Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 08:58
  #1
Medlem
Hej,
Jag är en ganska halvkass amatörcyklist. Jag har friggeboden full av gamla mountainbikes, barncyklar, och till och med en ganska bra racercykel. Jag vill köpa en cykel att pendla till jobbet med. Det är bara 7 km enkel väg, via ganska kuperad blandväg, alltså både grus och asfalt.

Det jag är ute efter ar en lättcyklad, enkel, "underhållsfri" cykel med vanligt styre, alltså inte bockstyre. Den får gärna ha ganska lättrullade däck, men kunna tåla en ganska grov grusväg. Jag har en kompis som är cyklist och han föreslår en singlespeed, men han kan inte föreslå en särskild modell då han själv inte har någon erfarenhet av en sådan. Inte jag heller för den delen. Är de inte väldigt tröga?


Den får kosta mellan säg 4.000 - 10.000:-

Jag skulle vara väldigt tacksam för konkreta förslag.
Citera
2018-03-15, 10:06
  #2
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Singlespeed är för wannabehipsters på Södermalm eller inbitna fantaster.

Köp nya däck till din mtb och gör en ordentlig service på den så är det den perfekta cykeln för ditt ändamål.
Citera
2018-03-15, 12:13
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Idiotiskt. Du ska ha en 7-växlad.
Citera
2018-03-15, 12:48
  #4
Medlem
Alternativt bygg en gravel eller köp gravel.
Kör på en Scott Gravel 10 och kör allt från landsväg till ren stigkörning i skog, lättrullad som tusan.
Citera
2018-03-16, 12:02
  #5
Medlem
orvarens avatar
Har kört min Nishiki SL-one till och från jobbet i några år, det första jag gjorde var att klämma på ett BMX styre, för att inte behöva sitta som en räka.

Nästa modifiering var att ekra om bakhjulet med ett treväxlat nav (hade inget sjuväxlat..) och herre min je, vilken skillnad!!

Ska du köpa en cykel, så rekommenderar jag en med nav-växel.

MTB, bra i skogen, visst går det att cykla i stan också, men...

Racer, ja,på slät fin asfalt, mil efter mil..

Till och från jobbet, en enkel, gärna navväxlad.
Det går ju att trimma och pula med en sådan också om man vill.
Citera
2018-03-16, 12:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Singlespeed är för wannabehipsters på Södermalm eller inbitna fantaster.

Köp nya däck till din mtb och gör en ordentlig service på den så är det den perfekta cykeln för ditt ändamål.
Min asdåliga mountainbike blir liksom inte bättre av lite service. Jag måste byta ut allt förutom ramen isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Idiotiskt. Du ska ha en 7-växlad.
En 7-växlad vad?

Citat:
Ursprungligen postat av delight
Alternativt bygg en gravel eller köp gravel.
Kör på en Scott Gravel 10 och kör allt från landsväg till ren stigkörning i skog, lättrullad som tusan.
Ja den ser verkligen fin ut.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har kört min Nishiki SL-one till och från jobbet i några år, det första jag gjorde var att klämma på ett BMX styre, för att inte behöva sitta som en räka.

Nästa modifiering var att ekra om bakhjulet med ett treväxlat nav (hade inget sjuväxlat..) och herre min je, vilken skillnad!!

Ska du köpa en cykel, så rekommenderar jag en med nav-växel.

MTB, bra i skogen, visst går det att cykla i stan också, men...

Racer, ja,på slät fin asfalt, mil efter mil..

Till och från jobbet, en enkel, gärna navväxlad.
Det går ju att trimma och pula med en sådan också om man vill.
Ja, det är en enkel man vill ha. Jag vet inte vad en navväxlad cykel innebär. Har du något konkret förslag på cykel?
Citera
2018-03-16, 12:30
  #7
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Min asdåliga mountainbike blir liksom inte bättre av lite service. Jag måste byta ut allt förutom ramen isåfall.


En 7-växlad vad?


Ja den ser verkligen fin ut.


Ja, det är en enkel man vill ha. Jag vet inte vad en navväxlad cykel innebär. Har du något konkret förslag på cykel?
Tror faktiskt att Nishiki gjorde en SL-seven,alltså en liknande som jag har, men sjuväxlad, dock osäker på om den fortfarande tillverkas, men en cykelaffär vet säkert om den finns, eller trevliga alternativ. 😊 Lycka till!
Just det, navväxlad,innebär att det inte är massa kugghjul och grejer vid bakhjulet, utan växlarna är inuti navet.
__________________
Senast redigerad av orvaren 2018-03-16 kl. 12:34.
Citera
2018-03-16, 18:05
  #8
Medlem
Verkar lite overkill att lägga nära 10k riksdaler på en sådan maskin. Men samtidigt kan det vara bra att undvika det billigaste skräpet för att slippa billiga material i hojen, en del lågpriscyklar är gjorda i stål som påminner om järn.

Enda skälet att införskaffa en oväxlad cykel är väl egentligen om någon är ute efter det i särklass billigaste och mest pålitliga hjulburna fortskaffningsmedlet alla kategorier. Det vill säga om någon vill ha en billig cykel som pallar med att stå utomhus året om, och som alltid startar och tar dej till jobbet/skolan eller liknande oavsett om det är -25 eller + 25 grader C, samt funkar i alla övriga vädertyper i detta land då är det ett bra köp. Underhållskostnad nära noll.

Det största problemet med oväxlade cyklar är inte att de går tungt, som en del påstår. Problemet är snarare det motsatta. Oväxlade cyklar har låg toppfart, det gör att körglädjen är obefintlig. Det blir ett väldigt högfrekvent vevande på asfalterad plan mark, och utför. Man ska inte ha bråttom när man använder dessa.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-03-16 kl. 18:08.
Citera
2018-03-18, 19:55
  #9
Medlem
Känns som om du är ute efter en Gravelbike för att få ut det bästa av vad du beskriver. Finns ett par under 10 k. Har ej provar själv, men köper du en sådan så kom gärna med recension. Är själv sugen på att komplettera med en Gravel för att förlänga racer-säsongen :-)
Citera
2018-03-18, 21:57
  #10
Medlem
cromos avatar
Gravelcyklar har ju bockastyre, så det går fetbort. Singlespeed är inget vidare när det är kuperat.

Vill du ha stänkskärmar för att inte bli helt nerskitad när det regnar eller har regnat?

Låter som du ska ha en gammal hederlig Trekking-cykel även om det inte är en hipp modell. Finns både med utanpåliggande växlar och navväxlar i din prisklass. Går ju att gå till närmaste cykelhandlare och bara köpa en vanlig modell som t ex Crescent Kebne om man inte vet vilken man ska välja.

Ska du ha navväxlad skulle jag rekommendera Alfine eller Nexus 8 framför Nexus 7 om du vill ha en lättrampad cykel. Min åsikt är att det är skönt med däck som är absolut minst 37 mm i profil på grusväg.
Citera
2023-04-16, 17:55
  #11
Medlem
Bumpar tråden eftersom jag har samma fråga som TS. Jag vill ha en cykel som är robust och enkel att underhålla och funderar därför på att köpa en single speed (eftersom den bara har en växel och därför borde vara enklare att underhålla). Har några frågor:

1. Jag har förstått det som att single speed är som en vanlig cykel, dvs. pedalerna snurrar inte av sig själv (som på en fixie) - detta stämmer väl?

2. Håller ni med om att det är enklare att underhålla en single speed?

3. Hur är det att cykla med en single speed när det är mycket snö?

4. Rekommenderar ni någon specifik single speed cykel eller cykelaffär? Budget: mindre än 5000 SEK.
Citera
2023-04-17, 22:31
  #12
Medlem
Kupos avatar
Jag har haft cyklar där jag helt skitit i underhåll. Det enda som hänt när jag inte justerat växlarna är att de inte växlar lika smidigt och det kan vara svårt att få i ändväxeln. Funktionellt är det ju fortfarande bättre än att bara ha en utväxling så jag ser inte poängen med att skaffa en single speed för att minska på underhållet.

Efter 15 år av misshandel gnisslade det jävligt mycket om den rostiga kedjan och bromsarna tog knappt men det gick fortfarande att växla någorlunda okej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback