Citat:
Ursprungligen postat av
BuyCheapBuyStrong
Bumpar tråden eftersom jag har samma fråga som TS. Jag vill ha en cykel som är robust och enkel att underhålla och funderar därför på att köpa en single speed (eftersom den bara har en växel och därför borde vara enklare att underhålla). Har några frågor:
1. Jag har förstått det som att single speed är som en vanlig cykel, dvs. pedalerna snurrar inte av sig själv (som på en fixie) - detta stämmer väl?
2. Håller ni med om att det är enklare att underhålla en single speed?
3. Hur är det att cykla med en single speed när det är mycket snö?
4. Rekommenderar ni någon specifik single speed cykel eller cykelaffär? Budget: mindre än 5000 SEK.
1. En single speed har precis som du säger frirull och är ej fixerad vid som en fixie. Fixie är väl bara för ett fåtal nördar, jag ser ingen nytta av en sådan lösning på en cykel.
2. Ja, det är lite lättare att underhålla en oväxlad än en med växlar. Men att ha en tre eller sjuväxlad är nästan lika lätt, det lilla extra omaket det innebär vid slang och däckbyte och annan service är det faktiskt värt. För att bara ha en växel när det är lite för mycket motlut är jävligt segt, precis som om man cyklar på plan väg eller med lite nedför - där vill man ju ha en högre utväxling.
Jag har själv en treväxlad gammal poskodcykel som jag köpte på blocket av en tant som vunnit den och jag gav 800 kr för den som ny, haft den i säkert sju år nu. Denna cykel har jag till o från jobbet och stan då jag inte är rädd om den och ingen skulle lägga ner jobb på att stjäla den. Hade jag haft längre till jobbet så hade jag skaffat en sjuväxlad.
3. Det beror ju på hur snön är och vilka däck man har. Men är det en standardstadscykel så gör det ingen skillnad till att cykla på en växlad enligt mig. Möjligen att man mest kör på ettan på en växlad beroende på hur illa det är. Men en fördel i sånt väder är ju en MTB med grova däck eller dubb. Gärna med lite mindre hjul, typ 26.
4. Jag har haft Biltemacyklar som varit bra i förhållande till pris. Jula och XXL har ju också billiga cyklar. Jag har även haft dyrare hojar som kostat typ tre fyra ggr mer och de har inte varit tre till fyra ggr bättre än de billiga, men det är min uppfattning.