• 1
  • 2
2018-03-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Samma sak har drabbat mig, har det ordnat sig, TS?
Njae det har väl blivit bättre ju mer stressen har försvunnit. Vaknar dock ännu flera ggr per natt!
Citera
2018-03-26, 19:03
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkvinnan
Njae det har väl blivit bättre ju mer stressen har försvunnit. Vaknar dock ännu flera ggr per natt!

Aha, skönt att det går på rätt håll.
Sömntabletter?
Citera
2018-03-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Aha, skönt att det går på rätt håll.
Sömntabletter?
Nej, har klarat det utan det! 💪 Känns bra det iallafall.
Citera
2018-03-28, 13:36
Medlem
Citat:
Problemet är ju det att jag inte tar igen det, har haft så här i drygt 5 veckor nu. Känns nästan som att det bara blir värre och värre för varje natt som går. När jag väl vaknar vid 4-5 kan jag inte somna om pga stress/ångest. Dessvärre kan jag inte göra något åt själva orsaken, men jag hoppas att det blir lättare med tiden. Vill bara sova en hel natt, det hade varit sååå skönt!

Nåja, blir väl bättre med tiden.

Inte för att förlöjliga dig eller så men 5 veckor är ju ingenting, jag har haft det så här i större delen av mitt vuxna liv + tonåren.
1) Stressa inte upp dig för att du vaknat kl 4-5, gör något produktivt istället. Jag brukar laga lite käk, kanske städa eller något där jag tänker på annat än att jag inte kan somna för att bryta de onda tankarna.

2) Tids nog så kommer du att börja ta igen det om kroppen behöver det, något som hjälper är som flera andra skrivit fysisk uttröttning, träning är ett utmärkt exempel. Personligen så behöver jag mindre sömn nu när jag blivit lite äldre vilket också spelar in.

3) Det måste gå att göra någonting åt orsaken som stressar upp dig om du nu inte sitter i fängelse och det stressar dig. Frågan är om du vill ta tag i det?

//A
Citera
2018-03-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Inte för att förlöjliga dig eller så men 5 veckor är ju ingenting, jag har haft det så här i större delen av mitt vuxna liv + tonåren.
1) Stressa inte upp dig för att du vaknat kl 4-5, gör något produktivt istället. Jag brukar laga lite käk, kanske städa eller något där jag tänker på annat än att jag inte kan somna för att bryta de onda tankarna.

2) Tids nog så kommer du att börja ta igen det om kroppen behöver det, något som hjälper är som flera andra skrivit fysisk uttröttning, träning är ett utmärkt exempel. Personligen så behöver jag mindre sömn nu när jag blivit lite äldre vilket också spelar in.

3) Det måste gå att göra någonting åt orsaken som stressar upp dig om du nu inte sitter i fängelse och det stressar dig. Frågan är om du vill ta tag i det?

//A

Det är ju inte så att detta är ett helt nytt fenomen. Har haft problem med sömnen i omgångar. Men det är just denna 5-veckors period som har varit jobbig.

Som jag nämnt innan så kan jag inte göra något åt det. Min sambo blev sjuk och fick skickas iväg och opereras, han var på sjukhus i 3 veckor. Detta samtidigt som jag själv blev dålig av all stress. Har en autoimmun sjukdom.
Så nej, man kan inte alltid göra något åt sin stress/oro. Dessutom har jag generaliserat ångestsyndrom som gör det hela ännu värre.
Citera
2018-03-30, 17:46
Medlem
Citat:
Det är ju inte så att detta är ett helt nytt fenomen. Har haft problem med sömnen i omgångar. Men det är just denna 5-veckors period som har varit jobbig.

Som jag nämnt innan så kan jag inte göra något åt det. Min sambo blev sjuk och fick skickas iväg och opereras, han var på sjukhus i 3 veckor. Detta samtidigt som jag själv blev dålig av all stress. Har en autoimmun sjukdom.
Så nej, man kan inte alltid göra något åt sin stress/oro. Dessutom har jag generaliserat ångestsyndrom som gör det hela ännu värre.

Okej, då är jag med på notorna!

Det låter ju onekligen som om du haft en väldigt tuff period, jag hoppas att det ljusnar för dig snart.
Hur är det med träning och fysisk aktivitet? Har du börjat träna regelbundet? Det kan vara så enkelt som att promenera en 45-60min varje dag eller liknande.
//A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in