Citat:
Nej, det är när rättigheterna sväller från de grundläggande, och de man brukar kalla för "negativa rättigheter" och övergår till "rätt till saker", inte minst materiella rättigheter. Det blir alltid problematiskt när en rättighet också framkräver en skyldighet hos någon annan.
Citat:
Nej, det är pga självförsvar som den rätten ges.
Självförsvarssituationen uppstår på grund av människors gärningar.
Citat:
motståndet av ett annat slag?
Ja, det är skillnad på slaverimotstånd pga att det t ex ligger i ens personliga egenintresse att slippa vara slav (full förståeligt), och på det principiella motståndet att människor kan förslavas på grund av sin hudfärg.
Citat:
Det är konsekvensen av din politk att förvägra kvinnor fri aborträtt, men samtidigt inte förvägra män sin rätt att slippa aktivt föräldraskap till oönskad ungar.
Jag har frågat flera gånger men du vill inte ge fäder till oönskade ungar tvångsvårdnad.
Utan du tycker att den "tvångsvårdnaden" ska tillfalla kvinnan.
Det är att aktivt behandla könen ojämlikt och därmed orättvist gällande ansvaret för mänsklig sexualitet och reproduktion.
Jag har frågat flera gånger men du vill inte ge fäder till oönskade ungar tvångsvårdnad.
Utan du tycker att den "tvångsvårdnaden" ska tillfalla kvinnan.
Det är att aktivt behandla könen ojämlikt och därmed orättvist gällande ansvaret för mänsklig sexualitet och reproduktion.
Du försöker förtvivlat skapa millimeterlikhet på ett område där detta är omöjligt. Priset för denna Din strävan är över en miljon dödade foster under snart 50 år. Du måste inse att män och kvinnor har olika förutsättningar och olika roller i fortplantningsprocessen och att jämlikhet inte kan trumfa det ofödda livets rättigheter.
Citat:
Alla saker som handlar om att man måste ha regler som är gemensamma för att samhället ska fungera.
Du kan ju försöka inbilla dig att ett högersamhälle inte skulle behöva miljölagstiftning ex. utan i det samhället kommer man tycka det är fine! och fullt lagligt att alla ex. använder skogen, vattnet etc som sin personliga soptunna.
Säg mig hur ser du på allemansrätten?
Är det ett "förbud" riktat mot mark- och skogsägare, eller är det en rättighet?
Du kan ju försöka inbilla dig att ett högersamhälle inte skulle behöva miljölagstiftning ex. utan i det samhället kommer man tycka det är fine! och fullt lagligt att alla ex. använder skogen, vattnet etc som sin personliga soptunna.
Säg mig hur ser du på allemansrätten?
Är det ett "förbud" riktat mot mark- och skogsägare, eller är det en rättighet?
Självklart behövs regler, men dagens miljölagstiftning är vansinnig och skadar landet och dess medborgare. Det har i praktiken blivit omöjligt att starta nya gruvor, att driva små vattenkraftverk, att nyetablera kärnkraft mm mm. Försvarsmakten kan inte ens expandera pga att man inte får miljötillstånd för sina skjutfält.
Jag tror att allemansrätten kan missbrukas och risken finns att den måste inskränkas i framtiden. Det vore mycket ledsamt.
Citat:
Som sagt, du får väl vänta på resultatet innan du börja hitta på massa saker som alltså ingen vet något om än.
Jag tror att när rapporten kommer så kommer den att stryka regeringen medhårs, med mycket mild kritik.
Citat:
Vi pratar inte om kvinnorna här Uven, vi pratar om ansvarslösheten hos män.
Män har legat med ( och därmed reproducerat sig, för det gör man ofta då man ligger) massa kvinnor UTÖVER sin äktenskapliga hälft. Detta faktum verkar inte ha bekymrat dem speciellt utan de har fortsatt skapa ungar som de inte brytt sig ett skit om.
Det går liksom inte bortförklara detta manliga beteende med....kvinnornas fel!
Lika lite som det går bortförklara mäns ansvar för mänsklig reproduktion med.....kvinnornas fel!
För att få fram din typ av slutsats...att kvinnor får ta allt ansvar för att barn existerar.
Denna sjuka patriarkala tankekedja är det faktiskt dags du börjar demontera.
Män har legat med ( och därmed reproducerat sig, för det gör man ofta då man ligger) massa kvinnor UTÖVER sin äktenskapliga hälft. Detta faktum verkar inte ha bekymrat dem speciellt utan de har fortsatt skapa ungar som de inte brytt sig ett skit om.
Det går liksom inte bortförklara detta manliga beteende med....kvinnornas fel!
Lika lite som det går bortförklara mäns ansvar för mänsklig reproduktion med.....kvinnornas fel!
För att få fram din typ av slutsats...att kvinnor får ta allt ansvar för att barn existerar.
Denna sjuka patriarkala tankekedja är det faktiskt dags du börjar demontera.
Påfallande många kvinnor tycks ha föredragit sådana män. Den kvinnliga normen kunde ha varit att avvisa sexuellt oansvariga män, men så ser det inte ut, varken nu eller historiskt.
Citat:
Nej, män slipper ju undan ansvar för barn med din politik, så de behöver ju inte alls leta "bra" sexpartners, som de sen kan gifta sig med om det blir "på det viset".
Det ansvaret lägger du helt i kvinnors knän.
Om barn blir till...så är det kvinnans ansvar och fel, HON har valt "fel partner".
HAN har bara haft lite skoj.
Det ansvaret lägger du helt i kvinnors knän.
Om barn blir till...så är det kvinnans ansvar och fel, HON har valt "fel partner".
HAN har bara haft lite skoj.
Emedan man kan fastställa faderskapet, kan man också utkräva ansvar för detsamma. Det bör man göra, på de sätt jag tidigare föreslagit. Inte med Dina barnfientliga metoder.
Citat:
Herregud.
Ja, vad vill Du?