Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-28, 22:02
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag hade funderat lite på vilken väg som är bäst att gå om du senare skulle ångra dig. Min uppfattning är att det är ganska smidigt att byta från advokatbyrå till [klient eller IB] utan att gå ner i lön eller förlora i karriärsår, så att säga. Åt andra hållet är kanske inte riktigt lika smidigt.

Detta låter som en mycket bra sak om det stämmer. Att så småningom kunna trappa ner i arbetstid utan att tappa sin inkomst vore ju bra.

Är det vanligt att gå till klient eller investmentbank efter erfarenhet som affärsjurist?
Citera
2018-03-28, 22:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Finansanalytiker rekomenderar jag! Advokat är ett mer precist arbete där du som individ har ett väsentligt mycket större personligt ansvar för vad du presterar än en finansanalytiker!

Att sätta riktkurser och komma med ränteprognoser är bara gissningar, kvalificerade gissningar, men ändock gissningar! Men det är sällan någon efteråt bryr sig om vad som gissades förra året!

Kolla räntan tex! Den skulle enligt de främsta och högst betalda ränteanalytikerna i landet ligg a runt 4-5% nu enligt vad de sade för två år sedan! Och den är fortfarande på minus...
Citera
2018-03-28, 22:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinoff88
Detta låter som en mycket bra sak om det stämmer. Att så småningom kunna trappa ner i arbetstid utan att tappa sin inkomst vore ju bra.

Är det vanligt att gå till klient eller investmentbank efter erfarenhet som affärsjurist?

I vilket fall klient; advokatbyråerna är en stor rekryteringspool för bolagsjurister. Om du surfar lite på linkedin ser du att många jurister på större företag börjat banan på en av byråerna. Huruvida det definitivt innebär minskade timmar och samma lön vågar jag inte uttala mig om, det varierar nog mycket. Jag tror det är få bolagsjurister som tjänar lika mycket som seniora delägare, men det är bara min hunch.
Citera
2018-03-28, 22:46
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ledsen för otydligheten, det var definitivt en förenkling då jag utgick ifrån att folk här på Flashback inte är så insatta i vad DCM gör.

Jobbet som DCM-analytiker innebär att jobba med analys & rådgivning inom skuldinstrument, har främst fått intrycket att jag ska jobba med emitteringar av obligationer samt derivat. Mycket fokus handlar också om generell företagsrådgivning (typ om skuldsättning mm), därav att jag skrev aktier/analys då folk kan relatera till det mer.

Jobbet i sig verkar väldigt intressant, är intresserad av obligationer och derivat och ser en framtid i det. Har även fått intrycket att de nya reglerna på marknaden slår hårdare mot aktieanalytiker och mäklare, därav att jag började titta på DCM istället.

Har du några råd om min frågeställning?
Japp du har nog rätt i att DCM är en av de mer "säkra" delarna av finans, och personligen tycker jag det låter intressantast av områdena på private side.

Vet faktiskt absolut ingenting om din juristgrej så tänker inte försöka ge mig på en jämförelse. En sak att tänka på är dock är det inte är superenkelt att skaffa ett jobb utomlands inom finans när du väl börjat. Inte så att det absolut inte går men det är inte bara hoppa över till London så fort du blir sugen. Du blir ju förmodligen nishad mot svenska marknaden vilket kan vara en fördel när en bank utomlands letar efter folk som ska täcka nordiska kunder, samtidigt är det ju inte så himla ofta just det behövs. Så det finns väl förre möjlighetet men samtidigt mindre konkurrens.
Citera
2018-03-28, 22:57
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Japp du har nog rätt i att DCM är en av de mer "säkra" delarna av finans, och personligen tycker jag det låter intressantast av områdena på private side.

Vet faktiskt absolut ingenting om din juristgrej så tänker inte försöka ge mig på en jämförelse. En sak att tänka på är dock är det inte är superenkelt att skaffa ett jobb utomlands inom finans när du väl börjat. Inte så att det absolut inte går men det är inte bara hoppa över till London så fort du blir sugen. Du blir ju förmodligen nishad mot svenska marknaden vilket kan vara en fördel när en bank utomlands letar efter folk som ska täcka nordiska kunder, samtidigt är det ju inte så himla ofta just det behövs. Så det finns väl förre möjlighetet men samtidigt mindre konkurrens.

Så är det förstås - med "jobba utomlands" avser jag egentligen andra nordiska länder, alt en filial till de nordiska bankerna i andra EU-länder. Just London lockar av olika anledningar inte och är inte så sugen på "högprestige"-finansstäder. Tänker mest om jag vill flytta från Sverige på sikt och då bosätta mig i Finland/Norge/Danmark.
Citera
2018-03-28, 22:59
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
I vilket fall klient; advokatbyråerna är en stor rekryteringspool för bolagsjurister. Om du surfar lite på linkedin ser du att många jurister på större företag börjat banan på en av byråerna. Huruvida det definitivt innebär minskade timmar och samma lön vågar jag inte uttala mig om, det varierar nog mycket. Jag tror det är få bolagsjurister som tjänar lika mycket som seniora delägare, men det är bara min hunch.

Jo, man tjänar nog betydligt mindre som bolagsjurist än som delägare men samtidigt går man ju över till bolagsjurist som relativt ny advokat (eller kanske till o med som biträdande jurist). Så lönen är i det skedet inte på samma summor som för en delägare.

Min uppfattning är dock att man som bolagsjurist har goda möjligheter att behålla lönen, alt gå ner några tusen men inga stora summor. Har jag rätt eller fel?
Citera
2018-03-28, 23:00
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Finansanalytiker rekomenderar jag! Advokat är ett mer precist arbete där du som individ har ett väsentligt mycket större personligt ansvar för vad du presterar än en finansanalytiker!

Att sätta riktkurser och komma med ränteprognoser är bara gissningar, kvalificerade gissningar, men ändock gissningar! Men det är sällan någon efteråt bryr sig om vad som gissades förra året!

Kolla räntan tex! Den skulle enligt de främsta och högst betalda ränteanalytikerna i landet ligg a runt 4-5% nu enligt vad de sade för två år sedan! Och den är fortfarande på minus...

Hm men man måste väl vara duktig som analytiker om man ska bli kvar?
Citera
2018-03-28, 23:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Kommer inom kort att ta examen och har under den senaste tiden letat jobb för fullt.

Summa summarum har jag blivit erbjuden jobb på en stor advokatbyrå i GBG (en av landets största). Jag har samtidigt blivit erbjuden ett jobb som finansanalytiker på en av de största svenska bankerna.

Om jag kör jobbet på advokatbyrån kommer jag att arbeta i tre år innan jag får advokattiteln. Jobbet är inom affärsjuridik. Ingångslönen är bra och löneutvecklingen verkar mycket god.

Analytikerjobbet innebär att jag kommer att värdera aktier, jobba med större investeringar, fonder osv. Jobbet är inom IB. Även på detta jobb erbjuds en bra ingångslön, och jag utgår ifrån att lönen kommer att stiga kraftigt med åren.

Problemet är att jag nu är väldigt rådvill då jag inte vet vilket av jobben jag ska välja! Jag tycker båda jobben verkar roliga och utvecklande, och det känns som båda erbjuder en bra karriär.

Kruxet med advokatbyrån är att jag inte är helt säker på om jag vill stanna i Sverige (pga. den politiska oron och samhällsutvecklingen). Är det andra jobbet överlägset vad gäller möjligheterna till utlandsflytt på sikt?

Vad tror ni rent objektivt ger den bästa löneutvecklingen inom de kommande åren? (Ja, man ska inte bara tänka på lönen men jag tycker båda jobben verkar roliga)

Vad hade ni valt? Behöver verkligen råd!
Löneutvecklingen för en advokat begränsas av det antal timmar som står till förfogande då det är dessa man debiterar och man inte kan ta hur mycket som helst. Ersättningen för en finansanalytiker begränsas också av antalet timmar men är i högre grad ett resultat av vad man ÅSTADKOMMER. No limit. Eller glömmer jag att just affärsjurister kan tjäna stora summor vid företagsköp etc?
Citera
2018-03-28, 23:09
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hm men man måste väl vara duktig som analytiker om man ska bli kvar?

Tror ingen fick sparken för att de gissade att räntan skulle vara 4-5% idag!
Citera
2018-03-28, 23:12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Löneutvecklingen för en advokat begränsas av det antal timmar som står till förfogande då det är dessa man debiterar och man inte kan ta hur mycket som helst. Ersättningen för en finansanalytiker begränsas också av antalet timmar men är i högre grad ett resultat av vad man ÅSTADKOMMER. No limit. Eller glömmer jag att just affärsjurister kan tjäna stora summor vid företagsköp etc?

Det är inte ovanligt att en enda advokat fakturerar för 80-100 timmar i veckan fördelat över ett antal klienter.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-03-28 kl. 23:12. Anledning: Typo
Citera
2018-03-28, 23:17
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det är inte ovanligt att en enda advokat fakturerar för 80-100 timmar i veckan fördelat över ett antal klienter.
Det är rätt. Där ligger kanske gränsen. Efter femtio orkar man inte med det. Men då kanske man är partner och kan tjäna pengar på det det också
Citera
2018-03-28, 23:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tror ingen fick sparken för att de gissade att räntan skulle vara 4-5% idag!

Kan du länka till en enda analytiker som för två år sedan sa att räntan skulle ligga på 4-5% idag? Din trovärdighet gällande resten av det du skriver försvinner lite när du hittar på saker.

Till TS: givetvis måste du vara duktig, men det gäller väl om du ska vara kvar på byrån också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in