2018-03-26, 16:40
Medlem
Om du inte har ambitioner att jobba inom frvaltningen eller p den politiska arenan (i Sverige) s ser jag inga omedelbara frdelar med juristjobbet annat n att du kan bli advokat snabbare genom jobbet p byrn (sklart). Men eftersom du tvivlar p om du ens vill stanna i landet s br detta inte vga srskilt tungt.

Fr en internationell karrir s br rimligen finansjobbet erbjuda fler mjligheter. Medan flera av de strre affrsjuridiska byrerna i Sverige har filialer utomlands s vet jag inte hur tillgngliga dessa tjnster r fr de som inte har sprkkunskaper utver det normala. Detta borde du dock kunna underska ganska enkelt p egen hand genom att underska profilen hos den genomsnittliga utlandsjuristen via de olika byrernas webbplatser.

Det ska bli intressant att se ditt val och resonemanget som fljer.
Citera
2018-03-26, 16:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinoff88
Kommer inom kort att ta examen och har under den senaste tiden letat jobb fr fullt.

Summa summarum har jag blivit erbjuden jobb p en stor advokatbyr i GBG (en av landets strsta). Jag har samtidigt blivit erbjuden ett jobb som finansanalytiker p en av de strsta svenska bankerna.

Om jag kr jobbet p advokatbyrn kommer jag att arbeta i tre r innan jag fr advokattiteln. Jobbet r inom affrsjuridik. Ingngslnen r bra och lneutvecklingen verkar mycket god.

Analytikerjobbet innebr att jag kommer att vrdera aktier, jobba med strre investeringar, fonder osv. Jobbet r inom IB. ven p detta jobb erbjuds en bra ingngsln, och jag utgr ifrn att lnen kommer att stiga kraftigt med ren.

Problemet r att jag nu r vldigt rdvill d jag inte vet vilket av jobben jag ska vlja! Jag tycker bda jobben verkar roliga och utvecklande, och det knns som bda erbjuder en bra karrir.

Kruxet med advokatbyrn r att jag inte r helt sker p om jag vill stanna i Sverige (pga. den politiska oron och samhllsutvecklingen). r det andra jobbet verlgset vad gller mjligheterna till utlandsflytt p sikt?

Vad tror ni rent objektivt ger den bsta lneutvecklingen inom de kommande ren? (Ja, man ska inte bara tnka p lnen men jag tycker bda jobben verkar roliga)

Vad hade ni valt? Behver verkligen rd!

Jag hade funderat lite p vilken vg som r bst att g om du senare skulle ngra dig. Min uppfattning r att det r ganska smidigt att byta frn advokatbyr till [klient eller IB] utan att g ner i ln eller frlora i karrirsr, s att sga. t andra hllet r kanske inte riktigt lika smidigt.

En annan frga r hur svrt (och hur mycket jobb) det krvs fr att bli delgare eller motsvarande position/ln inom IB. Det hr beror ju lite p vilka tv arbetsplatser det handlar om och en mngd andra faktorer. Jag har frsttt att man inte tvingar p bitisarna riktigt lika mnga timmar i Gteborg som i Sthlm. P byrhemsidan framgr skert hur lnge folk arbetade innan de blev partners (eller s gr du en anonym linkedin).

Som du sger br IB-jobbet ge strre mjligheter till utlandsarbete, tminstone till en brjan. Traditionellt brukar det innebra London. Fundera p om det r s mycket bttre att bo dr.

Du har ett lyxval. Vlj efter det du helst vill arbeta med. Om du om fem r upptcker att du kunde tjnat 85k istllet fr 73k tror jag inte du blir besviken.

Frga lite i IB-trden hr p Flashback om lneutveckling och utlandsmjligheter.
Citera
2018-03-26, 20:34
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag hade funderat lite p vilken vg som r bst att g om du senare skulle ngra dig. Min uppfattning r att det r ganska smidigt att byta frn advokatbyr till [klient eller IB] utan att g ner i ln eller frlora i karrirsr, s att sga. t andra hllet r kanske inte riktigt lika smidigt.

Tack fr ett bra svar!

Citat:
En annan frga r hur svrt (och hur mycket jobb) det krvs fr att bli delgare eller motsvarande position/ln inom IB. Det hr beror ju lite p vilka tv arbetsplatser det handlar om och en mngd andra faktorer. Jag har frsttt att man inte tvingar p bitisarna riktigt lika mnga timmar i Gteborg som i Sthlm. P byrhemsidan framgr skert hur lnge folk arbetade innan de blev partners (eller s gr du en anonym linkedin).

Vad gller detta tror jag att man svrt kan n samma lner inom finans som om man blir delgare p en affrsjuridisk advokatbyr. Av vad jag har hrt kan en delgarln (inkl vinst och bonus) uppg till ca 200-300 tkr per mnad, s hga lner nr man nog inte som analytiker (om man inte r extremt framgngsrik). Dock r det vl inte s jttemnga advokater som faktiskt blir delgare s kanske inte s bra jmfrelse. Min spontana tanke r att bda ger ungefr samma ln, har jag fel? Satsar p att n en ln p ca 70-80 tkr per mnad om 5 r (ingngslnen p bda stllena r p drygt 35). r det realistiskt?

Citat:
Som du sger br IB-jobbet ge strre mjligheter till utlandsarbete, tminstone till en brjan. Traditionellt brukar det innebra London. Fundera p om det r s mycket bttre att bo dr.

Nja, jag r inte helt sker p om jag vill flytta utomlands. Frdelarna med det (hgre ln och lgre skatt) tar nog ut nackdelarna (stor omstllning, bekvmt att bo i Sverige) men kanske r aktuellt p sikt. Det jag vill ha r mjligheten att flytta, som bitrdande jurist knns det som att man "mste" bo hr i minst 3 r (och helst lngre d advokattiteln regelbundet mste uppdateras).

Citat:
Du har ett lyxval. Vlj efter det du helst vill arbeta med. Om du om fem r upptcker att du kunde tjnat 85k istllet fr 73k tror jag inte du blir besviken.

Du har nog rtt. Har pratat runt med folk fr att f tips och enligt mnga r bda jobben hgt eftertraktade bland svl jurist- som ekonomstudenter. Men har ju nd stor beslutsngest.
Citera
2018-03-26, 20:36
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Om du inte har ambitioner att jobba inom frvaltningen eller p den politiska arenan (i Sverige) s ser jag inga omedelbara frdelar med juristjobbet annat n att du kan bli advokat snabbare genom jobbet p byrn (sklart). Men eftersom du tvivlar p om du ens vill stanna i landet s br detta inte vga srskilt tungt.

Fr en internationell karrir s br rimligen finansjobbet erbjuda fler mjligheter. Medan flera av de strre affrsjuridiska byrerna i Sverige har filialer utomlands s vet jag inte hur tillgngliga dessa tjnster r fr de som inte har sprkkunskaper utver det normala. Detta borde du dock kunna underska ganska enkelt p egen hand genom att underska profilen hos den genomsnittliga utlandsjuristen via de olika byrernas webbplatser.

Nja, det r nog internationella bankjobb jag tnkt satsa p som jurist om jag vill utomlands med tiden. Tnker d att typ konsulta inom strre regelverk, vrdepappershandel mm.
Citera
2018-03-26, 20:37
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag vet inte men skulle tro de r rtt bra i bda fallen. S jag skulle mer g p vad du gillar. Att jobba med mnniskors vrderingar eller de vrden mnniskor skapar? Och frsts vilken status du gillar bst i yrkena.

Nja, jag kommer att jobba med "pengar" p bda jobben d jag som jurist kommer att syssla med M&A och liknande medan jag som ekonom kommer att syssla med aktier/analys.

r mest ute efter ett givande jobb som erbjuder bst mjligheter (och ln).
Citera
2018-03-26, 20:38
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
finans. helt klart, inte jurist eller sn skit, fyfan.

Motivering?
Citera
2018-03-26, 21:52
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Nja, jag kommer att jobba med "pengar" p bda jobben d jag som jurist kommer att syssla med M&A och liknande medan jag som ekonom kommer att syssla med aktier/analys.

r mest ute efter ett givande jobb som erbjuder bst mjligheter (och ln).

r inte kunnig i ngon av branscherna men kan tnka mig att arbetsplatskulturen r rtt olika p en advokatfirma vs. finansanalytikerfirma. S en valparameter kan ju vara just det. Men andra sidan r ju inget arbete livslngt s man kan (och kanske ska) byta d och d. Kanske ska du hoppa mellan de tv branscherna under 10-12 r, fr att se vad du gillar bst? Du behver ju inte bestmma dig fr gott redan nu,
Citera
2018-03-26, 22:38
Medlem
LiKaShings avatar
Hej, jurist inom M&A kan nog vara en bra grund fr tnkbara nsta steg. Du kommer dock tjna s mycket pengar efter ngra r att du blir fast. Mycket beror p konjunkturen antar jag, tuffar ekonomin p fr du fr mycket att gra fr att reflektera ver andra karrirbanor.

Nr det gller finansanalytiker blir jag osker p exakt vad tjnsten innebr. Du skriver IB, menar du att jobbat r p "sljsidan"? I klarsprk r det "Equity Research" det handlar om? Eller r det Corporate Finance? PM:a om du vill.

De analytikerna p equity research som r duktiga verkar vara intresserade av den sektor eller det segment de tcker. Rent allmnt tycks fundamental bolagsanalys ha blivit lite inne igen efter r av nedskrningar. Tror man fr en vldigt bra grund fr den sektorn man tcker som bolagsanalytiker.
r det corp fin s lter det som M&A - i s fall en bra grundutbildning helt klart - antagligen bttre n jurist fr att ha flera tnkbara karrirbanor.

Det perspektivet du inte skrivit s mycket om kvaliteten p fretagen du ftt erbjudande av. Den bsta juristen knns intressantare n smsta IB...

Om du lst bde juridik och ekonomi har du chans p PE-jobb efter ngra r som "finansanalytiker", givet att arbetsgivarna r erknt vassa.
Citera
2018-03-27, 16:53
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Hej, jurist inom M&A kan nog vara en bra grund fr tnkbara nsta steg. Du kommer dock tjna s mycket pengar efter ngra r att du blir fast. Mycket beror p konjunkturen antar jag, tuffar ekonomin p fr du fr mycket att gra fr att reflektera ver andra karrirbanor.

Hur menar du att man som M&A-jurist kommer att bli fast? Menar du att man inte blir bengen att byta jobb d lnen r s hg att man blir kvar? Gller inte detta finansjobb ocks?

Citat:
Nr det gller finansanalytiker blir jag osker p exakt vad tjnsten innebr. Du skriver IB, menar du att jobbat r p "sljsidan"? I klarsprk r det "Equity Research" det handlar om? Eller r det Corporate Finance? PM:a om du vill.

Analytikerpositionen jag har blivit erbjuden r inom DCM, vilket jag tror r ett bra flt fr svl en bra lneutveckling som en relativ jobbskerhet (omrdet sls inte s hrt av MiFID II som andra funktioner samt gr sannolikt inte att automatisera s ltt). Vad tror du om en framtid som DCM-analytiker?

Har funderat p Corp / M&A p IB men kommit fram till att jag inte vill ha den typen av arbetstider ven om det sannolikt r den mest lukrativa karriren. r beredd att jobba mkt svl som analytiker som affrsjurist men knner att en snittarbetsvecka i stil med M&A p IB inte lockar.

Dock knns bde finansanalytiker inom DCM som affrsjurist som skra kort fr en god framtida lneutveckling - har jag fel?

Citat:
Det perspektivet du inte skrivit s mycket om kvaliteten p fretagen du ftt erbjudande av. Den bsta juristen knns intressantare n smsta IB...

Kan nmna att bda hr till de bsta i sin bransch och r mkt eftertraktade bland jurist- ekonomstudenter. Banken r en av de stora nordiska och advokatbyrn r en av landets frmsta.

Citat:
Om du lst bde juridik och ekonomi har du chans p PE-jobb efter ngra r som "finansanalytiker", givet att arbetsgivarna r erknt vassa.

Ja, PE r jag faktiskt vldigt sugen p, tror du att ngon av positionerna ger bra chans till PE, i s fall vilken? ven hr r nog M&A p IB bst men som sagt har jag uteslutit det.
Citera
2018-03-28, 19:38
Medlem
Spinoff88s avatar
bump
Citera
2018-03-28, 21:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
bump
Du skrev i ett inlgg att du skulle syssla med aktier/analys. Kanske var det bara en frenkling fr att folk ska fatta ungefr vad du ska gra p banken, annars kan det vara klokt att kolla vad DCM faktiskt sysslar med, fr vill du syssla med aktier/analys kommer du nog bli besviken p dcm.

Det r vl ett generellt rd, frsk stt dig in i exakt vad de tv olika rollerna faktiskt innebr. Det mesta lter sklart skoj nr dom presenterar vad dom gr under intervjun, men frsk ta reda p vad du faktiskt ska gra och vad du kan f ut att lra dig just de sakerna.
Citera
2018-03-28, 21:57
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du skrev i ett inlgg att du skulle syssla med aktier/analys. Kanske var det bara en frenkling fr att folk ska fatta ungefr vad du ska gra p banken, annars kan det vara klokt att kolla vad DCM faktiskt sysslar med, fr vill du syssla med aktier/analys kommer du nog bli besviken p dcm.

Det r vl ett generellt rd, frsk stt dig in i exakt vad de tv olika rollerna faktiskt innebr. Det mesta lter sklart skoj nr dom presenterar vad dom gr under intervjun, men frsk ta reda p vad du faktiskt ska gra och vad du kan f ut att lra dig just de sakerna.

Ledsen fr otydligheten, det var definitivt en frenkling d jag utgick ifrn att folk hr p Flashback inte r s insatta i vad DCM gr.

Jobbet som DCM-analytiker innebr att jobba med analys & rdgivning inom skuldinstrument, har frmst ftt intrycket att jag ska jobba med emitteringar av obligationer samt derivat. Mycket fokus handlar ocks om generell fretagsrdgivning (typ om skuldsttning mm), drav att jag skrev aktier/analys d folk kan relatera till det mer.

Jobbet i sig verkar vldigt intressant, r intresserad av obligationer och derivat och ser en framtid i det. Har ven ftt intrycket att de nya reglerna p marknaden slr hrdare mot aktieanalytiker och mklare, drav att jag brjade titta p DCM istllet.

Har du ngra rd om min frgestllning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in