Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Hej, jurist inom M&A kan nog vara en bra grund för tänkbara nästa steg. Du kommer dock tjäna så mycket pengar efter några år att du blir fast. Mycket beror på konjunkturen antar jag, tuffar ekonomin på får du för mycket att göra för att reflektera över andra karriärbanor.
Hur menar du att man som M&A-jurist kommer att bli fast? Menar du att man inte blir benägen att byta jobb då lönen är så hög att man blir kvar? Gäller inte detta finansjobb också?
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
När det gäller finansanalytiker blir jag osäker på exakt vad tjänsten innebär. Du skriver IB, menar du att jobbat är på "säljsidan"? I klarspråk är det "Equity Research" det handlar om? Eller är det Corporate Finance? PM:a om du vill.
Analytikerpositionen jag har blivit erbjuden är inom DCM, vilket jag tror är ett bra fält för såväl en bra löneutveckling som en relativ jobbsäkerhet (området slås inte så hårt av MiFID II som andra funktioner samt går sannolikt inte att automatisera så lätt). Vad tror du om en framtid som DCM-analytiker?
Har funderat på Corp / M&A på IB men kommit fram till att jag inte vill ha den typen av arbetstider även om det sannolikt är den mest lukrativa karriären. Är beredd att jobba mkt såväl som analytiker som affärsjurist men känner att en snittarbetsvecka i stil med M&A på IB inte lockar.
Dock känns både finansanalytiker inom DCM som affärsjurist som säkra kort för en god framtida löneutveckling - har jag fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Det perspektivet du inte skrivit så mycket om kvaliteten på företagen du fått erbjudande av. Den bästa juristen känns intressantare än sämsta IB...
Kan nämna att båda hör till de bästa i sin bransch och är mkt eftertraktade bland jurist- ekonomstudenter. Banken är en av de stora nordiska och advokatbyrån är en av landets främsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
LiKaShing
Om du läst både juridik och ekonomi har du chans på PE-jobb efter några år som "finansanalytiker", givet att arbetsgivarna är erkänt vassa.
Ja, PE är jag faktiskt väldigt sugen på, tror du att någon av positionerna ger bra chans till PE, i så fall vilken? Även här är nog M&A på IB bäst men som sagt har jag uteslutit det.