2018-03-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Nej det var inte en XC90, dock en Volvo-byggd bil på samma bottenplatta.
De sa så på TV4 Nyheterna.
Citera
2018-03-19, 22:54
Medlem
Ajembacks avatar
Slutet på UBER? Vilket anspråk på pengar det kommer bli... Lycka till! Hade själv inte velat bli mördad av en sådan bil.
Citera
2018-03-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Det beror väl på vilka sensorer du har på fordonet? Utgår du enbart från en frontradar med kamera-fusion?
Utgår ifrån verkligheten och hur de fungerar.
Citera
2018-03-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De sa så på TV4 Nyheterna.

Det är väl lite väl autistiskt från min sida. Vi enas om att det är en Volvo som är inblandad, räcker så.
Citera
2018-03-19, 22:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Nej, det vet hen inte uppenbarligen.

Först och främst: Jag är en man.

Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
"Kassa tekniken"? Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.

Jag anser förarlösa bilar krockar mera än vanliga.

Citat:
Vad är det du tycker är så kasst med dagens teknik? Menar du att självkörande fordon kör sämre än människor?

Jag tänker på 10 miljonne trafiksituationer. Är det verkligen så förarlösa fordon klarar samtliga bättre? Jag tror inte det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Var har du varit de senaste tio åren? Minns när jag hörde om Googles bilar och pratade med busschaufförer om att innan 2015 kommer vi ha depåer med solceller på taket där sjäkvkörande bilar parkerar och personer som vill någonstans använder sig av mobilen och någon bil hämtar upp dem.

Solceller på taket, oh yeah... I framtiden inte i dag. Jag hörde senaste månaden ett resonemang från amerikansk podcast att det är osäkert för datorer är gjorda av dator(nördar) och det är inte så mycket bättre än när win98 fanns.

Jag är av bestämd uppfattning av att tekniken som finns i dag överhypas.
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-19 kl. 23:03.
Citera
2018-03-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det vill jag gärna se en länk med citat som visar. Det låter inte rimligt att det ska vara olagligt att korsa gator förutom där det finns övergångsställe då det kan innebära att man måste gå tiotals mil längs vägen för att komma till ett sådant. Det är skillnad på att korsa gatan i närheten av ett övergångsställe eller där inget sådant finns överhuvudtaget.

Ingen anledning att betvivla? Hur fan kan man tillmäta vittnesmål sådan tyngd? Det är väldigt välkänt inom vittnespsykologin hur dålig tillförlitlighet ögonvittnen har. Är de flera, av varandra oberoende och samstämmiga så kan vi börja snacka men det har vi inte sett ännu. Tids nog analyseras nog filmen från bilen och då kan vi veta säkert.

Att korsandet skulle vara olagligt inväntar jag ditt bevis på enligt ovanstående som sagt.
Nej jag har ingen länk, jag följde liverapporteringen på ABC så vi säger väl att jag hade fel, då.
Citera
2018-03-19, 23:00
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Utgår ifrån verkligheten och hur de fungerar.

Vilka är ”de”?

Idag finns fordon med radar, kamera, lidar, navigationsdata, gyro, accelerometer. Dessutom med total översikt i 360 grader runt fordonet. Detta är inget hokus-pokus eller raketforskning i nya bilar, mer standardteknik. Utvecklingen är i paritet med hur ABS lanserades på 80-talet.

Herregud, ”verkligheten”...
Citera
2018-03-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Det är väl lite väl autistiskt från min sida. Vi enas om att det är en Volvo som är inblandad, räcker så.
Du har säkert rätt, det är ivf ingen standardbil. En prototyp är det så klart men den kan ju vara en ombyggd XC90 (eller liknande en).
Citera
2018-03-19, 23:09
Medlem
Citat:
Vilka är ”de”?

Idag finns fordon med radar, kamera, lidar, navigationsdata, gyro, accelerometer. Dessutom med total översikt i 360 grader runt fordonet. Detta är inget hokus-pokus eller raketforskning i nya bilar, mer standardteknik. Utvecklingen är i paritet med hur ABS lanserades på 80-talet.

Herregud, ”verkligheten”...
Jag har hört det sägas så i om det var något teknik- eller bilprogram. Att tekniken för autobroms fungerade dåligt om hindret kom in väldigt snävt. Om däremot hindret syntes tidigt hade bilen pejl på det om det plötsligt ändrade kurs eller liknade.

Det är väl just det som hände här att kvinnan kom in hastigt nära bilen!?
Citera
2018-03-19, 23:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Den utvecklingsmodell som Microsoft gjorde kutym i hela IT-industrin är att släppa produkter på det tidiga alfa-stadiet och låta kunderna hitta buggar som man kan patcha och fixa.

Problemet är att när de självkörande bilarna skall hitta buggar så stryker i bästa fall bara bilar med.

Givet att det finns både neurala nät (som Tensorflow, Cudnn mfl) som tillsammans med riktigt bra bilsimulatorer och fysiksimuleringar skulle kunna bygga mjukvara för att vara perfekta bilförare så är det inte där skon klämmer.

Problemet är att "good enough" har varit paradigmen för mjukvaruutveckling i decennier.
Det får inte kosta pengar och det får framför allt inte ta tid.
Vi patchar det när pengarna kommer in är ett motto för hela affärsmodellen.

Som ett rent sammanträffande är det ett partnerskap mellan Microsoft och Volvo som ligger bakom många av de teknologiska framstegen i Volvos nyare modeller.
http://teknikensvarld.se/volvo-satsa...rosoft-240164/

Att mannen i reklamen beter sig som att röststyrning eller text till tal vore sci-fi visar väl vad de tycker om sina kunder...

Man är stolta över att man bidrar till Microsofts insamlande av "big data"

http://www.mestmotor.se/automotorspo...korande-bilar/
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-03-19 kl. 23:19.
Citera
2018-03-19, 23:14
Medlem
Citat:
Det är ju inte tillåtet att köra på människor bara för det.
Nej det menade jag naturligtvis inte. Däremot kan det vara oundvikligt att bli dödad om man gör på det sättet. Oskyddade trafikanter har inte alltid den grad av självbevarelsedrift som krävs för ett långt och lyckligt liv.
Citera
2018-03-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vansinne låta sådana bilar vara ute och köra. Jag trodde inte det fanns självkörande bilar. Helt vansinnigt med den kassa tekniken som finns idag.

Ja, och varför ska de förekomma? Helt sjukt, sitter man i bilen vill man väll ha kontroll. Nä Sluta med detta trams. Ingen fördel för någon bara risk för olyckor. Stoppa detta elände. Om så att man vill läsa korsord mm, tag tåg eller flyg. Vem tjänar på detta och vem blir ansvarig för olyckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in