Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag är uppenbart för alla, inte speciellt intreserad av att göra den resan bak i tiden, DU däremot vill det, men inte jag, jag är betydligt mer lagt åt att intressera mig för framtiden.
Det är inte säkert att historien är linjär - tänk om den är cyklisk?
Citat:
Eftersom abort just är att ta ansvar så håller jag ju inte med dig.
Människor avkrävs att "ta ansvar" i trafiken också, detta förhindrar dock inte att olyckor sker ändå, eftersom ja! människan är nu just mänsklig och inte en robot.
Vill man ändå agera så att resultatet av detta faktum blir det bästa man kan få till, så accepterar man "räddningstjänster" som ambulans, brandkår i vissa fall, sjukvård, eftervård etc etc.
Man sitter inte som du och säger AHA!!! DU minsann åkte ut för en whiplashskada, krossad höft samt halva vindrutan inkörd i ansiktet.....då får du ta ditt ANSVAR och leva med konsekvenserna.
Däremot dömer man för vållande eller för vårdslöshet. Är det ditt förslag?
Citat:
Nu tar du upp kostnader igen,,, sen kommer jag svara att det kostar bevisligen fan så mycket MER att förbjuda abort och tvångsförlösa, tvångsomvårda 30 000 oönskade barn om året, sen kommer du svara: varför tar du upp kostnader som argument????? när vi pratar om liv? precis som om du inte själv just gjorde detta.
Där typexempel på denna debatt.
SKA du ta upp kostnader i denna fråga Uven, så ÄR nu abortförbud fan så mycket dyrare än aborter ens är i närheten av.
Idag görs 93% av alla utförda aborter via medicinsk abort, dvs du tar tabletter och aborten sker som en menstruation/ blödning, som du kan ha hemma.
Oerhörda kostnader Uven! Tänk bara på vad alla dessa tabletter kostar! Och bindorna!
Så vänligen sluta tjata om kostnader.
Du har en alldeles för förenklad syn. Skall man beräkna kostnader så måste man inräkna de aborterade barnens uteblivna bidrag till BNP, men också det vi förlorar i praktiska insatser inom allehanda samhällsområden. Om man gör som Du och drar ut konsekvenserna i det orimliga, då skulle vi inte få några barn alls och då dör vi ut. Men de återstående kvinnorna skulle nog känna sig oerhört frigjorda och jämställda...
Citat:
Jepp ett regn som gör att din grantopp växer och existerar...oerhört irriterande, eller hur?
Ja, synnerligen, när det finns konstbevattning.
Citat:
jag skulle nog vara böjd att hävda att före viss tid, så är det inte att betrakta som "liv" i den allmänna meningen.
Är en hjärndöd "liv"?
Det är en samling mänskliga celler under utveckling. That's it. Ett eget "liv" är det först då de har de kapaciteter detta "liv" kräver för att kunna existera. ex. nu hjärnfunktioner.
Du menar exempelvis i vecka 6?
Citat:
BUP är nu psykisk sjukvård för barn, så ja de ska nu hjälpa till vid psykiska sjukdomar.
Aldrig slagit att en del av dessa du kallar "IS-yngel", just är barn som kommit till för att deras mödrar inte haft tillgång till aborträtt? Och deras mentala problem kan säkerligen vara orsakade av att deras föräldrar inte haft bra möjligheter att ta hand om dem.
Ändå vill du tvångs skapa Svensk-yngel som ska tvingas uthärda liknande barndomar som i sin tur renderar dem krav om vårdhjälp?
Det som fr a slagit mig är hur gärna vänstern vill få tillbaka IS-packet till Sverige. Helt oanständigt!
BUP, och andra psykiatriska och psykologiska behandlingsformer går idag på knäna. Då skall vi inte fresta på detta ytterligare utan istället prioritera bättre.
Citat:
Maktens öra, har i många fall definitivt "lyssnat" på dig. Även om jag inte direkt skulle kalla det för att "lyssna" utan mer för att DIN sort suttit vid makt och glatt utövat denna maktmöjlighet över just kvinnor och barn utan minsta tanke än på de egna, eller nu ofta "nationens" fördelar i denna maktutövning.
För som sagt, det var DU som tog upp makt.
Och abortförbud ÄR nu DIN sorts maktutövning över ex. mig. jag förbjuds/ förhindras nämligen något, vilket just är definitionen av makt; få någon att bete sig på ett sätt den inte vill själv.
medan fri aborträtt på intet vis förbjuder någon att skaffa barn, dvs du har all makt att göra som du själv vill, dvs ingen maktutövning.
Vänligen inse detta tack.
Ja, jag vill att makten i högre utsträckning tar hänsyn till mina uppfattningar än Dina uppfattningar. Det är i princip det jag argumenterat för hela tiden. Ibland tar det sin tid att nå fram.
Citat:
Det är väl typ det enda exemplet där kvinnor idag i västvärlden har börjat dominera över män, och det täcker på intet vis alla de övriga punkterna man brukar räkna då man mäter jämställdhet.
men visst, det är ett problem, och jag har flera ggr, hävdat att om detta inte vänder, planar ut på något sätt så måste vi snart återinföra kvotering av killar på universiteten.
Bättre lösningar är att ta bort rent kvinnotrams som "genusvetenskap", minska antalet utbildningsplatser samt höja lön och status så fler män söker sig dit.
Citat:
Sen jisses alltså uven,, du har problem med att män inte "informeras" om en abort, men inga som helst problem med att kvinnor ska tvingas gå gravida, tvingas föda mot sin vilja, att massa barn ska tvångsfödas in i dåliga förhållanden, i vissa fall direkt in på ett barnhem.
Sen har du mage! att prata om att " Jag vill inte kringskära friheten mer än att frihet och ansvar är i balans.".
Saknar du helt förmåga att syna dina egna åsikter?
Du pratar hela tiden om tvång - det är inte tvång att har frivilligt sex. Inse att det inte fungerar på mig att använda dylika klyschor. Du vet mina råd och mitt förhållningssätt.
Citat:
Vi hade inte en homogen befolkning i den fulla meningen av "homogen" detta är nämligen mer än enbart etnicitet ( som för övrigt heller inte var "homogen" 1930 eftersom vi hade minoriteter även då.)
det handlar även om saker som utbildning, klass, ekonomi, möjligheter etc. Och detta var betydligt mer heterogent 1930 än vad det är idag.
Sveriges befolkning 1930 var betydligt mer homogen än vad den är idag.
Citat:
Blogartikelarna är div. slutsatser dragna ur SCB, exempelvis att det på nått sätt skulle vara negativt med att Sverige idag även består av X% unga män med utländskt båbrå.
OHH Jävlar!!! en svensk med mörk hud! Jag svimmar uven!!!! HUR ska vi överleva detta!!???
Vi kommer gå under!!! x % lite mer melatonin i den svenska populationen/ genomet......Ska vi inte längre se ut som iskungen i Game of Thrones???
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!
Är mitt svar....jag går alltså inte av på mitten i skräck över att Svenskar om kanske 200 år kommer vara en nyans aningens mörkare i huden, ha något fler brunögda och att ett gäng istället för att sluta gå i kyrkor slutar gå i moskeer.
Det får stå för dig, jag tycker mer vi ska anamma det finska skolsystemet.
Och att svenska politiker fan ska sluta sitt ständiga petande i den svenska skolan.
Jag tycker Du skall ta Dig tid att läsa denna artikel:
https://kvartal.se/artiklar/darfor-leder-hinder-pa-aktenskapsmarknaden-till-vald-och-konflikter/
Den är väl värd använd tid.