Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 11:10
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Nu skall Scouterna har en övning i ”vithetsprivilegier”. Tror ni att detta kommer att göra att dom scouter som gått denna kurs kommer att se den vite personen som mera priviligerade än andra människor med annan hudfärg och försöker därmed ändra sig och bli mera mångkulturella? Är det bra att dom delvis skattefinansierade scouterna startar en sådan utbildning?


Citat:
Be deltagarna sätta sig i smågrupper och komma på minst tio privilegier som vithyade har i vårt samhälle. Det kan röra sig om privilegier på en strukturell nivå såväl som på en mer vardaglig nivå. Hjälp grupperna att komma igång genom att ta några exempel, som att vithyade personer slipper försvara sin härkomst och behöver inte svara på frågan ”var kommer du ifrån egentligen?”, i de flesta nya situationer de kommer till.
Efter några minuter är det dags att samla ihop alla deltagare och göra en runda där smågrupperna får redovisa vad de har tagit upp. Skriv gärna upp stödord utifrån de privilegier som deltagarna kommer på.

https://samnytt.se/scouterna-har-en-...-att-vara-vit/

http://www.scouterna.se/aktiviteter-...privilegier-2/
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2018-03-21 kl. 11:26.
Citera
2018-03-21, 11:27
  #2
Medlem
VanligtNamns avatar
Att lära unga självhat och skam över sin hudfärg.. Känns som vi är delaktiga i ett sjukt experiment.

Indoktrineringen blir mer och mer påtaglig. Man brukar ju säga att man ska lämna det sjunkande skeppet innan det är för sent, men jag tror fan skeppet Sverige slog i botten för länge sen.
Citera
2018-03-21, 11:43
  #3
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Att lära unga självhat och skam över sin hudfärg.. Känns som vi är delaktiga i ett sjukt experiment.

Indoktrineringen blir mer och mer påtaglig. Man brukar ju säga att man ska lämna det sjunkande skeppet innan det är för sent, men jag tror fan skeppet Sverige slog i botten för länge sen.

Instämmer helt, det är det tyvärr det som präglar hela det svenska samhället numera
Citera
2018-03-21, 11:50
  #4
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Att lära unga självhat och skam över sin hudfärg
Nu har du visst läst lite tokigt. Övningen handlade inte om självhat och skam, utan om att identifiera privilegier knutna till hudfärg.
Citera
2018-03-21, 11:52
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hjälp grupperna att komma igång genom att ta några exempel, som att vithyade personer slipper försvara sin härkomst och behöver inte svara på frågan ”var kommer du ifrån egentligen?”, i de flesta nya situationer de kommer till.

När jag reser utomlands i andra länder än mitt eget så får jag ständigt frågan var jag kommer ifrån.
Citera
2018-03-21, 11:54
  #6
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När jag reser utomlands i andra länder än mitt eget så får jag ständigt frågan var jag kommer ifrån.
Ja, det var riktigt tokigt av dem att glömma skriva "i Sverige" när de rapporterade om det här, och trist att de marginaliserade din erfarenhet på det här sättet.
Citera
2018-03-21, 11:55
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Sjukt var ordet men som du skriver så kan det bli så att ordet vit kommer kopplas samman med ex högre privilegier och matas detta in tillräckligt ofta uppfattas det som fakta.
Vit = överlägsen blir resultatet. Dvs har en förstörkande effekt.
Samma sak om någon grupp omnämns som våldtäktsmän, oavsett hur det framställs, blir den gruppen länkade med detta.
Nämnd grupp = våldtäktsmän.
Citera
2018-03-21, 11:58
  #8
Medlem
Herr.Grabesmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nu har du visst läst lite tokigt. Övningen handlade inte om självhat och skam, utan om att identifiera privilegier knutna till hudfärg.
Vi ska inte skämmas för våra privilegier alltså?

---

OnT: Vad har sådana här övningar i scouterna att göra (undrar en oinsatt)?
Citera
2018-03-21, 11:59
  #9
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nu har du visst läst lite tokigt. Övningen handlade inte om självhat och skam, utan om att identifiera privilegier knutna till hudfärg.


Jo, självklart har du rätt. Valde kanske att vinkla det lite. Men varför ska man lära unga att identifiera något dom inte rår för? Känns som att det kan leda till att barnen tror att något är fel på dom, bara för att dom har privilegier andra inte har.
Jag tror ju inte att man kommer att tala om att araber i Saudiarabien har privilegier jämfört med invandrade folkslag. Tror du det?

Att det finns fördelar med att vara vit i ett vitt land är en naturlig sak. Vi är flockdjur och vi dras till människor som liknar oss, både i utseende och sätt att vara. Lika så som det finns fördelar med att vara svart i ett svart land och så vidare.

Det känns lite som 40-talets Tyskland, fast där fick barnen lära sig att identifiera fel på färgade barn istället för sig själva.
Citera
2018-03-21, 12:01
  #10
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Grabesmond
Vi ska inte skämmas för våra privilegier alltså?

Nej, det tycker jag inte. Det verkar betydligt mer givande att äga dem. Varför så många svenskar blir kränkta av att man påtalar deras privilegier är en gåta, när de i stället skulle kunna vara glada över den lottovinst de har dragit.
Citera
2018-03-21, 12:02
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nej, det tycker jag inte. Det verkar betydligt mer givande att äga dem. Varför så många svenskar blir kränkta av att man påtalar deras privilegier är en gåta, när de i stället skulle kunna vara glada över den lottovinst de har dragit.
Vari består lottovinsten?
Citera
2018-03-21, 12:05
  #12
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Att lära unga självhat och skam över sin hudfärg.. Känns som vi är delaktiga i ett sjukt experiment.

Indoktrineringen blir mer och mer påtaglig. Man brukar ju säga att man ska lämna det sjunkande skeppet innan det är för sent, men jag tror fan skeppet Sverige slog i botten för länge sen.

Det är för att det är ett sjukt experiment. För vad annars kalla detta för? Ist. för att lära sig leva i naturen ska man lära White guilt.

Sen undrar jag över vilka inbillade privilegier jag har. Inga vad jag upptäckt. Tvärtom jag blir närmast extra föraktad av arbetsgivare och folk framför folk med en mer exotisk nyans i hydpigmentet.
__________________
Senast redigerad av Mad monk 2018-03-21 kl. 12:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback