Citat:
Jag är inte kvinna, så förlåt mig om jag inte förstår allt detta i detalj, men nog märker man väl tämligen omgående om man blivit våldtagen? Då föreställer jag mig att man polisanmäler detta.
Man måste så klart använda flera preventivmetoder för att säkerställa framgång. Sedan tycker jag inte att en graviditet behöver betyda katastrof - förr i världen födde de flesta fertila kvinnor över fem barn, men idag hetsar man upp sig om man för ett tredje. Kvinnor är skapade för att föda barn, även om de givetvis inte är skapade för att enbart föda barn.
Detta är en sorts utpressningsargument, av vilka vi har så många i det moderna samhället. Att några få kvinnor skulle göra fel får så klart inte betyda att vi låter 10000-tals göra fel lagligt. Antingen är det rätt eller fel - vad den enskilde individen sedan tar sig före utanför lagen är därvid underordnat.
Man måste så klart använda flera preventivmetoder för att säkerställa framgång. Sedan tycker jag inte att en graviditet behöver betyda katastrof - förr i världen födde de flesta fertila kvinnor över fem barn, men idag hetsar man upp sig om man för ett tredje. Kvinnor är skapade för att föda barn, även om de givetvis inte är skapade för att enbart föda barn.
Detta är en sorts utpressningsargument, av vilka vi har så många i det moderna samhället. Att några få kvinnor skulle göra fel får så klart inte betyda att vi låter 10000-tals göra fel lagligt. Antingen är det rätt eller fel - vad den enskilde individen sedan tar sig före utanför lagen är därvid underordnat.
1. Om du ska diskutera kvinnors rätt för abort så borde du läsa på om allt inom ämnet, i detta fall också preventivmedel ovh hur en kvinnas kropp fungerar. Klart man märker att man blivit våldtagen, så länge det inte sker när en kvinna sover/är nerdrogad. Men det betyder inte att hon kommer anmäla direkt efter. Många tar veckor på sig innan de anmäler, eller så har många redan duschat efter våldtäkten så dna bevis är borta. Du verkar väldigt ignorant när det faktiskt kommer till att allt inte är så svart och vitt som du vill påstå. I din värld så menar du att kvinnan ALLTID anmäler våldtäkten och att man ALLTID får fast våldtäksmannen/kan bevisa att det skett. Så är det tyvärr inte.
Många använder sig av fler än ett preventivmedel, men inget är 100% säkert. Det enda som är 100% säkert är att inte ha sex, vilket vi vet inte hjälper för människan kommer alltid ha sex. Ingen har sagt att en graviditet är en katastrof, men vill man inte ha barn så ska man inte behöva ha det heller.
Det är inte alls ett utpressningsargument. Det är äkta statistik och är en av anledningarna till att man valt fri abort i sverige, för att minimera mer död. Men det du säger är att skiter fullständigt i att både foster och mamma dör, så länge lagen säger att abort är olagligt. För kom ihåg, det är ca 50000 kvinnor som dör med det är fostret också. 100 000 som dör pga din lag.