Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 16:20
  #1
Medlem
Finns det några faror med att ta koffein eller tjack om man tro sig ha tagit lite förmycket? Ända jag hittat så var det någon som skrev att koffeinet till och med kan boosta opiater, har ni några bra tips på hur man håller sig vaken? Någon mat? aktiviteter eller droger? Hittade ingen liknande tråd..
Citera
2018-03-25, 16:53
  #2
Medlem
Tar det med några månaders mellanrum och har 0 tolerans mot allt annat, även koffein kanske värt att nämna..
Citera
2018-04-01, 02:58
  #3
Medlem
purplepotions avatar
Jag brukar ta 200-400mg koffein i tablettform när jag tar tyngre opiater i större doser. Ibland hjälper inte ens det dock. Jag hade inte vågat ta någon amfetamin då det nog inte är så snällt på hjärtat.

Men sen gäller det väl även att ha något att göra. Jag brukar spela spel på datorn under peaken, eller gå runt och städa, gå ut och gå eller t.om. time:a peaken så jag är på jobbet när den kommer peaken slår (har ganska fysiskt ansträngande jobb) . Håller man igång så somnar man garanterat inte.

Men för att svara på din fråga så; ja, koffein funkar fint till att hålla en vaken.
Citera
2018-04-04, 14:14
  #4
Medlem
GlennGBGs avatar
Amfetamin ska du inte mixa opiater med, uppåt och neråt blandat är jättefarligt och kan lätt ge något *ergt syndrom (minns inte riktigt vilket) vilket kan ge dig hjärtstopp eller annat dödligt problem.

Om du inte kan hållka dig vaken så rekommenderar jag att du tar lite mindre så du kan njuta av effekten istället föär att bara somna ifrån den!
Citera
2018-04-09, 17:36
  #5
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Amfetamin ska du inte mixa opiater med, uppåt och neråt blandat är jättefarligt och kan lätt ge något *ergt syndrom (minns inte riktigt vilket) vilket kan ge dig hjärtstopp eller annat dödligt problem.
Har du nån källa på det?
Låter överdrivet, dock så är H + tjack i samma lösning en av mina sämre drogupplevser så kan ju stämma...
Mvh
Citera
2018-04-09, 18:26
  #6
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Amfetamin ska du inte mixa opiater med, uppåt och neråt blandat är jättefarligt och kan lätt ge något *ergt syndrom (minns inte riktigt vilket) vilket kan ge dig hjärtstopp eller annat dödligt problem.

Om du inte kan hållka dig vaken så rekommenderar jag att du tar lite mindre så du kan njuta av effekten istället föär att bara somna ifrån den!

Amfetamin + opiater ger inte serotonergt syndrom. Det är dock dåligt för hjärtat. Har mixat det massor av ggr själv dock inte samtidigt utan när tjacket började gå ur kroppen så drog jag i mig opiaterna. Tycker det förstör ett fint opiatrus att ta tjack ovanpå det.
Citera
2018-04-09, 22:20
  #7
Medlem
bzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Amfetamin ska du inte mixa opiater med, uppåt och neråt blandat är jättefarligt och kan lätt ge något *ergt syndrom (minns inte riktigt vilket) vilket kan ge dig hjärtstopp eller annat dödligt problem.

Om du inte kan hållka dig vaken så rekommenderar jag att du tar lite mindre så du kan njuta av effekten istället föär att bara somna ifrån den!


Jag har blandat opiater/heroin med tjack MÅNGA gånger utan problem. Flera veckor i sträck ibland.
Vill man inte ta tjack så får man väll pimpla koffein & sockerdricka.

~
Citera
2018-04-21, 22:42
  #8
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymsson420
Finns det några faror med att ta koffein eller tjack om man tro sig ha tagit lite förmycket? Ända jag hittat så var det någon som skrev att koffeinet till och med kan boosta opiater, har ni några bra tips på hur man håller sig vaken? Någon mat? aktiviteter eller droger? Hittade ingen liknande tråd..
Rekommenderar ADHD medicin, om du inte har ADHD såklart. Concerta och Elvanse brukar gå att kombinera med diverse droger som gör en lugn. Men att både vara dynamisk och statisk samtidigt kan göra en lite konstig. Talar endast av egna erfarenheter.

Edit: Jag brukar ta 54mg Concerta de gånger jag faktiskt tar detta vilket är ganska sällan. Det är lite för stark dos för mig själv känner jag eftersom jag mest vill bli speedad och inte totalt knasad. Börja med låga doser. För höga doser kan och kommer göra dig nojig eftersom din puls slår oroväckande snabbt. Det kan också ge dig rätt brutal ångest efter trippen.
__________________
Senast redigerad av NotBad 2018-04-21 kl. 22:46.
Citera
2018-04-23, 10:18
  #9
Medlem
Det är rätt trist att somna och sen vakna bara för att inse att effekten försvunnit, har man lagt typ 500 kr på grejer så blir man rätt sur. Koffein som finns i kaffe, energidryck är svårt att få i sig för mycket av, jag dricker 1.5 liter energidryck om dagen då jag har en Sodastream och kan göra min egen energidryck. Får man i sig alldeles för mycket koffein så blir man bara illamående, ibland har man skjutit jonk som varit bankat med koffein, är det för mycket så mår man rätt konstigt en stund men jonket slår bort det mesta. Kör på så mycket energidryck du vill men det bästa för att motverka att somna är att göra saker, aktivera dig så ska du se att tröttheten försvinner, sen kan du sätta dig ner en stund igen och drick lite kaffe eller dylikt, när du håller på att somna igen så aktiverar du dig en stund igen, bara 5-10 minuter kan faktiskt räcka.

Som skrivet ovan kan man slänga in några Conserta i mixen, det går utmärkt att blanda. Benzo och Consera/Elvanse är en personlig favorit där Consertan adderar lite uppåtkänsla, man blir lite mer klar i skallen och jag blir personligen väldigt aktiv.
__________________
Senast redigerad av powddder 2018-04-23 kl. 10:22.
Citera
2018-04-23, 10:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Amfetamin ska du inte mixa opiater med, uppåt och neråt blandat är jättefarligt och kan lätt ge något *ergt syndrom (minns inte riktigt vilket) vilket kan ge dig hjärtstopp eller annat dödligt problem.

Om du inte kan hållka dig vaken så rekommenderar jag att du tar lite mindre så du kan njuta av effekten istället föä att bara somna ifrån den!

Det där är nonsens min vän. Det beror dock på vilken nivå man mixar, skjuter du heroin tillsammans med amfetamin eller kokain, ja, då är det farligt som fan, men det kommer inte ge serotonergt syndrom utan det kan försätta hjärtat i extrem stress och leda till en infarkt eller liknande - så det är det man behöver oroa sig för i det fallet. Men är man på nivån att man mixar ett par Conserta med valfri opioid så är man man rätt safe. Många, mig inkluderad, har opioider och ADHD-medeciner på recept och tar det dagligen, men det är så klart viss skillnad att vara ingången på något och att ta det utan någon som helst tolerans. Som vanligt så ska man inte ta för stora doser av något, tar du lite mindre så kanske du inte sitter och somnar. Fast det brukar vara i slutfasen av ruset som man blir extremt trött och noddig, men som sagt aktivera dig och sitt eller ligg inte ned hela tiden.
Citera
2018-05-11, 14:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplepotion
Jag brukar ta 200-400mg koffein i tablettform när jag tar tyngre opiater i större doser. Ibland hjälper inte ens det dock. Jag hade inte vågat ta någon amfetamin då det nog inte är så snällt på hjärtat.

Men sen gäller det väl även att ha något att göra. Jag brukar spela spel på datorn under peaken, eller gå runt och städa, gå ut och gå eller t.om. time:a peaken så jag är på jobbet när den kommer peaken slår (har ganska fysiskt ansträngande jobb) . Håller man igång så somnar man garanterat inte.

Men för att svara på din fråga så; ja, koffein funkar fint till att hålla en vaken.

Funkar olika koffeintabletter olika bra ellet det är samma grej alltihop? Tänker om det är andra inverkande ämnen med? Hur lång tid tar det till peaken för din del?
Citera
2018-06-14, 12:47
  #12
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Har du nån källa på det?
Låter överdrivet, dock så är H + tjack i samma lösning en av mina sämre drogupplevser så kan ju stämma...
Mvh

Förklaring på enkelt språk:

Citat:
"This crossover of the symptoms of both drugs is what can sometimes lead to a fatal overdose, causing the abuser to believe they are less high or more tolerant than they really are, which can sometimes prompt them to take more of one or both drugs.

While there are many dangers that come with combining heroin and cocaine, the most common cause of death from a speedball comes from a delayed overdose response to the stimulant. Because the effects of stimulants such as cocaine wear off more quickly than the effects of depressants like heroin, a user may attempt another dose of cocaine to get back to their previous high.

This additional dose of cocaine can lead to a fatal opioid overdose by causing the user to feel a false sense of stability from using the two drug simultaneously. The effects of this delayed overdose cannot be felt by the user until it is too late."

"These mixtures are often more potent than the sum of their parts, through drug synergy"

samt:

"and the use of stimulants both to potentiate the opioid and combat somnolence caused by high and rapidly escalating doses"

Källor: https://en.wikipedia.org/wiki/Speedball_(drug) eller här: http://www.rehabcenter.net/dangers-h...ine-speedball/

Eller på mer fikonspråk - detta hela stycke saxat från bluelight och detta inlägg: http://www.bluelight.org/vb/threads/...l=1#post352384

Citat:
"Recent studies by Foltin, Fischman and colleagues and by Walsh and colleagues have evaluated the acute subjective and physiological effects of cocaine in combination with opioid mu agonists. The subjective effects of various dose combinations of mu agonists and cocaine were greater than those produced by either drug alone on measures such as "drug liking" and "high". The qualitative profile of subjective effects produced by the opioid/cocaine combination was roughly equivalent to the sum of effects produced by the two drugs singly, rather than producing novel or unique subjective effects. The cardiovascular effects of cocaine, including tachycardia and pressor action, were enhanced when cocaine was administered in the presence of the mu agonist. Other studies have compared the effects of cocaine in opioid-dependent subjects during chronic maintenance on mu opioid agonists. In studies of methodone-maintained patients, the subjective response to cocaine (e.g., "magnitude of drug effect", "good effect") was significantly greater compared to control subjects. Similarly, some studies in buprenorphine-maintained patients reported that the subjective response to cocaine was either enhanced or not appreciably altered compared to a control condition. Enhanced cardiovascular responses to cocaine were also observed under these chronic opioid dosing conditions. These and other findings suggest that administration of mu agonists generally enhances the effects of cocaine in humans, particularly the positive subjective responses to cocaine."

http://opioids.com/speedballs/index.html

What they seem to conclude is that any mu agonist increases the cardiovascular effects of cocaine. I imagine that since the cocaine is potentiated, people who die from a speedball probably injected what is normally a good dose by itself and it turned out to be a cocaine od. If you read the whole article, they suggest a possible interaction between the opiod peptide system and dopamine (DA) levels in the nucleus accumbens (NA). Apparently, cocaine by itself has a positive effect on the opiod peptide system and heroin has an effect on DA levels in the NA.

"In the present study, we examined the effect of an acute administration of the selective suicide inhibitor of gamma-aminobutyric acid (GABA)-transaminase, gamma-vinyl GABA on increases in nucleus accumbens dopamine produced by a cocaine/heroin challenge in freely moving animals. Cocaine (20 mg/kg, i.p.) produced an elevation in extracellular nucleus accumbens dopamine of approximately 380% above baseline, while heroin produced only a moderate increase of 70%. Coadministration of these two drugs, however, produced a synergistic elevation in nucleus accumbens dopamine of 1000%. This response was reduced by 50% in animals pretreated with gamma-vinyl GABA (300 mg/kg, i.p.) 2.5 h prior to challenge. This same dose of gamma-vinyl GABA inhibited cocaine-induced increases in nucleus accumbens dopamine by 25% and completely abolished heroin-induced increase. These findings indicate that gamma-vinyl GABA can interfere with the synergistic effects produced by the combination of an indirect dopamine releaser (heroin) and a dopamine reuptake blocker (cocaine)."
Gamma-vinyl gamma-aminobutyric acid attenuates the synergistic elevations of nucleus accumbens dopamine produced by a cocaine/heroin(speedball) challenge, Gerasimov MR, Dewey SL, Department of Chemistry, Brookhaven National Laboratory, Upton, NY 11973, USA. Eur J Pharmacol 1999 Sep 3;380(1):1-4
It is probably this huge increase in dopamine levels that increases the morbidity associated with speedballs. I would think that the amount of each drug used is the most important factor. Obviously, a much smaller amount of each will do. It's true that the two drugs blunt some of each other's effects, but mainly its just for the subjective effects (less anxiety, nervousness, shitty comedown from the coke, more awake than usual from the heroin).
"The use of MAO inhibitors or tricyclic antidepressants with hydrocodone preparations may increase the effect of either the antidepressant or hydrocodone."
http://www.erowid.org/pharms/hydroco...e_health.shtml

Värt att ta med sig från denna text om man inte orkar läsa allt: "any mu agonist increases the cardiovascular effects of cocaine". En "mu agonist" är alltså heroin, metadon, buprenorfin osv. och dessa potentierar effekterna som uppåt-preparatet (kokain i det här fallet)har på hjärtat.

I små mängder är det nog ingen större fara om man inte redan har problem men en av bieffekterna är alltså att det är mycket mer ansträngande för hjärtat och kan leda till stopp eller att man råkar överdosera lättare än om man tagit varje preparat för sig. Som någon annan påpekade. Bland annat så är det många kändisar som dött av det, en av de mer kända är River Phoenix.

Har själv överdoserat på detta sätt, hade tur som klarade mig men det var väldigt nära gravstenen.

Och innan någon påpekar, så är det kola och heroin som är en klassisk speedball, men principen går att applicera även på amf + heroin.

Citat:
Ursprungligen postat av powddder
Det där är nonsens min vän. Det beror dock på vilken nivå man mixar, skjuter du heroin tillsammans med amfetamin eller kokain, ja, då är det farligt som fan, men det kommer inte ge serotonergt syndrom utan det kan försätta hjärtat i extrem stress och leda till en infarkt eller liknande - så det är det man behöver oroa sig för i det fallet. Men är man på nivån att man mixar ett par Conserta med valfri opioid så är man man rätt safe. Många, mig inkluderad, har opioider och ADHD-medeciner på recept och tar det dagligen, men det är så klart viss skillnad att vara ingången på något och att ta det utan någon som helst tolerans. Som vanligt så ska man inte ta för stora doser av något, tar du lite mindre så kanske du inte sitter och somnar. Fast det brukar vara i slutfasen av ruset som man blir extremt trött och noddig, men som sagt aktivera dig och sitt eller ligg inte ned hela tiden.

Nej, det är absolut inte nonsens, läs på lite innan du svarar! Och jag förstår inte vad det är med folk, varför ska man hålla på att rekommendera sätt att blanda droger som är eller kan vara absolut livsfarliga? De som varit med ett tag och har koll vet att det är riskabelt att blanda droger.
Nu sa jag inte serotonergt syndrom men vissa har hakat upp sig på det - OK det är inte det man riskerar i detta fall utan s-syndrom är det man åker på om man överdoserar vissa droger som frigör serotonin t.ex. MDMA eller i vissa fall om man blandar vissa preparat, antidepp och MDMA t.ex. När man blandar olika preparat som frigör serotonin så är risken mycket större än om man bara tar ett preparat för sig självt. Det förklaras bra under rubriken "Neurotoxicitet" här: https://sv.wikipedia.org/wiki/MDMA

Mer komplett källa på serotonergt syndrom: https://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

Mer info om blandningar amfetamin och opiater här: (FB) blanda opiater och amfetamin

Om SSRI och MDMA/kokain mm: https://www.vice.com/sv/article/qvzd...-trippa-tryggt
__________________
Senast redigerad av GlennGBG 2018-06-14 kl. 13:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback