2018-03-17, 03:12
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Adam och Eva levde nakna dumma och lyckliga ända tills de åt av kunskapens träd.

Jag umgås med en väldigt osannolik blandning av människor från höger till vänster, fattig till rik, väldigt lågutbildad till väldigt högutbildad och det jag märker generellt är att de smartare (högre IQ) eller de med högre utbildning ofta är olyckligare än de mer korkade eller lägre utbildade.

Det kan vara en slump eftersom min umgängeskrets är så liten i förhållande till jordens befolkning att det knappast utgör något representativt urval. Men det är även en känsla jag får ibland när jag läser på olika messageboards osv att många personer som uttrycker viss form av olycka samtidigt också skriver intelligenta inlägg.

Naturligtvis finns undantag som bekräftar regeln eller så är jag besudlad av min hypotes så jag undermedvetet glömmer vissa lyckliga människor som skriver intelligenta inlägg.

Men eftersom bibeln skriver som den gör med kunskapens träd så verkar det (oavsett om man är troende eller ej) vara en gammal sanning att kunskap gör en olycklig.

Vad tycker ni, ligger det någonting i detta?

En teori jag har baserad på en polare som är dummare än ett spån (typ om du säger 1,2,3,4,5 och frågar honom vilken siffra som kommer sen kan han lika gärna svara: A?) Han skadar sig ofta eftersom han inte har förmågan att förutse ett resultat av en handling. Trots att han kommer hoppandes på sina nya kryckor med framtänderna utslagna efter att testat om ett paraply är tillräckligt för att bromsa fallet om man hoppar ner från taket så är han fan alltid lycklig.

Kunskap är inte av ondo, såvida man inte uppfinner en Ai som kommer tar kål på mänskligheten och världen.
Men just nu i det liv som vi lever så tror jag inte det. Snarare är folks standards och kriterier för vad de själv anser är bra både till fördel och av ondo. De achievers som finns i din umgängeskrets kanske inte är nöjd för att de strävar efter något som är svårt att uppnå, om ens få har gjort det, vilket gör det till värdefullt, och de är dömda i sin strävan att aldrig bli nöjd.
Medans en dåre med låga kriterier kan valsa runt lycklig över litet, dock kommer denne aldrig att kunna skapa något som är värdefullt och unikt som den som jag beskrev först kan.
Jag tror inte kunskap är av ondo, man kan bli uppslupkad av det, men man ska också stundvis njuta av det man gjort.
Hellre än att vara ett riksmongo som är nöjd bara man hittar några smulor på golvet.
Senast redigerad av F.Hansen 2018-03-17 kl. 03:15.
Citera
2018-03-17, 04:17
Medlem
JavaEElolitas avatar
Till viss del men det beror nog på att samhället och media är inställt för att passa folk med IQ 85. Melodifestivalen är ett exempel. Varför folk tittar på s.k. underhållsprogram när det finns dokumentärer om rymden, fysik och historia förstår jag inte. Klart man blir utanför när idioter styr.
Citera
2018-03-17, 07:59
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kan bossa över både Adam och Eva om du kan saker. Ett drygt uttryck är kunskap är makt, men det stämmer ofta. Tänk på det vilka som kan mest och vilka som har mest makt, i samtliga situationer.

Att ha inflytande över andra ger högre dopaminnivåer, det är med säkerhet bättre än att ha låga dopaminnivåer och vara deprimerad. Risken är att Adam och Eva skulle blivit deprimerade om dom tvingats leva idag utan att äta av kunskapens träd.

Märkligt påstående, jag är inte säker på att kristna personer menar att kunskap är av ondo.

Vår härförare Löven torde vara bevis nog att de med kunskap inte alltid är de som har makten. Det samma gäller säkert i fler diktaturer. Det kanske är därför de riktigt smarta blir olyckligare, kanske är formulan att man måste vara lite dummare än sin chef / stadschef för att vara lycklig?

Angående det sista så är det lite konstigt att de kristna länderna lyckats så bra innovationsmässigt när man väl egentligen skulle kunna tolka historien med kunskapens träd som att man inte skall sträva efter kunskap. Möjligtvis förr i tiden då personer som menade att påven inte var universums medelpunkt blev förföljda... Finns det någon riktigt kristen här som kan svara på hur man ser på kunskap i kontext av bibeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Det vete fan, tittar jag på lyxfällan blir jag tröstad av vetskapen om att jag inte har det sämst.

Men hade många av dessa personer varit normalsmarta hade de förmodligen redan tagit livet av sig. Nu blir de ju lyckliga när de får leva på existensminimum och utbrister lyckligt "Wow om redan 7 år är jag skuldfri" det är lite som att vara slav i 7 år innan de kan börja skapa sig något eget. Men de är så lyckliga att de fått "ordning" på sin ekonomi...

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Problemet för Adam och Eva var inte kunskap, utan att dom inte lydde Gud.

Jo, men av alla ting så representerades förbudet av kunskap.. Det kunde lika gärna varit att det var idioternas träd och att de blev korkade när de åt av frukten eller att Gud sade åt dem att de inte fick besöka en helig grotta eller vad som helst. Jag tror inte det var en slump att det var just kunskapens träd..

Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Till att börja med så kan man inte ha mycket kunskap om man försöker finna logik i bibeln.

Nej det kan jag hålla med om men om man bortser från Gud och den biten och istället tittar på texten som en historietext. En samling skrifter som föreskriver hur man förväntas uppträda mot varandra och som beskrev hur samhället var som "filtrerats" genom munkarna som lagt till en Gud och Jesus som huvudpersoner för att göra boken lite mer intressant (typ som våra romaner.. det hade varit tråkigt att läsa en Sherlokholmsbok som bara fokuserat på mordet men som blir mer intressant genom att studera mordet ur Sherlocks ögon...)
Citera
2018-03-17, 10:33
Medlem
Är kunskap av ondo? Nej, det beror på hur kunskapen används. Då man betraktar kunskap som makt har man ett exempel på ondska. Makt är ondska när den inte spelar med öppna kort, d.v.s. inte delar med sig av sin kunskap.
Citera
2018-03-17, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kan bossa över både Adam och Eva om du kan saker. Ett drygt uttryck är kunskap är makt, men det stämmer ofta. Tänk på det vilka som kan mest och vilka som har mest makt, i samtliga situationer.

Att ha inflytande över andra ger högre dopaminnivåer, det är med säkerhet bättre än att ha låga dopaminnivåer och vara deprimerad. Risken är att Adam och Eva skulle blivit deprimerade om dom tvingats leva idag utan att äta av kunskapens träd.
.

Vet du ens vad dem fick kunskap kring?
Är det sexigt att tänka att människan består till största delen av bakterier , och att en kropp är uppbyggt på ett skelett med organ ,blod och allt sånt .Ifall den kunskapen gav dem döden , var det just döden dem fick.
Senast redigerad av rusur 2018-03-17 kl. 11:23.
Citera
2018-03-17, 11:56
Medlem
Man bör hålla isär intelligens och kunskap som begrepp, då det ena syftar på medfödd och det andra inlärd förmåga. Att Adam och Eva inte lydde Gud kan förklaras med att de inte kunde veta att de skulle lyda Gud innan de ätit kunskapens frukt. Enbart intelligens utan empirisk erfarenhet räcker inte för att avgöra vilka röster man bör lyda.

Intelligens i kombination med förvärvad kunskap är starkt korrelerat med framgång, hälsa och lång livslängd. I alla avseenden lever de intelligenta människorna bättre liv jämfört med de ointelligenta. Se Herrnsteins och Murrays omtalade studie från 1994:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Sedan kan man inte dra slutsatsen att alla som provar att göra dumma saker är ointelligenta. Att utforska världen är ett sätt att skaffa kunskap. Hade Adam och Eva låtit bli kunskapens frukt så hade de förblivit dräglande byfånar istället för att lära sig hur världen fungerar. Var det verkligen så Gud hade tänkt sig det?
Citera
2018-03-17, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Man bör hålla isär intelligens och kunskap som begrepp, då det ena syftar på medfödd och det andra inlärd förmåga. Att Adam och Eva inte lydde Gud kan förklaras med att de inte kunde veta att de skulle lyda Gud innan de ätit kunskapens frukt. Enbart intelligens utan empirisk erfarenhet räcker inte för att avgöra vilka röster man bör lyda.

Intelligens i kombination med förvärvad kunskap är starkt korrelerat med framgång, hälsa och lång livslängd. I alla avseenden lever de intelligenta människorna bättre liv jämfört med de ointelligenta. Se Herrnsteins och Murrays omtalade studie från 1994:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Sedan kan man inte dra slutsatsen att alla som provar att göra dumma saker är ointelligenta. Att utforska världen är ett sätt att skaffa kunskap. Hade Adam och Eva låtit bli kunskapens frukt så hade de förblivit dräglande byfånar istället för att lära sig hur världen fungerar. Var det verkligen så Gud hade tänkt sig det?

Nej Intelligens är inte medfött, intelligens är mentala förmåga och IQ är kvoten av intelligenser, kunskap är medräknat i bredare tester så det påverkar kvoten om testet inkluderar det.
Det krävs intelligens för att kunna ta vara på kunskap, och det krävs intelligens för att välja rätt kunskap.

Men det är sant så sätt att man inte kan använda sin fulla kapacitet av intelligens utan ha någon som helst inblick.

Exempel är väl någon som precis lär sig spela schack och förlorar , för att man knappt vet hur pjäserna får lov att röra sig. Men så fort just de bitarna faller på plats så kanske nybörjaren blir en mästare.
Sen kan de finnas dem som lär sig allt direkt men inte kan tänka med strategi.

Vad är framgång utanför tänket kring pengar då?`självmord och annat?
Citera
2018-03-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Nej Intelligens är inte medfött, intelligens är mentala förmåga och IQ är kvoten av intelligenser, kunskap är medräknat i bredare tester så det påverkar kvoten om testet inkluderar det.
Det krävs intelligens för att kunna ta vara på kunskap, och det krävs intelligens för att välja rätt kunskap.
Visst. Att det ena är medfött och det andra är förvärvat är självfallet en förenkling av en mer komplex verklighet. Tränar vi hjärnan i problemlösning så presterar vi bättre på IQ-tester (flynneffekten) samtidigt som vi vet saker som vi aldrig lärt oss (branta stup är farliga). Dock sätter arvet en gräns för vilken intelligens som är möjlig. Vi kan aldrig träna en apa till att bli speciellt smart, även om en del tycks tro så.

Citat:
Vad är framgång utanför tänket kring pengar då?`självmord och annat?
Jämför jag min egen livssituation med kvinnan som städar kontoret så har jag det nog bättre på många plan. Förutom att jag tjänar flera gånger mer före skatt så kan jag fritt välja mina arbetstider för att optimera familjelivet. Hon måste jobba när jag gått hem så att hon inte stör mig när hon städar mitt rum. Jag har ett utvecklande jobb och klagar indignerat om chefen vill att jag skall göra sådant som jag tycker är tråkigt, för tristess förstör min kreativitet så att jag presterar sämre. Städerskan torkar skit på toaletten och skulle inte hålla på med det om hon kunde få ett roligare jobb.

När jag är klar för dagen så åker jag hem till mitt hus som ligger idylliskt i skogen långt utanför stadens problem, så att mina barn kan växa upp i en fungerande skola och ägna sig åt lagidrotter på kvällarna. Städerskan är förmodligen ensamstående med barn att försörja, kanske hon bor i en andrahandslägenhet i ett miljonprogramsområde där ungarna knarkar och skjuter på varandra. Vem vet eftersom ingen pratar med städerskan?

Jag skulle definitivt inte vilja byta.
Citera
2018-03-17, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Jämför jag min egen livssituation med kvinnan som städar kontoret så har jag det nog bättre på många plan. Förutom att jag tjänar flera gånger mer före skatt så kan jag fritt välja mina arbetstider för att optimera familjelivet. Hon måste jobba när jag gått hem så att hon inte stör mig när hon städar mitt rum. Jag har ett utvecklande jobb och klagar indignerat om chefen vill att jag skall göra sådant som jag tycker är tråkigt, för tristess förstör min kreativitet så att jag presterar sämre. Städerskan torkar skit på toaletten och skulle inte hålla på med det om hon kunde få ett roligare jobb.

När jag är klar för dagen så åker jag hem till mitt hus som ligger idylliskt i skogen långt utanför stadens problem, så att mina barn kan växa upp i en fungerande skola och ägna sig åt lagidrotter på kvällarna. Städerskan är förmodligen ensamstående med barn att försörja, kanske hon bor i en andrahandslägenhet i ett miljonprogramsområde där ungarna knarkar och skjuter på varandra. Vem vet eftersom ingen pratar med städerskan?

Jag skulle definitivt inte vilja byta.

Jag minns när man tyckte 32 tums tv var gigantiska, och de gamla tvspelen ansågs ha bra grafik.
Det går inte backa och få 32 tums tv att kännas stora igen, men egentligen så tror inte att jag tycker bättre om tv-apparater, det har bara blivit som att de gamla känns dåligt.

Att höja ribban på standard gör ändå läget normalt.
Citera
2018-03-18, 07:04
Medlem
Att säga att kunskap är av ondo är väl att ta saker lite väl långt. Däremot kan man ju titta på läkarvetenskapen och konstatera att det som var sant för fem år sedan inte gäller som en sanningen längre. Vad som är kunskap eller inte kan därför vara lite svårt att veta. Det enda man kan säga med säkerhet är att folk som är utbildade till läkare gör bäst i att inte yttra sig i samhällsdebatten.
Citera
2018-03-18, 07:26
Medlem
Kunskap är endast farlig för etablissemanget och religioner men jag tror inte där finns något större samband mellan lycklig och kunskap.

Hela sättet vad som är lycka och framgång är riggat och inpropagerat i hjärnan av en lite klick högst upp i toppen som vill andra ger dem en prestationslös tillvaro i överflöd.
Citera
2018-03-18, 17:02
Medlem
Varför dra in Bibeln i detta? Du (TS) undrar helt enkelt om det finns en korrelation mellan intelligens och att vara olycklig. Har du sökt på nätet efter sådana studier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in