2018-03-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmenBosse
Hej!

Jag har ett lån hos en stor svensk långivare som arbetar med en slags uttagsprincip där man ansöker om att få tillgång till en kredit som man sedan plockar pengar ur efterhand.

I eftermiddags ansökte jag om ett fyrsiffrigt belopp som jag ämnar betala tillbaka när lönen kommer på måndag. Efter bara någon minut står det att beloppet betalats ut, precis som brukligt. Men när jag loggar in på banken ser jag det man ibland ser bara i sina önskedrömar: beloppet som betalats ut har en nolla för mycket!

Jag har kollat efter och det står klart att jag bad om det fyrsiffriga beloppet. Det är även var som är noterat i systemet, och det är beloppet som jag i skrivande stund, från långivarens sida sett, är betalningsskyldig.

Det har uppenbarligen begått ett misstag, förmodligen har den mänskliga faktorn spelat ett spratt.

Faktum är det att pengarna hade varit otroligt viktiga för mig, och rent moraliskt rör det mig inte i ryggen. Det drabbar sannerligen ingen fattig.
Men vad är chansen, tror ni, att felet upptäcks?
Och vilka svårigheter kan jag eventuellt hamna i? Mardrömsscenariot är väl att jag kontaktas om ett år eller så och tvingas betala tillbaka med ränta.

Det som kommer hända är att du får betala 10ggr så mycket ränta samt betala tillbaks ett 10ggr så stort belopp, svårare är så är det inte tyvärr
Citera
2018-03-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
För att ha rätt att behålla betalningen måste du framgångsrikt kunna hävda god tro, vilket inte är särskilt lätt. Du kan läsa mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Tack för länken, det var precis vad jag letade efter.
Har inte ens tänkt tanken att pengarna skulle kunna vara legitima, och det verkar bli svårt att hävda. Mitt hopp står i stället till att det ska gå obemärkt förbi.
Kommer inte spendera dem utan låta de vara orörda tills vidare.
Citera
2018-03-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det som kommer hända är att du får betala 10ggr så mycket ränta samt betala tillbaks ett 10ggr så stort belopp, svårare är så är det inte tyvärr

Nonsens. Inte fan kräver de mig på ränta för pengar jag inte bett om.
Citera
2018-03-23, 18:28
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Jodå, om betalningen inte anses rätteligen tillfalla dig kan du behöva punga ut med ränta för den tid fordringsägaren har legat ute med det överskjutande beloppet.
http://lawline.se/answers/3806
Citera
2018-03-23, 18:29
Medlem
Citat:

Okej nä men då är det ju lugnt. Inte fel att kunna få gratis pengar av ett låneinstitut. Onödig tråd förresten när du ändå visste svaret redan?
Citera
2018-03-23, 18:40
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Well, jag förstår era invändningar. Men samtidigt: enligt systemet är beloppet fyrsiffrigt. Att en extra nolla på något sätt hittat dit upptäcks väl bara om de går in och kollar till den specifika transaktionen, och varför skulle de någonsin göra det?

Kommer inte rapportera om misstaget för egen räkning. Hållet tummarna, så får vi se vad som händer.
Rimligtvis hade jag sluppit betala ränta på pengarna på de 9000 eftersom jag inte bett om att få dem lånade?

Ser själv ingen fördel med att rapportera missen. Eller har jag missat nåt?

När transaktionen ska bokföras kommer det synas då deras system säger xxxx men bankutdraget säger xxxxx, så senast om en månad bör de upptäcka felet, och i värsta fall när bokslutet görs.
Citera
2018-03-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
När transaktionen ska bokföras kommer det synas då deras system säger xxxx men bankutdraget säger xxxxx, så senast om en månad bör de upptäcka felet, och i värsta fall när bokslutet görs.

Det låter rimligt, om det är så det hela fungerar. Kör de bankutdraget mot systemet kommer det blinka en röd lampa.

Varför just om en månad, tror du?
Citera
2018-03-23, 18:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Det låter rimligt, om det är så det hela fungerar. Kör de bankutdraget mot systemet kommer det blinka en röd lampa.

Varför just om en månad, tror du?

Större företag (40M+ årsomsättning) har momsdeklaration varje månad, så då bör all bokföring vara klar på rullande schema ungefär varje månad, självklart kan de vara snabbare också beroende på belastningen under månaden, därför skrev jag senast en månad.
Citera
2018-03-23, 19:02
Medlem
hassehares avatar
De kommer att uppmärksamma felet. För några år sedan fick ja
g dubbel löneutbetalnig, jag märkte det men avvaktade. Efter ca 2 veckor kontaktade föret
agets bank mig(jag har en annan bank) och frågade om utbetalningen. De var tvugna att kontakta mig och få mitt medgivande för att ta tillbaka pengarna från mitt konto. Det var ju bara att säga OK ,om jag inte gjort det, hade de gjort rättsak av saken.
Senast redigerad av hassehare 2018-03-23 kl. 19:05.
Citera
2018-03-23, 19:04
Medlem
Det är bara att punga tillbaka pengarna till banken.
Citera
2018-03-23, 19:28
Medlem
Denna sortens inlägg brukar komma 4 gånger per år.

Summa summarum brukar folk vara överens om att du borde säga till felet.

jag kan ju komma med ett "tips från coachen"jag jobbar på bank att det KOMMER att upptäckas...
Du tror inte vi har massa automatiska system som konstant scrollar igenom system för udda aktiviteter?
Samt att ALLT sparas och om 35 år när du vill komma med fruga och 2 barn och vill låna så ser vi detta och undrar vad i helvete du tänkt med.

är du så korkad att du tror att sådant här inte noteras med tanke på att de faktiskt tillhör någon och bankerna har absurda system? ja då får du stå ditt kasst. jag själv har 4 olika lösen jag får uppdatera vart 3e vecka,
Citera
2018-03-23, 19:42
Medlem
Kan inflika att det inte handlar om en bank utan ett låneinstitut. Pengarna är således inte ”någon annans” utan företagets.
Hade det varit ett lån från tex Handelsbanken hade jag inte haft några illusioner om att det gått obemärkt förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in