Citat:
Ursprungligen postat av
sueht1emorp0
Har inte kollat mycket alls om honom, men gillade inte de lilla jag såg. Kan någorlunda hålla med föregående talare om att han verkade LITE självcentrerad. Magkänslan var att han inte riktigt förstod området, eller bara att han hade en annan filosofisk idé än vad jag tycker passar mig. Det känns som han anammar en idé om att det spirituella är "där borta" och att man skall leva likt X, Y och Z för att nå dit.
Det känns som att han menar på att bara för att man har blivit "spirituell" (en term som jag något hatar), att man skall börja att leva HELT annorlunda. Då menar jag inte endast mentalt, i sina tankar och annat, utan att man ska ge upp allt samt alla och börja äta löv. (Ta allt inte bokstavligt, ni förstår vad jag menar).
Nja, för min egna del så gillar jag mera Alan Watts och Manly P Hall, några som jag skulle nog säga har mer kunskap i området och anammar en bättre idé om det s.k. "spirituella" (enligt mig och som passar mig.). Även om både Alan Watts och Manly P Hall är filosofer, så var dess tillvägagångssätt ganska olika när det kom till att föreläsa. (Även några likheter.) Alan Watts hade en väldigt 'laid-back' relation till livet och hur han föreläste, medan Manly P Hall var mera seriös och ville få ut fakta.
Så till dig ovanför som sökte efter filosofer så rekommenderar jag dessa till dig. Båda dessa var inte enbart filosofer, utan vad man ibland i folkmun brukar kalla 'mystiker'. Så om mystik inte är något för dig så kanske de bör skippas. Alla mystiker är filosofer, men alla filosofer är inte mystiker.
Jag kan förstå om det tar lite tid att smälta honom. Speciellt för en Svensson (amerikaner är självsäkra överlag), men snart inser man att han är vis.
Lyssna mer på honom.
Han menar att Sanningen (istället för att använda ordet spirituella) finns här och nu. Men att man måste göra övningar (t.ex. self inquiry och meditation) fram tills att man blir fullt Medveten om att Sanningen finns här och nu (alltså fram tills att man blir andligt upplyst). Vilket ju blir till en del av ens liv.
Det hela går alltså ut på att bli Andligt Upplyst/Veta Sanningen/Veta Vem Man Är/Vakna ur drömmen/Bli Fri/Komma ut ur Platons grotta.
Vilket även alla sages och andligt upplysta lärare säger.
Jag söker inte efter filosofer.
Jag lyssnar mer på folk som t.ex. Mooji, Adyashanti, Buddha, Rupert Spira, Ramana Maharshi, Alan Watts, Eckhart Tolle, Sri Nisargadatta Maharaj, Swami Sarvapriyananda, Paramahansa Yogananda, H.W.L. Poonja/Papaji, James Swartz, Fred Davis och Peter Ralston än på Leo Gura.