Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Hej, jurist inom M&A kan nog vara en bra grund fr tnkbara nsta steg. Du kommer dock tjna s mycket pengar efter ngra r att du blir fast. Mycket beror p konjunkturen antar jag, tuffar ekonomin p fr du fr mycket att gra fr att reflektera ver andra karrirbanor.
Hur menar du att man som M&A-jurist kommer att bli fast? Menar du att man inte blir bengen att byta jobb d lnen r s hg att man blir kvar? Gller inte detta finansjobb ocks?
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Nr det gller finansanalytiker blir jag osker p exakt vad tjnsten innebr. Du skriver IB, menar du att jobbat r p "sljsidan"? I klarsprk r det "Equity Research" det handlar om? Eller r det Corporate Finance? PM:a om du vill.
Analytikerpositionen jag har blivit erbjuden r inom DCM, vilket jag tror r ett bra flt fr svl en bra lneutveckling som en relativ jobbskerhet (omrdet sls inte s hrt av MiFID II som andra funktioner samt gr sannolikt inte att automatisera s ltt). Vad tror du om en framtid som DCM-analytiker?
Har funderat p Corp / M&A p IB men kommit fram till att jag inte vill ha den typen av arbetstider ven om det sannolikt r den mest lukrativa karriren. r beredd att jobba mkt svl som analytiker som affrsjurist men knner att en snittarbetsvecka i stil med M&A p IB inte lockar.
Dock knns bde finansanalytiker inom DCM som affrsjurist som skra kort fr en god framtida lneutveckling - har jag fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Det perspektivet du inte skrivit s mycket om kvaliteten p fretagen du ftt erbjudande av. Den bsta juristen knns intressantare n smsta IB...
Kan nmna att bda hr till de bsta i sin bransch och r mkt eftertraktade bland jurist- ekonomstudenter. Banken r en av de stora nordiska och advokatbyrn r en av landets frmsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Om du lst bde juridik och ekonomi har du chans p PE-jobb efter ngra r som "finansanalytiker", givet att arbetsgivarna r erknt vassa.
Ja, PE r jag faktiskt vldigt sugen p, tror du att ngon av positionerna ger bra chans till PE, i s fall vilken? ven hr r nog M&A p IB bst men som sagt har jag uteslutit det.