Citat:
Ursprungligen postat av
Spinoff88
Ledsen för otydligheten, det var definitivt en förenkling då jag utgick ifrån att folk här på Flashback inte är så insatta i vad DCM gör.
Jobbet som DCM-analytiker innebär att jobba med analys & rådgivning inom skuldinstrument, har främst fått intrycket att jag ska jobba med emitteringar av obligationer samt derivat. Mycket fokus handlar också om generell företagsrådgivning (typ om skuldsättning mm), därav att jag skrev aktier/analys då folk kan relatera till det mer.
Jobbet i sig verkar väldigt intressant, är intresserad av obligationer och derivat och ser en framtid i det. Har även fått intrycket att de nya reglerna på marknaden slår hårdare mot aktieanalytiker och mäklare, därav att jag började titta på DCM istället.
Har du några råd om min frågeställning?
Japp du har nog rätt i att DCM är en av de mer "säkra" delarna av finans, och personligen tycker jag det låter intressantast av områdena på private side.
Vet faktiskt absolut ingenting om din juristgrej så tänker inte försöka ge mig på en jämförelse. En sak att tänka på är dock är det inte är superenkelt att skaffa ett jobb utomlands inom finans när du väl börjat. Inte så att det absolut inte går men det är inte bara hoppa över till London så fort du blir sugen. Du blir ju förmodligen nishad mot svenska marknaden vilket kan vara en fördel när en bank utomlands letar efter folk som ska täcka nordiska kunder, samtidigt är det ju inte så himla ofta just det behövs. Så det finns väl förre möjlighetet men samtidigt mindre konkurrens.