Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Jag har en automatväxlad Volvo 850 -96 med 150 hk motor som jag tror drar lite väl mycket bensin vid släpkörning.
Utan släp är förbrukningen rätt så normal, runt 0.75-0.8 l/mil om den mest gått på landsväg, runt 1.0-1.2 l/mil vid mer blandad körning. Inget konstigt, det är ju trots allt en större och äldre bil.
Däremot är jag lite tveksam till förbrukningen med släp. Den drar 3.5 l/mil då................ Ungefär x3 så mycket som den drar vid blandad körning utan släp. Visserligen väger släpet 680 kg i sig självt, och lasten 540 kg (1 220 kg totalt), men den ska ju ändå kunna dra 1 600 kg tekniskt sett, så det bör ju inte göra att förbrukningen slår i taket så hemskt tycker man. För att komplicera det ytterligare "visar" den inte att den drar så mycket, mer än att man just ser att bränslemätaren backar. Den ryker inte, motorn går inte varm, ingenting. Den bara...Drar mycket soppa.
Drog faktiskt 850 såpass mycket vid släpkörning, eller är det trots allt något fel? Och om det är något fel, vad kan vara fel?
1) Trampa lite lättare på gaspedalen.
2) Höj lufttrycket i däcken
3) Byt luftfilter, det kan vara igentäppt
4) Se till att dina bromsar inte är "anliggande"
Sedan så har du egentligen "normal förbrukning" på din Volvo, en 25 år gammal Volvo drar cirka 1 liter milen blandad körning, enligt specifikationerna. Men testa att öka lufttrycket i däcken, det kostar inget att "fixa till"