Citat:
Ursprungligen postat av
VivreSaVie
Det tar liksom tio sekunder att komma fram till denna slutsats om man bara tänker efter, precis som jag gjorde tidigare. Det är du som får förklara varför du inte lyckas se detta som ett självklart faktum. Vad är det som är så svårt att förstå?
Det jag misslyckas med att se som ett uppenbart faktum är varför hjärnan, berövad minnen och sinnesdata, skulle helt upphöra att fungera. Varför skulle den inte fortfarande kunna bearbeta exempelvis nedärvd, "hårdkodad" information?
Forskare som Piaget har framfört hypotesen att det finns djupt grundade, nedärvda mönster för hur vi lär oss tänka, exempelvis begrepp som permanens, kvantitet och reflexivitet. Dessa tjänar oss sedermera i livet väl för att strukturera den tillvaro vi upplever genom våra sinnen, men i brist på sinnen, varför skulle de inte kunna användas lika bra för att analysera rent abstrakta strukturer som matematiken eller logiken?
Drömmar och hallucinationer är exempel på tankefoster utan påtaglig yttre källa. Deras tolkning är tvivelsutan grundad i erfarenhet, men för mig åtminstone förefaller de flesta drömmar så svåra att beskriva eller ens minnas att det mesta jag vet om dem är att jag drömt dem!
(En drömförnimmelse jag haft ett flertal gånger, och faktiskt minns är rent taktil, men motsvarar inte något jag känt i vaket tillstånd. Jag kan återkalla den, åtminstone till någon del, i minnet när jag vill; men jag kan knappast beskriva den så att andra förstår den. Närmast liknar den känslan av att borra ned fingrarna i våt sand -- närmast, men bara så mycket som scharlakansrött liknar rostbrunt till färgen).