Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 08:58
  #1
Medlem
Hej,
Jag är en ganska halvkass amatörcyklist. Jag har friggeboden full av gamla mountainbikes, barncyklar, och till och med en ganska bra racercykel. Jag vill köpa en cykel att pendla till jobbet med. Det är bara 7 km enkel väg, via ganska kuperad blandväg, alltså både grus och asfalt.

Det jag är ute efter ar en lättcyklad, enkel, "underhållsfri" cykel med vanligt styre, alltså inte bockstyre. Den får gärna ha ganska lättrullade däck, men kunna tåla en ganska grov grusväg. Jag har en kompis som är cyklist och han föreslår en singlespeed, men han kan inte föreslå en särskild modell då han själv inte har någon erfarenhet av en sådan. Inte jag heller för den delen. Är de inte väldigt tröga?


Den får kosta mellan säg 4.000 - 10.000:-

Jag skulle vara väldigt tacksam för konkreta förslag.
Citera
2018-03-15, 10:06
  #2
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Singlespeed är för wannabehipsters på Södermalm eller inbitna fantaster.

Köp nya däck till din mtb och gör en ordentlig service på den så är det den perfekta cykeln för ditt ändamål.
Citera
2018-03-15, 12:13
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Idiotiskt. Du ska ha en 7-växlad.
Citera
2018-03-15, 12:48
  #4
Medlem
Alternativt bygg en gravel eller köp gravel.
Kör på en Scott Gravel 10 och kör allt från landsväg till ren stigkörning i skog, lättrullad som tusan.
Citera
2018-03-16, 12:02
  #5
Medlem
orvarens avatar
Har kört min Nishiki SL-one till och från jobbet i några år, det första jag gjorde var att klämma på ett BMX styre, för att inte behöva sitta som en räka.

Nästa modifiering var att ekra om bakhjulet med ett treväxlat nav (hade inget sjuväxlat..) och herre min je, vilken skillnad!!

Ska du köpa en cykel, så rekommenderar jag en med nav-växel.

MTB, bra i skogen, visst går det att cykla i stan också, men...

Racer, ja,på slät fin asfalt, mil efter mil..

Till och från jobbet, en enkel, gärna navväxlad.