• 1
  • 2
2018-03-23, 17:08
Medlem
Hej!

Jag har ett lån hos en stor svensk långivare som arbetar med en slags uttagsprincip där man ansöker om att få tillgång till en kredit som man sedan plockar pengar ur efterhand.

I eftermiddags ansökte jag om ett fyrsiffrigt belopp som jag ämnar betala tillbaka när lönen kommer på måndag. Efter bara någon minut står det att beloppet betalats ut, precis som brukligt. Men när jag loggar in på banken ser jag det man ibland ser bara i sina önskedrömar: beloppet som betalats ut har en nolla för mycket!

Jag har kollat efter och det står klart att jag bad om det fyrsiffriga beloppet. Det är även var som är noterat i systemet, och det är beloppet som jag i skrivande stund, från långivarens sida sett, är betalningsskyldig.

Det har uppenbarligen begått ett misstag, förmodligen har den mänskliga faktorn spelat ett spratt.

Faktum är det att pengarna hade varit otroligt viktiga för mig, och rent moraliskt rör det mig inte i ryggen. Det drabbar sannerligen ingen fattig.
Men vad är chansen, tror ni, att felet upptäcks?
Och vilka svårigheter kan jag eventuellt hamna i? Mardrömsscenariot är väl att jag kontaktas om ett år eller så och tvingas betala tillbaka med ränta.
Citera
2018-03-23, 17:12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Du kommer inte komma undan, en dag får du en räkning med en skuld att betala. Det är det ända man kan vara säker på. 99.9%
Citera
2018-03-23, 17:16
Medlem
Kristaallens avatar
Det är med väldigt hög sannolikhet att dem upptäcker felet och du är betalningsskyldig, bästa för dig är att kanske ta en kul printscreen på det så du kan få ett kul minne om när du fick mer pengar än vad du skulle ha, bortsett från det så är det nog bara att betala tillbaka direkt.
Citera
2018-03-23, 17:17
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Du kommer inte komma undan, en dag får du en räkning med en skuld att betala. Det är det ända man kan vara säker på. 99.9%

Den dagen den sorgen! Bränn stålarna, säger att du inte märkt av något större belopp och se vad som händer.
Citera
2018-03-23, 17:23
Medlem
Well, jag förstår era invändningar. Men samtidigt: enligt systemet är beloppet fyrsiffrigt. Att en extra nolla på något sätt hittat dit upptäcks väl bara om de går in och kollar till den specifika transaktionen, och varför skulle de någonsin göra det?

Kommer inte rapportera om misstaget för egen räkning. Hållet tummarna, så får vi se vad som händer.
Rimligtvis hade jag sluppit betala ränta på pengarna på de 9000 eftersom jag inte bett om att få dem lånade?

Ser själv ingen fördel med att rapportera missen. Eller har jag missat nåt?
Senast redigerad av FarmenBosse 2018-03-23 kl. 17:26.
Citera
2018-03-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmenBosse
Well, jag förstår era invändningar. Men samtidigt: enligt systemet är beloppet fyrsiffrigt. Att en extra nolla på något sätt hittat dit upptäcks väl bara om de går in och kollar till den specifika transaktionen, och varför skulle de någonsin göra det?

Kommer inte rapportera om misstaget för egen räkning. Hållet tummarna, så får vi se vad som händer.
Rimligtvis hade jag sluppit betala ränta på pengarna på de 9000 eftersom jag inte bett om att få dem lånade?

Ser själv ingen fördel med att rapportera missen. Eller har jag missat nåt?

Det kommer utom rimlig tvivel att märkas. Pinsamt som fan när det märks och du säger "ojdå, det hade jag inte märkt.." Men håll i pengarna och hoppas på det bästa om du inte bryr dig om sådant.
Citera
2018-03-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Det kommer utom rimlig tvivel att märkas. Pinsamt som fan när det märks och du säger "ojdå, det hade jag inte märkt.." Men håll i pengarna och hoppas på det bästa om du inte bryr dig om sådant.

Pinsamt? Vem bryr sig om pinsamt?

Undrar mest om det finns uttryckliga bestämmelser, rentav lagar, för nämnd situation. Har letat runt på nätet men inte hittat ett dyft, förmodligen eftersom det är oerhört ovanligt förekommande.
I lånekontraktet står inte ett ord om det heller.
Citera
2018-03-23, 17:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Och vilka svårigheter kan jag eventuellt hamna i? Mardrömsscenariot är väl att jag kontaktas om ett år eller så och tvingas betala tillbaka med ränta.

Ett? De har tre år på sig.
Citera
2018-03-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ett? De har tre år på sig.

Varför just tre?
Citera
2018-03-23, 18:12
Medlem
Citat:
Varför just tre?

Sen blir det preskiberat. Om de ej påminner dig om din skuld inom tre år skrivs skulden av.

Jag hadde gjort så här av de extra som du fick hade jag ändå tagit hälften om du verkligen behöver de pengarna. Då blir det ändå lite mer moraliskt.
Senast redigerad av Flach1337 2018-03-23 kl. 18:14.
Citera
2018-03-23, 18:14
Medlem
GringaPuercas avatar
För att ha rätt att behålla betalningen måste du framgångsrikt kunna hävda god tro, vilket inte är särskilt lätt. Du kan läsa mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti
Citera
2018-03-23, 18:21
Medlem
var det inte en tjej för några år sedan som fick in miljonbelopp på sitt konto?.. hon lämnade landet och slösade bort några miljoner på ett år. om jag minns rätt så blev hon åtalad men för vad minns jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in