2025-04-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ungern har ju gratis offentlig dagis t barn 3-6 r t alla frldrar olikt Sverige som har en mttlig avgift, jag frstr inte varfr du babblar om svensk frskola som om det r en unik grej som bara Sverige har? Hela frskoledebatten kan du ju anvnda mot USA, men inte mot mnga andra lnder. Offentliga skolor som r gratis har vl nstan alla lnder med varierande kvalitet.

Mat och vrme betalar frldrar fr i Sverige liksom i Ungern. Du glmde att rkna med kostnaden fr att ungen ska ha en bostad som r avsevrd dyrare i Sverige och mnga frldrar har svrt med, ven dr har Ungern fler lttnader som ska ge frldrar ett vertag i bostadsmarknaden gentemot ickefrldrar.

Men ven el och vrme r ju avsevrt dyrare i Sverige n i Ungern (jmfrt med snittln).

Ungern: I juni 2024 var det genomsnittliga elpriset fr hushll 0,1094 /kWh inklusive skatt .​
countryeconomy.com

Sverige: Samma period var det genomsnittliga elpriset fr hushll 0,2434 /kWh inklusive skatt .​

Den genomsnittliga bruttolnen i Ungern r cirka 20 158 SEK per mnad, medan den genomsnittliga bruttolnen i Sverige r cirka 35 190 SEK per mnad.

Ungern har klara problem med jmstlldhet, det r ett vletablerat faktum
Hr kan du lsa in dig p mnet diskriminering av kvinnor p ungerska arbetsmarknaden.

https://www.amnesty.org/en/documents.../2378/2020/en/

Och i DEN kontexten s framstr dessa frsk att "kpa" och muta, ls lura! kvinnor att skaffa barn
precis fr vad de i sjlva verket r.

Citat:
10 000 kronor per mnad fr medelkvinnans ln fr jag till det att det skulle bli ifall hon har tv barn i Sverige, fr resten av livet (ven nr barnen flyttat hemifrn). Vem vet ifall det tcker kostnader eller inte, men det r mer n ngot land ngonsin gett mammor fr deras uppoffring. Orban har gjort mer t mammor n Sverige ngonsin har gjort.

Och hur vet du att den dr lagen sen verkligen kommer glla? "livet ut" fr barnafdande kvinnor i Ungern? Och kommer den glla om hon vill/ behver skilja sig? Om kvinnan i frga tillhr "fel" grupp?
ex r homosexuell eller gud frbjude! rom?
Har redan lnkat dig massa info om just dessa saker...som du nogsamt undvikit svara p.

Citat:
I Ungern s fr som sagt pappan betala 20% av sitt ln ifall han inte vill ha med barnet att gra, mycket mer n i Sverige. Det tycker jag r rtt, man ska ha en ordentlig piska mot mn som oansvarigt har oskyddad sex med bimbon utan att tnka p konsekvenserna.

Det r nog du sjlv som bara vill komma undan och f saker i din lderdom genom andra frldrars obetalda arbeten. Den stora orttvisan r ju ickefrldrars obefintliga arbete att producera de barn som kommer jobba fr deras pension i vr pyramidspel till pensionssystem, drutver de omhndetagande arbeten som kommer krvas av dem.

Ifall pappor gr 3 timmar obetalt arbete per dag och mammor 5 timmar obetalt arbete per dag i snitt och ickefrldrar 0 timmar per dag s r den stora orttvisan givetvis ickefrldrarna som kommer undan med att inte ta ngot ansvar fr "stammens alla barn" och kan sjlviskt bara leva fr att ta ansvar fr enbart sig sjlv (det du oriktigt kallade fr "att bli vuxen").

terigen den grupp som tar minst ansvar fr SINA barn r mn. och d har de allts tom aktivt varit med om att skapa dem...DR br du lgga krutet p ditt gnllande, fr dr ligger den strsta orttvisan.
Barnlsa betalar skatt fr allas barn och har all rtt att sjlva vlja bort att skaffa barn om de nu inte vill ha barn. Dremot...har man nu skaffat barn, s har man verkligen ingen moralisk rtt att skita i dem.
Citera
2025-04-14, 23:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ungern har klara problem med jmstlldhet, det r ett vletablerat faktum
Hr kan du lsa in dig p mnet diskriminering av kvinnor p ungerska arbetsmarknaden.

https://www.amnesty.org/en/documents.../2378/2020/en/

Och i DEN kontexten s framstr dessa frsk att "kpa" och muta, ls lura! kvinnor att skaffa barn
precis fr vad de i sjlva verket r.

Ingen har sagt att allt r perfekt i Ungern, men du verflyttar diskussionen till ngot helt annat. Du pratade ju om dagis som om det inte existerade i Ungern, det r tvrtom obligatoriskt.

Staten kan ju grna frska muta mig att f noll skatter fr mitt barn, lter som ett lyxproblem.

Citat:
Och hur vet du att den dr lagen sen verkligen kommer glla? "livet ut" fr barnafdande kvinnor i Ungern? Och kommer den glla om hon vill/ behver skilja sig? Om kvinnan i frga tillhr "fel" grupp?
ex r homosexuell eller gud frbjude! rom?
Har redan lnkat dig massa info om just dessa saker...som du nogsamt undvikit svara p.

Ingen vet vad som kommer framtiden har att erbjuda, men det r lftet frn Orban. Annan regering kan komma och ndra alla dessa lagar givetvis.

Skiljer sig eller r homosexuell s fr hon ju samma behandling som en man fr.

Citat:
terigen den grupp som tar minst ansvar fr SINA barn r mn. och d har de allts tom aktivt varit med om att skapa dem...DR br du lgga krutet p ditt gnllande, fr dr ligger den strsta orttvisan.
Barnlsa betalar skatt fr allas barn och har all rtt att sjlva vlja bort att skaffa barn om de nu inte vill ha barn. Dremot...har man nu skaffat barn, s har man verkligen ingen moralisk rtt att skita i dem.

Nej, den grupp som tar minst ansvar fr barn r ickefrldrar som vid ldre r livnr sig p det hrda arbetet som pappor och mammor gr (emotionellt, ekonomiskt, fysiskt, etc.).

Den strsta orttvisan r att ickefrldrar tjnar p noll obetalt arbete frn frldrar. Ickefrldrar frsker gra det hr till en man vs kvinna frga fr att bli osynliga i deras brist p ansvar fr stammens ungar och hur de likt en tumr livnr sig p vriga samhllet.

Barnlsa betalar skatt som skuld fr sin egen barndom d andra betalade skatt t dem, men det det som p riktigt kostar fr samhllet r ju omhndetagandet av ldre (mycket dyrare n barn fr samhllet) och hr s undgr barnlsa att betala sin skuld.

Alla har rtt att vlja bort barn och d ska man inte heller f mer n garantipension nr man r ca 72 (och hr r jag snll).

Det som skiljer pappor och mammor i snitt nr det gller deras eget ansvar r ju just att kvinnor ska f just mer skattebidrag och f g i pension i betydligt lgre lder (speciellt som tack fr att hon burit p barnet). Staten ska ge mer lttnader t mammor n pappor ekonomiskt, jag tycker dock att Orban ger lite vl mycket t mammor jmfrt med pappor (70-30 skulle jag sjlv anse vara rttvist).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-04-14 kl. 23:59.
Citera
2025-04-18, 17:04
Avstngd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ingen har sagt att allt r perfekt i Ungern, men du verflyttar diskussionen till ngot helt annat. Du pratade ju om dagis som om det inte existerade i Ungern, det r tvrtom obligatoriskt.

Staten kan ju grna frska muta mig att f noll skatter fr mitt barn, lter som ett lyxproblem.

Ingen vet vad som kommer framtiden har att erbjuda, men det r lftet frn Orban. Annan regering kan komma och ndra alla dessa lagar givetvis.

Skiljer sig eller r homosexuell s fr hon ju samma behandling som en man fr.

Nej, den grupp som tar minst ansvar fr barn r ickefrldrar som vid ldre r livnr sig p det hrda arbetet som pappor och mammor gr (emotionellt, ekonomiskt, fysiskt, etc.).

Den strsta orttvisan r att ickefrldrar tjnar p noll obetalt arbete frn frldrar. Ickefrldrar frsker gra det hr till en man vs kvinna frga fr att bli osynliga i deras brist p ansvar fr stammens ungar och hur de likt en tumr livnr sig p vriga samhllet.

Barnlsa betalar skatt som skuld fr sin egen barndom d andra betalade skatt t dem, men det det som p riktigt kostar fr samhllet r ju omhndetagandet av ldre (mycket dyrare n barn fr samhllet) och hr s undgr barnlsa att betala sin skuld.

Alla har rtt att vlja bort barn och d ska man inte heller f mer n garantipension nr man r ca 72 (och hr r jag snll).

Det som skiljer pappor och mammor i snitt nr det gller deras eget ansvar r ju just att kvinnor ska f just mer skattebidrag och f g i pension i betydligt lgre lder (speciellt som tack fr att hon burit p barnet). Staten ska ge mer lttnader t mammor n pappor ekonomiskt, jag tycker dock att Orban ger lite vl mycket t mammor jmfrt med pappor (70-30 skulle jag sjlv anse vara rttvist).

SD/Riks-profilen Mira Aksoy skrev att hon tycker barnbidragen br ersttas av skatteavdrag s att det ger incitament till bde arbete och barnafdande.

Grejen r att barnbidragen funkade utmrkt innan massinvandringen. Argumentet att vi mste avskaffa barnbidrag r precis som argumentet att vi mste ha massiv kameravervakning. Vi mste inte det. tervandring istllet. Det vill ju iof SD och Mira ocks ha, men behvs d det andra tgrderna? Finns det inga arbetslsa svenskar?
Citera
2025-04-18, 17:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
SD/Riks-profilen Mira Aksoy skrev att hon tycker barnbidragen br ersttas av skatteavdrag s att det ger incitament till bde arbete och barnafdande.

Grejen r att barnbidragen funkade utmrkt innan massinvandringen. Argumentet att vi mste avskaffa barnbidrag r precis som argumentet att vi mste ha massiv kameravervakning. Vi mste inte det. tervandring istllet. Det vill ju iof SD och Mira ocks ha, men behvs d det andra tgrderna? Finns det inga arbetslsa svenskar?

Kanske arbetslsa svenskar br frst fixa sin livssituation innan de funderar p att skaffa sig barn?
Citera
2025-04-18, 17:17
Avstngd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Kanske arbetslsa svenskar br frst fixa sin livssituation innan de funderar p att skaffa sig barn?

Jag hade en tidning frn 1991 sparad, dr str att de att 17 000 frlorar sina jobb p grund av krisen som var d. Snt kan hnda, spela inte dum.
Citera
2025-04-18, 17:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag hade en tidning frn 1991 sparad, dr str att de att 17 000 frlorar sina jobb p grund av krisen som var d. Snt kan hnda, spela inte dum.

Det kanske br finnas en slags garanti att f en slags bidrag fr barnen i ett r eller liknande ifall frldrarna hade arbete nr de fick barn?
Citera
2025-04-18, 18:26
Avstngd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det kanske br finnas en slags garanti att f en slags bidrag fr barnen i ett r eller liknande ifall frldrarna hade arbete nr de fick barn?

Du kan ven bli arbetsls nr du eller frun/sambon din r gravid.

Som jag sa tidigare: barnbidragen funkade utmrkt innan vi importerade arbetlsa muslimer. S prio br vara att p ngot stt se till att de lmnar Sverige. S kan vi ha kvar barnbidrag.
Citera
2025-04-21, 23:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Kan ett samtal mellan en papist och en liberal vara vrt besvret? Jo, fr all del. Ovntat sansat och intressant, ven om jag inte fullt ut hller med ngon av dem. Sonesson har tydligtvis vissa problem med den liberalism hon grna vill tillhra, och det r frsts av vrde bara det.
https://www.youtube.com/watch?v=r4WPhBHsfuU
Citera
2025-05-08, 17:18
Avstngd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
De river 1000 av 2800 lgenheter i just Vollsmose dock:

https://www.berlingske.dk/danmark/70...e-af-vollsmose

Det r vldigt ambitist av Danmark. Jag skulle pst att det kan vara positivt med olika former av tvngsintegration ifall du skerstller att invandrarkvinnor fr frre barn drigenom s att problemet inte vxer fr varje generation och ifall det r begrnsad antal som tvngsintegreras in i samhllet med dessa metoder.

Jag har gtt i svenska klassrum med bara 1 MENA-invandrare som klasskamrat och klassrum med ver 70% mena invandrare, s jag vet om skillnaden. Du kan inte g runt och skapa en identitet baserad p din mellansternbakgrund nr du inte kan bolla tillbaka med ngon, du tvingas anpassa till svenskhet p riktigt, tminstone halvvgs, ifall du r enda MENA-barnet i klassen.

Jag m vara skeptisk till integration/assimilation, men skulle inte pst med skerhet att segregation i alla lgen r mer frdelaktigt fr vrdbefolkningen. I Sverige r det som sagt enda alternativet, men vet ej vad som r bst fr Danmark.

Aprop segregering, svenskar rstar fr massinvandring men vill nd inte ha blattar p de nattklubbar de besker.

SD-toppen Tobias Andersson frsvarar drrvakternas s.k "rasism". S hr skriver han p X:

Citat:
Att Det hnder s mycket skit nu fr tiden hller nog de flesta med om.

Drfr lr mnga krogbeskare uppskatta att vakter r hrda i kn och utifrn erfarenhet gr en kvalificerad bedmning av vilka som slpps in. Det behver inte utgra rasism.

Jag har pratat med krogvakter som beskrivit att klder s som becknarvska, mjukisbyxor och luvtrjor r sdant som de av erfarenhet helst inte slpper in. Drutver gr de en bedmning av allt frn upplevd fylla till attityd p de i kn.

Helt okontroversiellt om du frgar mig

ven Paolo Roberto r inne p samma sak:

https://riks.se/nyheter/intervjuer/p...t-farligt-yrke

Ny konflikt i regeringen? Mats Persson (L), arbetsmakrandsminister r nmligen upprrd ver denna "diskriminering" i utelivet.
Citera
2025-05-18, 20:57
Avstngd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det r verraskande statistik fr min del att s mnga asiatiska mn gifter sig med vita kvinnor, men det kanske r s att jag underskattat den delen, men den visar nd p vilken snabb takt som vita lnder kommer blanda bort sig i takt med att vi blir i minoritet.

Bra med USA r att vi fr tydlig statistik om allt mjligt, vilket vi inte fr i Sverige. Hr visas trenden med stndig kande blandras ktenskap:

https://www.pewresearch.org/social-t...intermarriage/

17% var det 2015, s jag tror att det har gtt upp till tminstone 20% sedan dess (se trenden). I Kalifornien kan jag tnka mig att det r betydligt hgre andel n s. Med tanke p den absurda antalet blandade par jag ser i omrden som Upplands Vsby, Solna, Sollentuna, Mrsta, etc. (har inte kt till Malm p lnge, men statistiken dr ser ju inte heller bra ut) skulle jag tror att det inte ser s annorlunda ut runt storstadsomrden i Sverige. Svenska frhllanden r unika d arabisktalande marknaden bara r tillgnglig fr svenska kvinnor, s det r nstan bara blandning t det hllet.

Afroamerikaners vita andel har dremot inget med vita mn som gift sig med svarta kvinnor. Jag talar nu om gifteml och inte bastarder frn slavgare med lskarinnor. Helt uppenbart r det s att vita mn blandar bort sig ngot mer n vita kvinnor, och inte genom lskarinnor utanfr en vit familj idag. Vilket betyder att den vita andelen av befolkningen minskar genom blandningen, olikt p 1700-talet.

Allt pekar emot att vi blir som Brasilien eller n vrre, Mexiko, i lngre loppet. Drmed blir vi som indianerna, det kommer finnas en del vit blod verallt, men knappt ngra vita i framtiden (frutom i typ steuropa).

Jag rr mig mycket i Sollentuna och Solna och ser inte s mnga blandpar dr.

Allt tyder p att ven de flesta vnstervridna kvinnor vljer svenska/vita mn.

S som Memingenjoeren skriver idag p X:

Unga kvinnor: "vi mste gra nt t segregationen"

Unga gravida kvinnor: hmtar ut data frn SCB, rangordnar samtliga kommuner efter andel med utlndsk bakgrund, luslser fr- och efternamn p varje granne inom tv mils radie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in