Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-28, 18:27
  #1
Medlem
Niggerss avatar
Publicis kampanj "Sometimes lighter is better"kritiserades starkt i helgen sedan Chance the Rapper kallade den för "fruktansvärt rasistisk" för sina sju miljoner följare på Twitter. Reklamkampanjen har dragits tillbaka i USA, men kritiken finns kvar.
Källa resume.se har dock använt en URL förkortare eftersom URL:en till Resume var väldig lång.

https://goo.gl/s6bmzX

Reklamen filmen som har blivit censurrad.

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=g_u_-OD1_z0
Citera
2018-03-28, 19:00
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Hade man skippat de svarta i filmen hade det varit mer okej tror jag. Nu kan det ändå verka lite långsökt men tolkningsföreträdet ligger hos de svarta/mörkhyade. Uppenbar kränkning, hoppas de stämmer Heineken.
Citera
2018-03-28, 19:17
  #3
Medlem
megacoolmans avatar
Någon som har en bättre länk till reklamfilmen? Den tidigare postade funkar ju inte.

De som gjort den här reklamen måste ju ha räknat med att det skulle bli ett jävla liv. Eller har de verkligen missat kopplingen?

EDIT: Hittade den ocensurerade. Kan själv
__________________
Senast redigerad av megacoolman 2018-03-28 kl. 19:19.
Citera
2018-03-28, 20:10
  #4
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Någon som har en bättre länk till reklamfilmen? Den tidigare postade funkar ju inte.

De som gjort den här reklamen måste ju ha räknat med att det skulle bli ett jävla liv. Eller har de verkligen missat kopplingen?

EDIT: Hittade den ocensurerade. Kan själv

Vilken koppling? Jag fattar ingenting.
Citera
2018-03-28, 20:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Vilken koppling? Jag fattar ingenting.

Man måste ha ett hudfärgskomplex för att se det. Kvinnan i fråga är inte ens vit.
Citera
2018-03-28, 20:49
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Vilken koppling? Jag fattar ingenting.
På sin färd passerar ölflaskan tre negrer, för att slutligen stanna framför en vit (?) kvinna. Lighter is better påstås det sen.
Citera
2018-03-28, 20:49
  #7
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Vilken koppling? Jag fattar ingenting.

Jag hade inte heller reflekterat över det om inte det blivit så uppblåst i media.

Men i dagens lättkränkta samhälle så borde ju ett sådant stort företag tänka igenom alla eventualiteter.

För övrigt så tror jag ska anmäla ICA för att de idkar ägg-apartheid. De säljer ju bruna och vita ägg i separata kartonger.
Citera
2018-03-28, 20:51
  #8
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
På sin färd passerar ölflaskan tre negrer, för att slutligen stanna framför en vit (?) kvinna. Lighter is better påstås det sen.
Åh fy fan. Det var det värsta.
Citera
2018-03-28, 20:57
  #9
Medlem
Readyfreddies avatar
Men det syftar ju inte ens på färg utan det är en lågkalori lightöl.
Hur kan något lätt vara mot något mörkt?

Störda människor finns det gott om.
Citera
2018-03-28, 22:07
  #10
Medlem
dwgs avatar
Och vart var det kränkande?
Citera
2018-03-28, 22:36
  #11
Medlem
Drinkycrows avatar
Lite skumt att ölen flyger förbi en massa svarta människor men vad reklamen säger mig är att heineken light har mindre kalorier än vitt vin.
Citera
2018-03-29, 17:44
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Men det syftar ju inte ens på färg utan det är en lågkalori lightöl.
Hur kan något lätt vara mot något mörkt?

Störda människor finns det gott om.

Kan bara hålla med! Så tramsig och löjligt. Även om Heineken inte är mitt favoritöl så funderar jag på att stödköpa en låda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback