umgås med människor man mår bra med annars ger det oftast motsatt effekt.
Senast redigerad av Babyspenat 2018-03-29 kl. 22:08.
Citera
2018-03-29, 22:25
Medlem
4yoonlys avatar
Tror det är lite som med "meningen med livet" frågor... det är ganska individuellt... för vissa är uppenbarligen den senaste heroin kicken riktigt lycka (och kanske meningen med livet vad vet jag)... för andra kan det vara att vakna med nybakat bröd doft...

Alltså ju mer du frågar desto mer (och kanske olika) svar får du...
Citera
2018-03-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Kan man verkligen känna lycka när man är helt själv? Är inte vår lycka beroende av de andra, de människor som vi har runt omkring oss, vilket i sin tur gör glädje till något gemensamt och kollektivt?

Givetvis kan man nå en nivå av självuppskattning i ensamhet, men leder verkligen detta till en riktig lycka? Personligen finner jag bäst välmående när man kan dela glädjen med varandra. Det är då som ens lycka kan blomma ut och bli som tydligast.

Har du nyss läst Brave New World?

Om det funnes ett medel att på kemisk-teknologisk väg uppnå vad flertalet av oss skulle betrakta som lycka, skulle det utan tvivel ändå finnas ett litet antal människor som helt förkastade den "falska, artificiella lyckan" och skulle känna sig lyckligare utan den...

Vi är alla olika.
Citera
2018-03-29, 23:06
Medlem
Riktig lycka verkar vara första gången man gör eller klarar något nytt.

Nyhetens behag.
Tex lära sig cykla . Vindsurfa åka skider hoppa 30 meter.

Köra motorcykel förta gången.
Osv
Sen blir utbudet mindre å mindre . Sen är inget roligt . Men då kan man lära sig leva enkelt å värdesätta vädret .
Citera
2018-03-29, 23:12
Medlem
Phoenixboxs avatar
Prova ecstasy på en paradisö i Thailand med ett par heta brudar så får du väl se!

Skämt åsido, den här från kan liknas med ”vad händer efter döden?”, för ingen vet ett definitivt svar.

Man kan ge ett snustorrt svar eller en personlig synpunkt, jag kände sann lycka av att vakna intill mitt ex till exempelj
Och den lyckan håller kvar trots hon lämnade mig!
Citera
2018-04-05, 15:30
Medlem
Thumoss avatar
Frihet från begär
Citera
2018-04-05, 15:33
Medlem
Citat:

För att känna riktigt lycka så tror jag att man skall älska och bli älskad tillbaka. Vara frisk, fri och ha tillgång till nödvändigheter och lite till.
Citera
2018-04-23, 23:54
Medlem
exquisitelys avatar
Att trivas med sig själv. Antingen sin kropp, sin personlighet eller bägge. På så vis kan man känna lycka även om man är helt ensam.
Citera
2018-04-24, 15:59
Medlem
Citat:

Det är nog så att orden lycka och glädje inte har samma betydelse. Glädje kan t.ex. vara när någon berättar en rolig historia som alla skrattar åt. Lycka å andra sidan kan vara att titta på en vacker tavla. Jag skulle säga att glädje är en känsla, lycka är ett sinnestillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in