• 1
  • 2
2019-06-24, 17:27
Medlem
Jag har fastnat totalt fr honom. What is God-avsnittet r grymt. Kan vl ocks knna att jag frstr honom helt med vad han pratar om d jag sjlv varit dr.
Senast redigerad av kalzoneb2 2019-06-24 kl. 17:33.
Citera
2019-07-24, 19:42
Medlem
Jag har varit faschinerad av Leo Gura sedan jag upptckte honom fr ett r sedan. Kollat massor av hans videos. Chockades nstan nr jag upptckte att han sa samma sak som jag lnge skrivit privat om. Bland annat att verkligheten r baserad p medvetande och inte p det materiella. Jag har under flera r skrivit om vad krlek egentligen r och ven hr bekrftades mina ideer av Leo. Igen och igen fick jag bekrftelse p vad jag sktivit om. Bakgrund: Jag var med om en hndelse i indien fr 10 r sedan (har inget med gurus att gra) som frndrade mitt stt att tnka och mitt liv. Jag krde mc ensam genom indien och fick en dag en pltslig insikt om att jag aldrig hade lskat mej sjlv. Den insikten vsr som om jag radat upp dominobrickor som en efter en fll p varandrs. Varje natt eftert fick jag insikt efter insikt. Insikterna var som kristallklara "sann-drmmar" som jag genast skrev ner p min dator varje morgon. De handlade om hur mnniskor fungerar baserat p kampen p det Leo stndigt skriver om- kampen mellan medvetandet och egot. Dessa insikter pgick varje morgon under ca tv r och jag skrev ner insikterna innan jag glmde dem. Har funderat p att lgga upp dem p ntet. Men nr jag kollade Leos videos sg det ut som han lst vad jag skrivit! Jag var nstan chockad men p ett positivt stt.
Citera
2019-07-25, 01:49
Medlem
Spirituella insikter r aldrig mentala, men de kan enbart beskrivas med intellektet fr andra. De br inte beskrivas mentalt infr en sjlv, d det gr att man tergr till det mentala istllet fr att bli bekvm med inre tystnad och livet som ett ogreppbart mysterium, likt Bodhidharma infr kejsaren.

Vem str framfr mig?

Inget-vetande.

Jag har bara lyssnat p ett par minuter av personen i TS, men dessa minuter var mer skapandet av "spirituella koncept" n meditation som jag upplevde det. Den "spirituelle" mste vervinna tendensen att greppa efter frklaringsmodeller genom intellektet fr att bli fri frn intellektet.

Sitt i tystnad ocks och fst inte s stor vikt vid "insikter". Det r trskeln till sig sjlv.

Intellektet kan anvndas senare. Var inte s ivrig.

Det r tminstone vad jag kommit till insikt om.
Citera
2019-07-25, 21:35
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Spirituella insikter r aldrig mentala, men de kan enbart beskrivas med intellektet fr andra. De br inte beskrivas mentalt infr en sjlv, d det gr att man tergr till det mentala istllet fr att bli bekvm med inre tystnad och livet som ett ogreppbart mysterium, likt Bodhidharma infr kejsaren.

Vem str framfr mig?

Inget-vetande.

Jag har bara lyssnat p ett par minuter av personen i TS, men dessa minuter var mer skapandet av "spirituella koncept" n meditation som jag upplevde det. Den "spirituelle" mste vervinna tendensen att greppa efter frklaringsmodeller genom intellektet fr att bli fri frn intellektet.

Sitt i tystnad ocks och fst inte s stor vikt vid "insikter". Det r trskeln till sig sjlv.

Intellektet kan anvndas senare. Var inte s ivrig.

Det r tminstone vad jag kommit till insikt om.
Min bild r densamma. Han pratar fr mycket tycker jag hehe.

Dremot beskriver mnga bevisligen i hans kommentarer att det han sger hjlper, och det br man inte frkasta. Men man kommer inte ifrn att ju nrmare en integrerad helhet man kommer, desto mindre finns det att tala om det. Detta eftersom att tala om det bildar en fragmentering. Men tills att man sjlv nr nra denna integrerade helhet kan skert fragment vara hjlpsamma att stimulera till insikter; vilket jag sjlv tror r vgen till frdjupade medvetandeniver. De r hjlpsamma fr att det bildas en diskrepans vilket fr hjrnan att brja frska pussla ihop saker igen p ett frhoppningsvis mer nyanserat stt.

MEN! Fragment r bara fragment. All filosofi och all religion har sina egna fragment. Egentligen pekar de alla mot samma sak. Ingen som pstr ngot har aldrig helt fel. De har alla rtt. Det skiljer sig bara hur stor eller litet fragmentet r. S p s stt r det rtt, att inte fsta sig i fragmenten, utan bara se det som en del av ngot potentiellt strre. Annars tenderar man att fastna. Frst nr man nr Sokrates visdom, att man fullt ut accepterar och lever i verkligheten att man p det djupaste planet inte vet ngonting och r helt bekvm med det, vad ska man d mer prata om?

/spyder.
Senast redigerad av spyder123 2019-07-25 kl. 22:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in