• 1
  • 2
2018-03-28, 13:06
Medlem
JavaEElolitas avatar
Föreställ dig en människas hjärna / din egen för alltid livs levande, kopplad och fastspänd i en glasmonter. Inga sinnen och helt utan minnen. Du / denna hjärna lever med hjälp av slangar och konstgjort blod. Syn, hörsel, smak, lukt, all känsel och samtliga förnimmelse och alla minnen är helt borta.
Skulle du / denna hjärna känt ett nu? Hade man på något sätt känts sig levande och varit medveten? Hade man kunnat tänka? Vad hade man upplevt?
Citera
2018-03-28, 15:10
Medlem
Jag tror inte man hade känt något då man inte har något minne att relatera till. Vad blir "nutid" när det inte har funnits något "dåtid"
Citera
2018-03-28, 17:23
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Om det inte finns någon innehåll i hjärnan. Vad ska upplevas när det inte finns någon som observerar det?
Citera
2018-03-28, 18:13
Medlem
JavaEElolitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korven41243
Jag tror inte man hade känt något då man inte har något minne att relatera till. Vad blir "nutid" när det inte har funnits något "dåtid"
Stavfel i trådstarten. Usch. Enerverande för ett överspänt ego som jag.
Hursomhelst: Du menar alltså att man inte upplever något när man inte har minne.
Det stämmer väl inte?
Jag tänker på total demens å ena sidan och dövstumma förlamade kolli på andra. Båda dessa måste väl känna något och därför även en kombination av de båda.
Citera
2018-03-28, 18:14
Medlem
JavaEElolitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kpt.Svartskalle
Om det inte finns någon innehåll i hjärnan. Vad ska upplevas när det inte finns någon som observerar det?
Låter lite som kvantfysik där. Men ja, det är väl det som är frågan. Nuet kanke?
Citera
2018-03-28, 19:59
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavaEElolita
Låter lite som kvantfysik där. Men ja, det är väl det som är frågan. Nuet kanke?

Jag vet inte. Några glas öl och ett par gåsar hade gett ett bättre svar hahah.

Man kanske finner universum eller gud i ett förstoringsglas?

Bra fråga Ts.
Citera
2018-03-28, 21:25
Medlem
Skogismyras avatar
Ja man hade varit medveten och kunnat tänka. Man hade varit en fånge i mörker.
Citera
2018-03-28, 21:44
Medlem
Medvetande är tankar baserade på minnen som i sin tur kommit ifrån intryck från sinnena. En hjärna utan sinnen och minnen har inget typ av medvetande.
Citera
2018-03-28, 21:45
Medlem
Om du inte har några minnen så innebär det att du inte har något språk att tänka med.
Då du heller inte upplevt något (iom inga minnen), så kan du inte heller tänka i bilder, smaker eller ljud.
Så vad finns kvar?
Jag tror inte att man förstår att man existerar och ganska tveksamt till att man kommer komma till den insikten utan yttre faktorer som påverkar. Inga intryck alls.
Förmodligen bara mörker(antar mörker iom att man inte upplevt färger) utan tankar.
Citera
2018-03-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Medvetande är tankar baserade på minnen som i sin tur kommit ifrån intryck från sinnena. En hjärna utan sinnen och minnen har inget typ av medvetande.

Så kunde man korta ner mitt inlägg med 75% och ändå skriva exakt samma sak
Citera
2018-03-28, 22:02
Medlem
Citat:

Vad baserar du detta kategoriska uttalande på? Någon forskning (vilken?) eller fritt gissande?
Citera
2018-03-28, 22:33
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Citat:

Hur upplever en blind man sin värld sen födelsen som aldrig sett färg eller världen i sig?

Hur skulle en blind och döv man uppleva världen? Vad skulle kretsa runt denna persons tankar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in