• 1
  • 2
2023-04-18, 12:05
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Bumpar tråden eftersom jag har samma fråga som TS. Jag vill ha en cykel som är robust och enkel att underhålla och funderar därför på att köpa en single speed (eftersom den bara har en växel och därför borde vara enklare att underhålla). Har några frågor:

1. Jag har förstått det som att single speed är som en vanlig cykel, dvs. pedalerna snurrar inte av sig själv (som på en fixie) - detta stämmer väl?

2. Håller ni med om att det är enklare att underhålla en single speed?

3. Hur är det att cykla med en single speed när det är mycket snö?

4. Rekommenderar ni någon specifik single speed cykel eller cykelaffär? Budget: mindre än 5000 SEK.

Single speed är med frihjul ja, så man kan rulla med pedalerna stilla. En av mina cyklar ser ut som en fixie men jag vill absolut inte ha fast snurrande pedaler - tänk hård kurvtagning på asfalt utan att kunna hålla pedalerna stilla!
Och ja man behöver aldrig ställa in växlar, endast smörja kedjan nån gång. Ha koll på bromsbeläggen. Själv cyklar jag bara på sommarhalvåret, bara en växel kan nog bli jobbigt med mycket snö.
Citera
2023-04-20, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Jag har haft cyklar där jag helt skitit i underhåll. Det enda som hänt när jag inte justerat växlarna är att de inte växlar lika smidigt och det kan vara svårt att få i ändväxeln. Funktionellt är det ju fortfarande bättre än att bara ha en utväxling så jag ser inte poängen med att skaffa en single speed för att minska på underhållet.

Efter 15 år av misshandel gnisslade det jävligt mycket om den rostiga kedjan och bromsarna tog knappt men det gick fortfarande att växla någorlunda okej.
Min nuvarande cykel har en massa växlar och det var en hel del strul när jag skulle byta däck. Växlarna "hoppar" också ibland efter att jag bytte däcket. Vill bara slippa allt strul och jag behöver sällan flera växlar så jag tror att en single speed är rätt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Single speed är med frihjul ja, så man kan rulla med pedalerna stilla. En av mina cyklar ser ut som en fixie men jag vill absolut inte ha fast snurrande pedaler - tänk hård kurvtagning på asfalt utan att kunna hålla pedalerna stilla!
Och ja man behöver aldrig ställa in växlar, endast smörja kedjan nån gång. Ha koll på bromsbeläggen. Själv cyklar jag bara på sommarhalvåret, bara en växel kan nog bli jobbigt med mycket snö.
Tack för svaret. Har du någon single speed cykelmodell eller cykelaffär (nätbutik) som du kan rekommendera?
Citera
2023-04-20, 22:18
Medlem
Finns ingen som helst fördel med singlespeed.
Om det finns, så förklara gärna för mig.
Citera
2023-04-21, 18:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det största problemet med oväxlade cyklar är inte att de går tungt, som en del påstår. Problemet är snarare det motsatta. Oväxlade cyklar har låg toppfart, det gör att körglädjen är obefintlig. Det blir ett väldigt högfrekvent vevande på asfalterad plan mark, och utför. Man ska inte ha bråttom när man använder dessa.

Äntligen en relevant kommentar.
Precis så är det.
Tre växlar åtminstone är att föredra alla gånger.
Citera
2023-04-23, 12:31
Medlem
Det går väl bra att cykla med en växel men det går bättre med flera och 7 km i kuperad terräng är ganska mycket
Men
Om man har en cykel med exempelvis 7 växlar, när man cyklar normalt framåt vågrätt sä kanske man har 6an i medvind eller lite neråt 7an och lite uppåt 5an
men om man har svagare ben så kanske 6an blir för hög växel och därför kanske man vill ha 5an rakt fram, starkare ben kanske 7an rakt fram
Den anpassningen kan man aldrig få med en eller tre växlar
Så jag föreslår välj en cykel med 7 eller fler växlar så får du en god anpassning för ditt sätt att cykla
Citera
2023-04-23, 14:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Bumpar tråden eftersom jag har samma fråga som TS. Jag vill ha en cykel som är robust och enkel att underhålla och funderar därför på att köpa en single speed (eftersom den bara har en växel och därför borde vara enklare att underhålla). Har några frågor:

1. Jag har förstått det som att single speed är som en vanlig cykel, dvs. pedalerna snurrar inte av sig själv (som på en fixie) - detta stämmer väl?

2. Håller ni med om att det är enklare att underhålla en single speed?

3. Hur är det att cykla med en single speed när det är mycket snö?

4. Rekommenderar ni någon specifik single speed cykel eller cykelaffär? Budget: mindre än 5000 SEK.
1. En single speed har precis som du säger frirull och är ej fixerad vid som en fixie. Fixie är väl bara för ett fåtal nördar, jag ser ingen nytta av en sådan lösning på en cykel.

2. Ja, det är lite lättare att underhålla en oväxlad än en med växlar. Men att ha en tre eller sjuväxlad är nästan lika lätt, det lilla extra omaket det innebär vid slang och däckbyte och annan service är det faktiskt värt. För att bara ha en växel när det är lite för mycket motlut är jävligt segt, precis som om man cyklar på plan väg eller med lite nedför - där vill man ju ha en högre utväxling.

Jag har själv en treväxlad gammal poskodcykel som jag köpte på blocket av en tant som vunnit den och jag gav 800 kr för den som ny, haft den i säkert sju år nu. Denna cykel har jag till o från jobbet och stan då jag inte är rädd om den och ingen skulle lägga ner jobb på att stjäla den. Hade jag haft längre till jobbet så hade jag skaffat en sjuväxlad.

3. Det beror ju på hur snön är och vilka däck man har. Men är det en standardstadscykel så gör det ingen skillnad till att cykla på en växlad enligt mig. Möjligen att man mest kör på ettan på en växlad beroende på hur illa det är. Men en fördel i sånt väder är ju en MTB med grova däck eller dubb. Gärna med lite mindre hjul, typ 26.

4. Jag har haft Biltemacyklar som varit bra i förhållande till pris. Jula och XXL har ju också billiga cyklar. Jag har även haft dyrare hojar som kostat typ tre fyra ggr mer och de har inte varit tre till fyra ggr bättre än de billiga, men det är min uppfattning.
Citera
2023-04-24, 10:26
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Tack för svaret. Har du någon single speed cykelmodell eller cykelaffär (nätbutik) som du kan rekommendera?

Jag har uteslutande handlat på olika tyska nätbutiker, pris och utbud är överlägset. Det varierar väl mellan olika butiker vilket utbud som passar en bäst.
Senast köpte jag ram + hjul direkt hos "8Bar" i Berlin.

Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Lägre vikt, mindre prylar som behöver justeras lagas och bytas ut. Och snyggare.
I en stad som Malmö - platt som en pannkaka - tycker jag det är idealiskt med singlespeed. Man måste välja en utväxling som funkar till allt inne i stan.
I Lund däremot hade jag aldrig velat cykla med bara en utväxling.
Citera
2023-04-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
De har den mest mekaniskt effektiva drivningen av alla vanliga cykeltyper. Bara höghjulingar och liknande cyklar med direktdrift i navet är bättre i det avseendet.

Rör man sig i ett någorlunda platt landskap behövs inga växlar. Avsaknaden av dem sparar kostnad, vikt och underhåll. Cykeln ser bättre ut och blir mer pålitlig.

För oss som växte upp före 90-talet så var den normala cykeln av stål, oväxlad med fotbroms. De höll för allt, med eller utan omvårdnad.
Citera
2023-04-27, 16:26
Tack för svaren godboy och JdeKoof.
Citera
2023-04-28, 11:55
Medlem
Gå till MACHCITY ,. Dess lätta stålram och slitstarka nylondäck hjälper dig att väva in och ut ur trafiken med lätthet och självförtroende. Lägg till det, ett revolutionerande framhjul med snabbkoppling och komponenter med lågt underhåll så har du den typiska stadscykeln!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in