2018-04-24, 16:05
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det mesta är nog fåfäng och förgänglig lycka. Sådan man får av att vara populär hos andra eller när allt går bra. Men den sortens lycka varar troligen inte någon längre tid.

Riktig lycka finner man nog i sig själv, om man söker och har tur att finna den.
Men den verkar inte vara många förunnande.
Citera
2018-04-24, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Kan man verkligen känna lycka när man är helt själv? Är inte vår lycka beroende av de andra, de människor som vi har runt omkring oss, vilket i sin tur gör glädje till något gemensamt och kollektivt?

Givetvis kan man nå en nivå av självuppskattning i ensamhet, men leder verkligen detta till en riktig lycka? Personligen finner jag bäst välmående när man kan dela glädjen med varandra. Det är då som ens lycka kan blomma ut och bli som tydligast.

Frågan om vad som utgör en riktig glädje blir här aktuell.

Förutom när jag vill knulla mår jag vanligen bäst i ensamhet.

Sedan finns det egentligen inte lycka på det sätt som folk tror. Att ha det bra är egentligen bara frånvaron av smärta och brister.
Citera
2018-04-24, 23:52
Medlem
Att som kvinna ha fått uppleva att föda ett barn.
Citera
2018-04-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quesadilla
Att som kvinna ha fått uppleva att föda ett barn.

Mängder av kvinnor världen runt skulle vederlägga ditt påstående och hävda att barnafödande i själva verket vore en av det kvinnliga livets förbannelser!
Citera
2018-04-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Mängder av kvinnor världen runt skulle vederlägga ditt påstående och hävda att barnafödande i själva verket vore en av det kvinnliga livets förbannelser!
To each his (or hers) own.
Citera
2018-04-25, 12:29
Bannlyst
Citat:
To each his (or hers) own.

Barnen kan födas med utvecklingsstörning, blindhet, dövhet, utan armar etc. Om de föds helt friska kan de bli sjuka eller skadade för livet eller dödade i någon olycka. De kan bli mobbade i skolan. Även om de växer upp till framgångsrika och friska vuxna så kommer de ändå att dö inom 100 år.
Citera
2018-04-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Barnen kan födas med utvecklingsstörning, blindhet, dövhet, utan armar etc. Om de föds helt friska kan de bli sjuka eller skadade för livet eller dödade i någon olycka. De kan bli mobbade i skolan. Även om de växer upp till framgångsrika och friska vuxna så kommer de ändå att dö inom 100 år.
Dyster livssyn du har, tur att inte alla har samma förhållningssätt till livet som du.
Citera
2018-04-25, 19:32
Medlem
Pandarns avatar
Helt själv vet jag inte riktigt, men har noll behov av andra människor eftersom jag har min hund som hjälpt mig med mycket. Lider även av social fobi och social ångest så människor gör oftast det mesta värre för mig. Att vara ensam med min hund räcker gott och väl för mig
Citera
2018-04-26, 15:45
Bannlyst
Citat:
Dyster livssyn du har, tur att inte alla har samma förhållningssätt till livet som du.

Har jag skrivit en enda osann sak i det inlägget?
Citera
2018-05-12, 14:02
Lycka är individuellt. Vissa är lyckliga av att leva i naturen. Andra är lycka att jobba heltid och ständig göra sitt arbete.

Man får lycka av olika saker helt enkelt. Men många människor tror att lycka kommer från materiella saker och diverse inköp. Eller få så mycket uppmärksamhet som möjligt .

Så sann lycka är väll svår definierat . Om
Du suttit i fängelse i mörker och trångbott i kanske 3 år tror jag är du får mer lycka att vara fri än och få solljus istället för att köpa en ny bil
Citera
2018-05-23, 22:04
Medlem
Jag skulle definiera lycka som när man finner sig själv i ett välbehagligt sinnestillstånd, hur man åstadkommer det ovanstående är däremot subjektivt.
Citera
2018-05-24, 11:35
Medlem
kvertys avatar
Det finns så klart olika sorters lycka, den som uppstår genom försakelse av sinnlig njutning är överlägsen den som uppstår genom sinnlig njutning eftersom den är väldigt flyktig. Den allra högsta lycka sägs vara nirvana som är utslocknandet av alla begär, villfarelse och självidentifikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in