2018-03-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, Rapunzel:
Höj lufttrycket i däcken, och byt bilens/motorns luftfilter. Då får du ner bensinförbrukningen med typ 10%, om det nu är så att du har haft fel lufttryck (förlågt) samt "outbytt" luftfilter.

Edit: Kan också vara "läge" att byta olja i automatväxellåden. Bör bytas kanske var 10.000 mil i alla fall. (Lådan jobbar bättre med ny ATF)
Det går inte att byta olja i den växellådan.
Citera
2018-03-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Luftfilter vet jag inte när det är bytt senast, 10 år sedan kanske? Åtminstone jag har inga som helsta uppgifter på att växellådsoljan någonsin skulle ha blivit bytt. Mätaren har tyvärr stannat på 22 972 mil, men den har gått 25-26 000 mil i verkligheten........
Men alltså om du inte servar bilen har du felet där. Ett under att den går överhuvudtaget.
Citera
2018-03-15, 22:36
Medlem
Citat:
Det är det jag också börjar fundera på. Att den "borde" ligga kring t.om. 1.5 l/milen med släp köper jag fullständigt med tanke på att den drar dryga litern blandat. Men 3.5 känns faktiskt väl mycket.

Det låter inte helt orimligt! Släpet är ett Tranesläpet 130T -01, som faktiskt har riktigt bra bromsar. Normalt är det inga problem med varken dem eller dem tillsammans med bilens bromsar, men särskilt när man ska "starta" vid rödljus i lite "högre" hastigheter, säg 50-70 km/h, så "hugger" släpets bromsar till ordentligt, så att det rycker i hela bilen. När man bromsar vid rödljus är det dock inte lika tydligt. Undra om det inte kan vara så att släpets bromsar ligger på väl mycket även när man kör?
Ursäkta men vad menar du egentligen, starta i högre hastighet?

Om du har anliggning på bromsen är det klart att den drar extra. Men detta måste du väl ändå märka om det är så. Har du besiktat släpet under tiden det varit såhär?
Senast redigerad av KamratBlue 2018-03-15 kl. 22:39.
Citera
2018-03-15, 22:52
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men alltså om du inte servar bilen har du felet där. Ett under att den går överhuvudtaget.

Jag vet inte, jag är inte servicetekniker. Det har jag andra som ska göra åt mig (läs: pappa), men han har inte gjort det....
Citera
2018-03-15, 22:54
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursäkta men vad menar du egentligen, starta i högre hastighet?

Om du har anliggning på bromsen är det klart att den drar extra. Men detta måste du väl ändå märka om det är så. Har du besiktat släpet under tiden det varit såhär?

Alltså om man det är 50-70 väg där rödljuset är och man ska upp i det rätt snabbt efter korsningen. Då hugger det till ordentligt i bilen och allt. Ja, släpet är besiktigat förra året utan anmärkning på bromsarna, de tog 1.8 resp. 1.9, vilket tydligen t.om. var extremt bra för att vara ett såpass gammalt släp.
Citera
2018-03-15, 22:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det går inte att byta olja i den växellådan.

Skoja inte med mig, varifrån har du fått det ifrån?
-Hatar "idioter" som skriker efter "källa", men tyvärr frågar jag nu: "Källa"?
Citera
2018-03-15, 22:55
Medlem
Är du helt 100% definitivt absolut säker på att den drar så mycket bensin då? Har du tankat fullt, mätt sträckan du kört, tankat fullt igen och räknat ut på så vis? För 3.5 liter låter ju otroligt mycket utan att den skulle visa något fel, och om den skulle läcka bensin så borde den ju läcka hela tiden.. hmm
Citera
2018-03-15, 22:58
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Är du helt 100% definitivt absolut säker på att den drar så mycket bensin då? Har du tankat fullt, mätt sträckan du kört, tankat fullt igen och räknat ut på så vis? För 3.5 liter låter ju otroligt mycket utan att den skulle visa något fel, och om den skulle läcka bensin så borde den ju läcka hela tiden.. hmm

Åtminstone 99.9%. Vid åtminstone 3 tillfällen har vi tankat bilen fullt bara någon dag innan vi kört med släpet, sedan har vi ofta kört ca. 10 mil med släpet - och då har den slurpat upp drygt ½ tanken, ca. 35 liter. Alltså måste den ju rimligen dra 3.5 l/mil.
Och ja, det är ju det som är så skumt! Den ryker inte, läcker inte, ingenting. Den bara drar en jäkla massa soppa!
Citera
2018-03-15, 23:05
Medlem
Citat:
Åtminstone 99.9%. Vid åtminstone 3 tillfällen har vi tankat bilen fullt bara någon dag innan vi kört med släpet, sedan har vi ofta kört ca. 10 mil med släpet - och då har den slurpat upp drygt ½ tanken, ca. 35 liter. Alltså måste den ju rimligen dra 3.5 l/mil.
Och ja, det är ju det som är så skumt! Den ryker inte, läcker inte, ingenting. Den bara drar en jäkla massa soppa!

slurpat upp 35 liter enligt mätaren eller enligt siffrorna på macken?

Kanske är lambdasonden som är dålig så att den ger för mycket bränsle i motorn, kommer det nån speciell lukt från avgasröret? Fast bilen borde väl ha något system att läsa ur felkoder som skulle visa om lambdan är knas, det lyser inga varningslampor?
Senast redigerad av Rokachero 2018-03-15 kl. 23:12.
Citera
2018-03-15, 23:28
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
slurpat upp 35 liter enligt mätaren eller enligt siffrorna på macken?

Kanske är lambdasonden som är dålig så att den ger för mycket bränsle i motorn, kommer det nån speciell lukt från avgasröret? Fast bilen borde väl ha något system att läsa ur felkoder som skulle visa om lambdan är knas, det lyser inga varningslampor?

Enligt båda.

Nej, inga lukter, inga läckage, ingen rök, inga felkoder, ingenting.
Citera
2018-03-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skoja inte med mig, varifrån har du fått det ifrån?
-Hatar "idioter" som skriker efter "källa", men tyvärr frågar jag nu: "Källa"?
Volvo. Minns inte var det stod men det måste varit i instruktionsbok, verkstadsbok eller liknande. Det var många år sedan man sålde den. Volvo hävdade ivf att den lådan inte behövde någon service!
Citera
2018-03-15, 23:38
Medlem
Citat:
Enligt båda.

Nej, inga lukter, inga läckage, ingen rök, inga felkoder, ingenting.

Kanske är så illa att med en gammal volvo och med rejäl vikt, och kall motor, lite luft i däcken, automatlåda, ingen eco-driving så drar den så mycket :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in