2018-03-28, 07:33
Medlem
Hej.

Jag och brorsan har av mamma fått en bostad som brorsan ska ta över.
Han ska således köpa ut mig till ett pris vi kommer överens om. Jag ska då
skatta på reavinsten, men problemet är att vi inte har nån aning om vilket
inköpspriset är. Vad göra?
Huset köptes 1975 och har bara haft en ägare.

Vänligen
Citera
2018-03-28, 07:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
inköpspriset är skitsamma.

Du SKALL ha halva DAGENS värde.

Så, iväg o fixa bra värderingsmäklare.
Citera
2018-03-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
inköpspriset är skitsamma.

Du SKALL ha halva DAGENS värde.

Så, iväg o fixa bra värderingsmäklare.

Hmmm, du var ganska rak och tydlig där, men jag förstår ändå inte.
Reavinstskatten baseras väl på inköpspriset 1975?
Citera
2018-03-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peran711
Hmmm, du var ganska rak och tydlig där, men jag förstår ändå inte.
Reavinstskatten baseras väl på inköpspriset 1975?

Ja. Ni kanske kan kolla med lantmäteriet om lagfarten går att få fram från när fastigheten köptes?
Citera
2018-03-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja. Ni kanske kan kolla med lantmäteriet om lagfarten går att få fram från när fastigheten köptes?

Jag har kollat med lantmäteriet/riksarkivet och fått fram lagfarten på marken. Dock kan de inte bistå med lagfarten/inköpspriset på själva huset.
Att schablonmässigt hitta på ett pris känns inte heller rätt.
Citera
2018-03-28, 08:39
Medlem
Citat:
Jag har kollat med lantmäteriet/riksarkivet och fått fram lagfarten på marken. Dock kan de inte bistå med lagfarten/inköpspriset på själva huset.
Att schablonmässigt hitta på ett pris känns inte heller rätt.

Köpte hon tomten och lät bygga huset? Om det är omöjligt att få fram den riktiga kostnaden så kanske du kan göra en rimlighetsberäkning och upplysa i deklarationen att det bara är en skälig beräkning, inte den riktiga kostnaden.
Citera
2018-03-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Köpte hon tomten och lät bygga huset? Om det är omöjligt att få fram den riktiga kostnaden så kanske du kan göra en rimlighetsberäkning och upplysa i deklarationen att det bara är en skälig beräkning, inte den riktiga kostnaden.

Det är ett helt kvarter med kedjehus, men ingen av de som köpte från början bor kvar.
Citera
2018-03-28, 09:08
Medlem
Citat:
Det är ett helt kvarter med kedjehus, men ingen av de som köpte från början bor kvar.

Men om huset fanns när hon köpte så ska ju priset för huset vara inkluderat i beloppet hon fick lagfarten på.
Citera
2018-03-28, 09:09
Medlem
Luxuss avatar
Det finns sätt att schablonmässigt beräkna. Kolla på skatteverkets hemsida.
Eller ännu bättre:
RING till skatteverket så hjälper de dig på en gång.

Tänk på att vissa saker får man göra avdrag för i 10 år, vissa i fem och vissa får man göra avdrag för för all framtid. (Renovering, nybyggnationer, tillbyggnationer osv) allt går att kontrollera med en handläggare på skatteverket och man kan vara anonym om man vill
Citera
2018-03-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det finns sätt att schablonmässigt beräkna. Kolla på skatteverkets hemsida.
Eller ännu bättre:
RING till skatteverket så hjälper de dig på en gång.

Tänk på att vissa saker får man göra avdrag för i 10 år, vissa i fem och vissa får man göra avdrag för för all framtid. (Renovering, nybyggnationer, tillbyggnationer osv) allt går att kontrollera med en handläggare på skatteverket och man kan vara anonym om man vill

Problemet med att ringa skatten nu är att det är ett par timmars väntan, men jag gör ett försök...
Citera
2018-03-28, 09:23
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Problemet med att ringa skatten nu är att det är ett par timmars väntan, men jag gör ett försök...

Nä det ör det väl inte? I deklarationstider förstärker de upp. Brukar faktiskt inte vara så farligt alls

Dra sedan av inköpspriset. Har du köpt fastigheten står det på köpekontraktet. Har du fått fastigheten i arv, gåva eller genom bodelning har du övertagit tidigare ägares inköpspris.

Det du eventuellt har betalat i samband med arvskiftet, gåvan eller bodelningen får duinte dra av. Känner du inte till tidigare inköpspris finns det hos Inskrivningsmyndigheten.

Har du en e-legitimation kan du själv hämta inköpspris och andra registeruppgifter på www.lantmateriet. se. Välj ”Min fastighet” till höger på sajten.

För köp som är gjort före 1952 får du använda 150 procent av fastighetens taxeringsvärde 1952. Har du inte koll på det värdet finns det arkiverat. Gå in på Skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se, och skriv ”taxeringsvärdet 1952” i sökrutan så får du besked om var värdet för din fastighet finns.

Du får även dra av utgiften för lagfart vid köpet samt stämpelskatt på inteckning i fastigheten du betalat. Stämpelskatten vid köp har sedan juli 1979 varit 1,5 procent av priset för fastigheten.

Behöver du äldre uppgifter om stämpelskatt och expeditionsavgifter finns de på Lantmäteriets hemsida. Skriv ”tidigare skattesatser” i sökrutan

Källa http://www.privataaffarer.se/bostad/...du-salt-132226
Senast redigerad av Luxus 2018-03-28 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in