Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-21, 06:33
  #1
Medlem
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.
Citera
2018-03-21, 06:47
  #2
Medlem
macdress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.

Träna, hjälper mig iallafall.
Citera
2018-03-21, 06:59
  #3
Medlem
Ja, det hjälper säkerligen. Dessvärre är min fysiska hälsa inte så bra för tillfället. Kan dock tänka mig att träning fungerar.
Citera
2018-03-21, 09:09
  #4
Medlem
QuisCustodiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.

Om det är stress som ligger bakom dina sömnproblem bör du försöka göra något åt den. Det är klart att det finns sätt att sova ändå (allt från mindfulness till sömntabletter), men det är som att sminka över hudcancer. Det kanske ser lite snyggare ut, men cancern finns kvar under. Det vill säga: du måste bota sjukdomen, inte bara lindra symptomen.

Jag tycker ärligt talat att du borde överväga att ta kontakt med din vårdcentral. De flesta vårdcentraler har kuratorer och/eller psykologer som kan hjälpa dig med din stress och dina sömnproblem.
Citera
2018-03-21, 12:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.

Det låter ungefär som mina senaste 5 år, vaknade också efter 4-5h sömn och kände mig sällan utvilad.
Jag har på senare tiden tagit tag i en massa grejer som gjort mig stressad och det har hjälpt, träning hjälper men i viss mån. Du måste identifiera vad som gör dig stressad och tackla problemen för att verkligen bota problemet.
//A
Citera
2018-03-21, 16:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Det låter ungefär som mina senaste 5 år, vaknade också efter 4-5h sömn och kände mig sällan utvilad.
Jag har på senare tiden tagit tag i en massa grejer som gjort mig stressad och det har hjälpt, träning hjälper men i viss mån. Du måste identifiera vad som gör dig stressad och tackla problemen för att verkligen bota problemet.
//A

Jag vet vad som gör mig stressad, tyvärr ingenting som jag kan påverka eller förändra just nu. Det är just det som är det svåra, att jag måste lära mig att hantera situationen som jag befinner mig i. Att lära mig att slappna av osv. Jag vet att det blir bättre med tiden, men känns inte som att det är en hållbar situation som jag befinner mig i.
Citera
2018-03-21, 17:06
  #7
Medlem
siwoues avatar
Har samma. Haft i åratal. Dock medicinerar jag ofta. Men - - förutom medicin, vad som hjälpt mig är att även köra slut kroppen, någon form av träning. Meditation är fantastiskt, kan jag rekommendera. Sen också att skriva dagbok, eller kalla det vad man vill.. Men en plats där du skriver ner all skit som pågår i huvudet, så du får ut det. Idioter på jobbet. Kärlek. Whatever. Lugnar sinnet som för dig uppenbart går på sparlåga.
Citera
2018-03-21, 17:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwoue
Har samma. Haft i åratal. Dock medicinerar jag ofta. Men - - förutom medicin, vad som hjälpt mig är att även köra slut kroppen, någon form av träning. Meditation är fantastiskt, kan jag rekommendera. Sen också att skriva dagbok, eller kalla det vad man vill.. Men en plats där du skriver ner all skit som pågår i huvudet, så du får ut det. Idioter på jobbet. Kärlek. Whatever. Lugnar sinnet som för dig uppenbart går på sparlåga.

Ja, det är nog säkert så. Jag är så rädd för sömnmediciner, då jag är rädd att jag aldrig kommer kunna sova utan dom. Det känns som att man går på noll energi, dessutom har jag varit sjukskriven i 4 veckor snart. Nästa vecka skall jag dock återgå till jobbet, men hur ska jag ens orka jobba om jag vaknar kl 4 och inte får en enda natt med en hel sömn. Jag går skift. Nåja, allt går. Hade dock velat testa KBT. Har du testat det?
Citera
2018-03-21, 19:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Jag vet vad som gör mig stressad, tyvärr ingenting som jag kan påverka eller förändra just nu. Det är just det som är det svåra, att jag måste lära mig att hantera situationen som jag befinner mig i. Att lära mig att slappna av osv. Jag vet att det blir bättre med tiden, men känns inte som att det är en hållbar situation som jag befinner mig i.

Nu vet jag ju inte vad det beror på i ditt fall men nog måste det gå att påverka själva rot-orsaken?
Något som brukar hjälpa mig är att jag brukar tänka att det är inte hela världen om jag inte får sova, man kan ta igen det nästa natt osv.
Det händer att jag bara sover 3-4h en natt och sedan nästa natt sover 8h och visst, man är sjukt sliten när man bara sovit 3-4h men det är bara att härda sig igenom.

Har du provat att prata med en läkare? Finns ju en massa hjälp man kan få i form av medicin, övningar samt KBT.
//A
Citera
2018-03-21, 20:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Nu vet jag ju inte vad det beror på i ditt fall men nog måste det gå att påverka själva rot-orsaken?
Något som brukar hjälpa mig är att jag brukar tänka att det är inte hela världen om jag inte får sova, man kan ta igen det nästa natt osv.
Det händer att jag bara sover 3-4h en natt och sedan nästa natt sover 8h och visst, man är sjukt sliten när man bara sovit 3-4h men det är bara att härda sig igenom.

Har du provat att prata med en läkare? Finns ju en massa hjälp man kan få i form av medicin, övningar samt KBT.
//A


Problemet är ju det att jag inte tar igen det, har haft så här i drygt 5 veckor nu. Känns nästan som att det bara blir värre och värre för varje natt som går. När jag väl vaknar vid 4-5 kan jag inte somna om pga stress/ångest. Dessvärre kan jag inte göra något åt själva orsaken, men jag hoppas att det blir lättare med tiden. Vill bara sova en hel natt, det hade varit sååå skönt!

Nåja, blir väl bättre med tiden.
Citera
2018-03-24, 23:20
  #11
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.

Samma sak har drabbat mig, har det ordnat sig, TS?
Citera
2018-03-24, 23:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Dom senaste veckorna har jag inte kunnat sova en hel natt. Vet att det är stress som gör det, eftersom att den senaste tiden har varit väldigt jobbig. Iallafall, jag vaknar flera gånger per natt och sedan vaknar jag ibland vid 4 och då går det inte att somna om. Oftast så vaknar jag vid 5-tiden. Detta problem har resulterat i att jag aldrig känner mig utvilad, jag har påsar under ögonen som visar hur dålig sömnrutin jag haft den senaste tiden. Vad ska jag göra för att få kunna sova? Ska man testa meditera eller vet ni några andra bra tips mot sömnproblem. Ge mig inte det enklaste alternativet, sömnpiller.

Sov på regelbundna tider, få i dig dagsljus och motionera.
Drick rikligt med vatten om dagarna och se till att ha det svalt i sovrummet. Ha rena lakan och välbäddad säng. Det är de bästa tipsen jag har.

Meditera kan du ju också testa, men det kan ta ganska lång tid att "komma in" i meditationsvana om man är helt ny i området.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback