2018-03-20, 12:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Säkert nån som har hackat bilen, det som är det farliga med detta hur lätt skulle det inte vara för en hackare att ta sig in i systemet och gå bananas med bilen?
Nej det är inte alls säkert att någon har hackat bilen. Tvärtom så finns det just på pricken exakt ingenting som tyder på något sådant.

Däremot kan jag dela din farhåga om att sådant kan komma att hända om inte sådana här system görs säkrare än vad de är.
Citera
2018-03-20, 13:13
Medlem
sedan är det ju så att nya grejor fungerar bättre än äldre

så hur ofta går man igenom systemen och kollar upp eventuella fel och hur länge (år) kan man använda bilarna utan extra problem

20 år borde väl vara en lämplig livslängd?
Citera
2018-03-20, 13:15
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du tror inte jag förstår hur autopilot fungerar? Det gör jag. Men det jag försökt säga är att det finns saker som autopiloter inte hanterar. o.k,

Som vadå? Det finns betydligt fler saker som människor inte kan hantera. Ju fler uppgifter som vi lämnat över till automatiken desto säkrare har bilarna blivit (liksom alla andra fordon). Det är bara något slags tanke vurpa att tro att det finns uppgifter som vi löser bättre.
Helt obegripligt med detta ståhej för att en bil varit med i en dödsolycka, det var naturligtvis bara en tidsfråga.
Finns det något som tyder på att olyckan kunnat undvikas med en människa vid kontrollerna?
Nej, det troligaste är att den mänskliga faktorn ligger bakom denna, precis som de flesta olyckor.
Citera
2018-03-20, 13:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Problemet med självkörande bilar är att de agerar efter förutsedda händelser. Dvs vad folk som utvecklat systemet kan tänka sig hända. Sen har de självklart flera olika system som agerar på andra händelser men det är svårt att föreställa sig allt som ev kan hända. Ex så kan en människa förutse om en buss stannar att folk kan gena bakom eller en framför en buss men de vet ju även att det inte alltid blir så men man kanske är lite extra uppmärksam.

Ett självkörande fordon kan ju självklart programmeras att köra försiktigare vid busshållsplatser men om bussen kanske stannar på något annat ställe än en busshållsplats pga snövallar så kanske den inte agerar som den gör normalt. Jag tror absolut att självkörande bilar har en framtid men jag tror att infrastrukturen måste anpassas mer och sen kanske man får leva med att på vissa ställe så går det inte att köra med automatik utan att det mer gäller vid landsvägskörning och liknande
Citera
2018-03-20, 13:29
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Och det är just därför de självkörande blir farliga i sin tur.

Om du kör på en 70-väg och ser en hög barncyklar vid dikeskanten lite längre fram så saktar du in för du vet att där det finns barncyklar kan det också finnas barn som rätt vad det är springer ut på vägen.

Eller att en McDonaldspåse som blåser över vägen är ofarlig och kan köras över men en boll som rullar ut betyder att det kan komma ett barn efter den..alltså bromsar man.

Det är lååångt kvar tills AI är såpass avancerat att det kan tolka alla såna mer subtila signaler.

/K

Men jösses. En vision-kamera kan identifiera fler objekt säkrare än en människa och till sin hjälp kan den ha back-up system som dessutom inte behöver "se" objektet för att identifiera faran.
Dessutom handlar det inte om att vara en felfri och helt olycksfri lösning utan bara bättre än människan vilket är en väldigt låg nivå med tanke på våra ytterst begränsade sinnen, omdöme, uppmärksamhet o.s.v. Olyckstatistiken med förarstyrda bilar är förskräcklig.
Förarlösa bilar kommer aldrig att bli hundra procent säkra. Men de är säkrare än mänskliga förare och därför ska vi använda oss av dem.
Citera
2018-03-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
sedan är det ju så att nya grejor fungerar bättre än äldre

så hur ofta går man igenom systemen och kollar upp eventuella fel och hur länge (år) kan man använda bilarna utan extra problem

20 år borde väl vara en lämplig livslängd?

Givar fel borde upptäckas genast eller genom cykliska tester antingen varje start eller med ett visst tidsintervall beroende av hur allvarlig fel är.(Utgå från FMEA)

Kritiska sensorer och delsystem kan behöver dublerade eller tredubblade givare.

Om något fel detekteras så får allvarlighetsgraden avgör åtgärden, det kan vara reducerad hastighet, stanna omedelbart....
Citera
2018-03-20, 13:32
Medlem
ja det fungerar säkert när allt är nytt men ju mer elektronik och finesser man har ju större risk är det att det blir något fel med tiden

och man vill inte möta en förarlös bil i 90 på en smal väg som har problem med något

tänk vinter snö och is
Citera
2018-03-20, 13:39
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet med självkörande bilar är att de agerar efter förutsedda händelser. Dvs vad folk som utvecklat systemet kan tänka sig hända. Sen har de självklart flera olika system som agerar på andra händelser men det är svårt att föreställa sig allt som ev kan hända. Ex så kan en människa förutse om en buss stannar att folk kan gena bakom eller en framför en buss men de vet ju även att det inte alltid blir så men man kanske är lite extra uppmärksam.

Ett självkörande fordon kan ju självklart programmeras att köra försiktigare vid busshållsplatser men om bussen kanske stannar på något annat ställe än en busshållsplats pga snövallar så kanske den inte agerar som den gör normalt. Jag tror absolut att självkörande bilar har en framtid men jag tror att infrastrukturen måste anpassas mer och sen kanske man får leva med att på vissa ställe så går det inte att köra med automatik utan att det mer gäller vid landsvägskörning och liknande

Men skärp er.

Om någon går ut bakom en buss kommer har den självkörande bussen med sina sensorer betydligt bättre möjlighter att identifiera den risken genom att både se fotgängaren och bilen som närmar sig kunna t.ex. varna fotgängaren och/eller bilen som närmar sig.
Citera
2018-03-20, 13:54
Och jag tror det är 100% cyklistens fel.
Citera
2018-03-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Det fetade är inte korrekt. Du beskriver dock hur en mänsklig bilförare agerar. När en människa tex engagerar sin uppmärksamhet i att byta låt på Spotify i fem sekunder så går bilkörningen in i en sorts autopilot där man helt utan direkt uppmärksamhet på omgivningen kör 100% baserat på vad man själv antar kommer att ske under den tiden utan vidare inkommande parametrar. Det är just därför förare "inte såg att han sprang ut i gatan" osv. En självkörande bil som kan kombinera erfarenheter(maskininlärning) med en klart bättre omvärldsuppfattning och uppmärksamhet gör inte dessa misstag.

Att infrastrukturen går att förbättra är självklart men det stora problemet när fler och fler fordon i trafiken blir självkörande kommer att vara mänskliga förares irrationella och ansvarslösa handlingar.
Citera
2018-03-20, 13:57
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja det fungerar säkert när allt är nytt men ju mer elektronik och finesser man har ju större risk är det att det blir något fel med tiden

och man vill inte möta en förarlös bil i 90 på en smal väg som har problem med något

tänk vinter snö och is

Nej men systemet kan ju oftast detektera om det är problem med något subsystem / givare.
En förare som har problem med något (alkohol/trötthet/uppmärksamhet/syn/solen i ögonen) är då värre.
Citera
2018-03-20, 14:01
Medlem
Itons avatar
Det lär väl ändå finnas kameror som täcker 360 grader av området runt bilen just utifall att något sådant skulle ske? Nu menar jag inte kameror i form utav sensorer men enkla kameror som registrerar vad som händer runt bilen just i händelse av att något sådant skulle komma att ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in