Hej!
Jag har ett lån hos en stor svensk långivare som arbetar med en slags uttagsprincip där man ansöker om att få tillgång till en kredit som man sedan plockar pengar ur efterhand.
I eftermiddags ansökte jag om ett fyrsiffrigt belopp som jag ämnar betala tillbaka när lönen kommer på måndag. Efter bara någon minut står det att beloppet betalats ut, precis som brukligt. Men när jag loggar in på banken ser jag det man ibland ser bara i sina önskedrömar: beloppet som betalats ut har en nolla för mycket!
Jag har kollat efter och det står klart att jag bad om det fyrsiffriga beloppet. Det är även var som är noterat i systemet, och det är beloppet som jag i skrivande stund, från långivarens sida sett, är betalningsskyldig.
Det har uppenbarligen begått ett misstag, förmodligen har den mänskliga faktorn spelat ett spratt.
Faktum är det att pengarna hade varit otroligt viktiga för mig, och rent moraliskt rör det mig inte i ryggen. Det drabbar sannerligen ingen fattig.
Men vad är chansen, tror ni, att felet upptäcks?
Och vilka svårigheter kan jag eventuellt hamna i? Mardrömsscenariot är väl att jag kontaktas om ett år eller så och tvingas betala tillbaka med ränta.