• 1
  • 2
2018-03-16, 22:35
Medlem
Callebiltes avatar
Adam och Eva levde nakna dumma och lyckliga ända tills de åt av kunskapens träd.

Jag umgås med en väldigt osannolik blandning av människor från höger till vänster, fattig till rik, väldigt lågutbildad till väldigt högutbildad och det jag märker generellt är att de smartare (högre IQ) eller de med högre utbildning ofta är olyckligare än de mer korkade eller lägre utbildade.

Det kan vara en slump eftersom min umgängeskrets är så liten i förhållande till jordens befolkning att det knappast utgör något representativt urval. Men det är även en känsla jag får ibland när jag läser på olika messageboards osv att många personer som uttrycker viss form av olycka samtidigt också skriver intelligenta inlägg.

Naturligtvis finns undantag som bekräftar regeln eller så är jag besudlad av min hypotes så jag undermedvetet glömmer vissa lyckliga människor som skriver intelligenta inlägg.

Men eftersom bibeln skriver som den gör med kunskapens träd så verkar det (oavsett om man är troende eller ej) vara en gammal sanning att kunskap gör en olycklig.

Vad tycker ni, ligger det någonting i detta?

En teori jag har baserad på en polare som är dummare än ett spån (typ om du säger 1,2,3,4,5 och frågar honom vilken siffra som kommer sen kan han lika gärna svara: A?) Han skadar sig ofta eftersom han inte har förmågan att förutse ett resultat av en handling. Trots att han kommer hoppandes på sina nya kryckor med framtänderna utslagna efter att testat om ett paraply är tillräckligt för att bromsa fallet om man hoppar ner från taket så är han fan alltid lycklig.
Citera
2018-03-16, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte

Det är svårt att beskriva detta verbalt.

Men om man säger så här, ifall livet är enkelt för en dum varför skall man då vara smart?

Däremot i tider man levde då det var svårt att klara sig med låg intelligens, så var det nog inte särskilt bra.
Det är inte särskilt länge eller många platser i världen någon med downsyndrom har haft det så bra som det har det i moderna Sverige.

Men nackdelen är väl att stimulansen behöver högre nivåer, och det är svårare att nå i en värld som är idiotsäker.
Citera
2018-03-16, 22:56
Medlem
- "ignorance is bliss"

Hade IQ snittet i 3:e världen legat på 120 i IQ hade den delen av världen haft massjälvmord i otaliga mängder när de väl inser hur geniunt fucked de är. Men istället så blomstrar befolkningen i världens mest dysfunktionella samhällen!
Citera
2018-03-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det är svårt att beskriva detta verbalt.

Men om man säger så här, ifall livet är enkelt för en dum varför skall man då vara smart?

Däremot i tider man levde då det var svårt att klara sig med låg intelligens, så var det nog inte särskilt bra.
Det är inte särskilt länge eller många platser i världen någon med downsyndrom har haft det så bra som det har det i moderna Sverige.

Men nackdelen är väl att stimulansen behöver högre nivåer, och det är svårare att nå i en värld som är idiotsäker.
Vi som tänker och ser ett steg till ser vart Sverige, välfärden och världen är på väg.
Därför är vi mer bekymmersamma om framtiden.
Dom som lever i Facebookvärlden har, eller vill inte ha en aning om vad som händer IRL och är därför lyckligare.
Citera
2018-03-16, 23:10
Medlem
Jag tror det kan ligga något i det resonemanget i breda penseldrag.
Citera
2018-03-16, 23:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Men eftersom bibeln skriver som den gör med kunskapens träd så verkar det (oavsett om man är troende eller ej) vara en gammal sanning att kunskap gör en olycklig.

Du kan bossa över både Adam och Eva om du kan saker. Ett drygt uttryck är kunskap är makt, men det stämmer ofta. Tänk på det vilka som kan mest och vilka som har mest makt, i samtliga situationer.

Att ha inflytande över andra ger högre dopaminnivåer, det är med säkerhet bättre än att ha låga dopaminnivåer och vara deprimerad. Risken är att Adam och Eva skulle blivit deprimerade om dom tvingats leva idag utan att äta av kunskapens träd.

Märkligt påstående, jag är inte säker på att kristna personer menar att kunskap är av ondo.
Citera
2018-03-16, 23:27
Medlem
Citat:
Adam och Eva levde nakna dumma och lyckliga ända tills de åt av kunskapens träd.

Jag umgås med en väldigt osannolik blandning av människor från höger till vänster, fattig till rik, väldigt lågutbildad till väldigt högutbildad och det jag märker generellt är att de smartare (högre IQ) eller de med högre utbildning ofta är olyckligare än de mer korkade eller lägre utbildade.

Det kan vara en slump eftersom min umgängeskrets är så liten i förhållande till jordens befolkning att det knappast utgör något representativt urval. Men det är även en känsla jag får ibland när jag läser på olika messageboards osv att många personer som uttrycker viss form av olycka samtidigt också skriver intelligenta inlägg.

Naturligtvis finns undantag som bekräftar regeln eller så är jag besudlad av min hypotes så jag undermedvetet glömmer vissa lyckliga människor som skriver intelligenta inlägg.

En teori jag har baserad på en polare som är dummare än ett spån (typ om du säger 1,2,3,4,5 och frågar honom vilken siffra som kommer sen kan han lika gärna svara: A?) Han skadar sig ofta eftersom han inte har förmågan att förutse ett resultat av en handling. Trots att han kommer hoppandes på sina nya kryckor med framtänderna utslagna efter att testat om ett paraply är tillräckligt för att bromsa fallet om man hoppar ner från taket så är han fan alltid lycklig.

Det vete fan, tittar jag på lyxfällan blir jag tröstad av vetskapen om att jag inte har det sämst.
Citera
2018-03-16, 23:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Problemet för Adam och Eva var inte kunskap, utan att dom inte lydde Gud.
Citera
2018-03-17, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Vi som tänker och ser ett steg till ser vart Sverige, välfärden och världen är på väg.
Därför är vi mer bekymmersamma om framtiden.
Dom som lever i Facebookvärlden har, eller vill inte ha en aning om vad som händer IRL och är därför lyckligare.

Jag såg längre bort än så i vad jag skrev, men jag menar inte att du har fel heller.

Utan jag var mer inne på att det har varit lättare att ta tag i problem med konkreta lösningar, nu är problemen mest dolda och nya lösningar är egentligen bara nya problem, som t ex facebook.
Det presenteras som en problemlösning när det kom och inte som ett ytterligare problem.

Det är svårt att ens hitta något vettigt att engagera sig i och leder mest till existentiell kris .
Citera
2018-03-17, 01:06
Medlem
Jag e som han och lycklig, höhöhö, öhöhöhhö.
Citera
2018-03-17, 01:07
Medlem
MrLevaLivets avatar
Nuförtiden helt klart, som smart blir man galen över denna fördummande tid. Stor del är sociala medier där alla ska vara så populära som möjligt och postar trams. Detta har Nyheter och kvällsblaskor snappat upp och är likadana, spottar ut trams i en rasande fart. Ingen sans och eftertanke eller kvalitet.

Postar någon en avvikande åsikt så MÅSTE alla som är kränkta genast skrika. Det går inte att bara ruska på huvudet sansat och gå vidare. Rim och reson existerar inte längre. Nu har även politiker anammat detta och valrörelser ska nu bedrivas i sociala medier.

Jag tycker det är vansinne, skapar bara polarisering, ingen sansad debatt. Alla är inte experter på allting, alla idioter behöver inte höras och tycka hela tiden. Det länkas och delas fake news och det hetsas.
Citera
2018-03-17, 02:47
Medlem
Kickexs avatar
Till att börja med så kan man inte ha mycket kunskap om man försöker finna logik i bibeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in