• 1
  • 2
2018-03-19, 04:05
Medlem
Hej, jag undrar vad en realistisk lön för en junior IT konsult (ny exad) inom mjukvarutestning/utveckling är?

Vad är rimligt att förvänta sig som ingångslön? Detta gäller arbete i Stockholm.

Tack på förhand.
Citera
2018-03-19, 12:22
Medlem
https://beta.sverigesingenjorer.se/l...on/ingangslon/
Citera
2018-03-19, 14:18
Medlem
Tack för svaret, men vad jag hört är vad facket rekommenderar orealistiskt att kräva från företaget? Eller bör jag kräva så mycket och basera de på vad länken rekommenderar?
Citera
2018-03-19, 18:50
Medlem
Företaget jag jobbar på anställer juniora utvecklare för 30000:- i månaden.
Men det är helt löjligt svårt att få tar på utvecklare i Stockholm just nu så kan nog gå att få betydligt mer om man lyckas imponera ordentligt under intervjuerna.
Citera
2018-03-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Företaget jag jobbar på anställer juniora utvecklare för 30000:- i månaden.
Men det är helt löjligt svårt att få tar på utvecklare i Stockholm just nu så kan nog gå att få betydligt mer om man lyckas imponera ordentligt under intervjuerna.

Ja, det är svårt att hitta juniorer med 10 års erfarenhet av React och Redux. D.v.s. "branschen" har skapat bristen helt själva genom att skruva upp kraven något enormt.
Citera
2018-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ja, det är svårt att hitta juniorer med 10 års erfarenhet av React och Redux. D.v.s. "branschen" har skapat bristen helt själva genom att skruva upp kraven något enormt.

+1

Du ska vara glad om du får ett jobb överhuvudtaget. Bristen det gapas om avser folk som är superstjärnor i programmering. Skitjobben vem som helst kan göra outsourcas till Indien och Polen.
Citera
2018-03-19, 21:18
Medlem
Och dessutom har yrket "mjukvarutestare" försvunnit. Utvecklarna gör sina egna unit tester och resten av buggarna hittas genom CI. Kan du bara testa m.a.o kommer du aldrig få jobb.
Citera
2018-03-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
+1

Du ska vara glad om du får ett jobb överhuvudtaget. Bristen det gapas om avser folk som är superstjärnor i programmering. Skitjobben vem som helst kan göra outsourcas till Indien och Polen.

Undrar om det är samma fenomen som ger sig till känna nu när industrin klagar på att de inte kan htita arbetare. Under hela finanskrisen så skickade de arbetena till östeuropa och Indien. Nu är de förvånade över att ingen i Sverige vill satsa på en karriär där du aldrig vet om ditt jobb är borta nästa kvartal.
Citera
2018-03-20, 17:47
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Helt fel.

Problemet är delvis att äldre utvecklare inte vill lära upp juniorer.
Anställer man en Junior så kostar det inte bara lönen, utan andras tid också.

Dvs företagen vill också inte satsa på att lära upp en utvecklare som kommer att gå vidare efter 0.5-2 år.
När man lika gärna kan ta någon som vet vad dem gör och klarar sig själv.
Juniorer brukar ofta inte kunna dra sin vikt heller, utan man brukar gå back i resurserna.
Speciellt när en medior el senior tar 1 timme att fixa något en junior kan behöva 12 timmar till.
Och ja, jag var själv en junior en gång, alla har vart där, så jag anklagar ingen.

Många Juniorer får för sig att dem har lärt sig tillräckligt i skolan.
När dem egentligen bara kan det mest grundläggande.
Citera
2018-03-20, 17:48
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Och dessutom har yrket "mjukvarutestare" försvunnit. Utvecklarna gör sina egna unit tester och resten av buggarna hittas genom CI. Kan du bara testa m.a.o kommer du aldrig få jobb.

Nej det finns fortfarande "mjukvarutestare" får bara ta och skriva unit tests.
Det är väl därför han är utvecklare också.
Citera
2018-03-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Nej det finns fortfarande "mjukvarutestare" får bara ta och skriva unit tests.
Det är väl därför han är utvecklare också.

Och vad är det för produkt där man nöjer sig med unittester? Och öven om man kör resten med CI så måste någon jobba med testerna man kör i CI-systemet, uppdatera det osv.

Om vi pratar komplexa grejor med 100-150 utvecklare...
Citera
2018-03-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Helt fel.

Problemet är delvis att äldre utvecklare inte vill lära upp juniorer.
Anställer man en Junior så kostar det inte bara lönen, utan andras tid också.

Dvs företagen vill också inte satsa på att lära upp en utvecklare som kommer att gå vidare efter 0.5-2 år.
När man lika gärna kan ta någon som vet vad dem gör och klarar sig själv.
Juniorer brukar ofta inte kunna dra sin vikt heller, utan man brukar gå back i resurserna.
Speciellt när en medior el senior tar 1 timme att fixa något en junior kan behöva 12 timmar till.
Och ja, jag var själv en junior en gång, alla har vart där, så jag anklagar ingen.

Många Juniorer får för sig att dem har lärt sig tillräckligt i skolan.
När dem entligen bara kan det mest grundläggande.

Inget av det du presenterar motsäger att branschen har skruvat upp kraven skyhögt. Du har möjligen förklarat varför det är så, och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt ett allvetande orakel som inte vet skillnaden mellan subjektsform, de och objektsform dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in