Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 11:37
  #1
Medlem
Jag har en Windows 10 laptop som agerar server åt min hemautomaskin och controller åt mitt nätverk.
Ibland händer det att jag vill starta om den på fjärr då jag ligger ute på jobb och tjejen kan inte något om datorer.

Finns det något bra program för Windows eller app för iPhone och sköta detta?
Citera
2018-03-16, 11:42
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske lite overkill, antar att du inte vill starta om den för att den har hängt sig...
Splashtop (deras gratisversion, eller dom hade en åtminstone)...

Nu vet jag inte om det finns en Apple app för det men antar det.

Om nu inte splashtop är gratis går det ju (dock blir det något mer osäkrare) att dra igång RDP antar jag.
Citera
2018-03-16, 11:45
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Jag har en Windows 10 laptop som agerar server åt min hemautomaskin och controller åt mitt nätverk.
Ibland händer det att jag vill starta om den på fjärr då jag ligger ute på jobb och tjejen kan inte något om datorer.

Finns det något bra program för Windows eller app för iPhone och sköta detta?

Är väl bara logga in och göra en reboot?

Gå till kommandoprompt, skriv: Shutdown /r
Citera
2018-03-16, 12:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kanske lite overkill, antar att du inte vill starta om den för att den har hängt sig...
Splashtop (deras gratisversion, eller dom hade en åtminstone)...

Nu vet jag inte om det finns en Apple app för det men antar det.

Om nu inte splashtop är gratis går det ju (dock blir det något mer osäkrare) att dra igång RDP antar jag.

Tack. Får testa detta nästa vecka när jag kommer hem.

Ja det är oftast är de att något har hängt sig, nu kommer jag inte åt min nätverks controller .

Vet du hur team Viewer är?
Citera
2018-03-16, 12:02
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Tack. Får testa detta nästa vecka när jag kommer hem.

Ja det är oftast är de att något har hängt sig, nu kommer jag inte åt min nätverks controller .

Vet du hur team Viewer är?

Teamviewer har alltid funkat bra för mig.
Citera
2018-03-16, 12:08
  #6
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ett sätt är att skapa en BAT-fil för omstart som honan kan trycka på vid behov då är det bara är att dubbel klicka på, eller kör splahstop eller teamview.
Citera
2018-03-16, 12:13
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Tack. Får testa detta nästa vecka när jag kommer hem.

Ja det är oftast är de att något har hängt sig, nu kommer jag inte åt min nätverks controller .

Vet du hur team Viewer är?

Teamviewer (var ett tag sedan jag testade dock) är helt OK också. Men för några år sedan när jag jämförde Teamviewer och Splashtop slog Splashtop den med hästlängder (hastighet, bandbredd som var låg, app mässigt (iofs körde bara Android appen) osv osv). Men för det du skall använda den för duger absolut Teamviewer också.

Men nätverket måste ju fungera och datorn skall ju inte fullständigt hängt upp sig, har den det så blir det svårt att starta om den remote.

Bättre är nog kanske att kika på vad och varför den hänger sig. Om det är vissa tjänster som skiter sig så felsök dem. Finns ju både standard inställningar som faktiskt via Windows starta om tjänster som inte svarar osv samt även tredjeparts program som kan göra det. Men bästa är väl egentligen att felsöka och fixa datorn så den inte hänger sig...
Citera
2018-03-16, 12:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Teamviewer (var ett tag sedan jag testade dock) är helt OK också. Men för några år sedan när jag jämförde Teamviewer och Splashtop slog Splashtop den med hästlängder (hastighet, bandbredd som var låg, app mässigt (iofs körde bara Android appen) osv osv). Men för det du skall använda den för duger absolut Teamviewer också.

Men nätverket måste ju fungera och datorn skall ju inte fullständigt hängt upp sig, har den det så blir det svårt att starta om den remote.

Bättre är nog kanske att kika på vad och varför den hänger sig. Om det är vissa tjänster som skiter sig så felsök dem. Finns ju både standard inställningar som faktiskt via Windows starta om tjänster som inte svarar osv samt även tredjeparts program som kan göra det. Men bästa är väl egentligen att felsöka och fixa datorn så den inte hänger sig...

Ibland verkar den startat om sig, Min hemautomation fungerar alltid då det går som en service.
Men controller är ett program, så det jag får göra är att bara göra en fjärrinloggning (via hemma nätverket) på datorn och då loggar den in och då startar controllern.
Citera
2018-03-16, 13:58
  #9
Medlem
Bulkninjas avatar
Men kan man verkligen starta om en dator så att teamviewerprocessen kör igång före inloggning före uppstart?
Citera
2018-03-16, 13:59
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Ibland verkar den startat om sig, Min hemautomation fungerar alltid då det går som en service.
Men controller är ett program, så det jag får göra är att bara göra en fjärrinloggning (via hemma nätverket) på datorn och då loggar den in och då startar controllern.

Ok då är jag nog med på vad du menar!

Låter inte sådär jättebra byggt rent programmässigt.
Normalt skall programdelen enbart vara en typ av inställnings/gui för servicen/tjänsten så att säga. Fungerar inte tjänsten/service delen utan program/gui delen så behöver det lite mer utveckling kan tycka.

Det skall dock finnas tredjeparts program som kan döda program och starta upp dem igen (enkla).
Eller så kan du använda Taskkill kommandot och göra en skript som fixar det.
Citera
2018-03-16, 14:00
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Men kan man verkligen starta om en dator så att teamviewerprocessen kör igång före inloggning före uppstart?

Är Teamviewer inte service/tjänst? Om det inte är det så går det ju bort.
Splashtop är det dock, dvs det går att starta om datorn och sedan logga in på den.
Citera
2018-03-16, 15:10
  #12
Medlem
Själv så har jag kört med Remote Desktop, finns app till iaf Android, finns säkert till Apple med. Sen la jag två genvägar på skrivbordet, en för att starta om och en för att stänga av... för att få det att funka utifrån internet fick jag öppna port såklart i routern, men det är även ett säkert sätt öppna och stänga den för att växla om man ska kunna göra det utifrån eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback