2022-11-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTalandeTalmud
Vad är ramen för nått?

Det är tydligen en slags lasagne/pasta i påsar med kryddig soppa som man kokar upp och som man köper på Ica och som dock även serveras ”färdigkoktas” på vissa restauranger.

Denna slags lasagne/pasta kommer från början från en trakt norr om Indien någonstans.
Citera
2022-11-21, 12:22
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är en slags lasagne/pasta i påsar med kryddig soppa som man kokar upp och som man köper på Ica och som dock även serveras ”färdig” på restauranger.

Denna slags lasagne/pasta kommer från början från Asian på ett ungefär.

Hur får du ramen till lasagne? All pasta kom ursprungligen från Kina till Europa, ja. Italienarna vidareutvecklade sedan olika varianter.

Men hur i hela friden kan det komma sig att du kopplar lasagne till ramen, för att lasagne innehåller kött och en ramen också kan göra det?
Citera
2022-11-21, 15:24
Medlem
Citat:
Det är tydligen en slags lasagne/pasta i påsar med kryddig soppa som man kokar upp och som man köper på Ica och som dock även serveras ”färdigkoktas” på vissa restauranger.

Denna slags lasagne/pasta kommer från början från en trakt norr om Indien någonstans.

Haha, say what?
Citera
2022-11-21, 16:19
Bannlyst
Citat:

Lasagne???
Utvecka gärna, du verkar veta något som ingen annan vet.
Citera
2022-11-21, 20:59
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Hur får du ramen till lasagne? All pasta kom ursprungligen från Kina till Europa, ja. Italienarna vidareutvecklade sedan olika varianter.

Men hur i hela friden kan det komma sig att du kopplar lasagne till ramen, för att lasagne innehåller kött och en ramen också kan göra det?

säker att vetemjöl och vatten kom från kina?
Citera
2022-11-22, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Med ”lasagne/pasta” ville jag bara precisera att ramen är en slags soppa tydligen med olika ingredienser i där spaghetti/lasagne/snabbmakaroner samt vatten samt buljongtärningar/kryddpåsar spelar en viktig roll.

Med andra ord är en bra ”bild” av ramen tydligen för den oinsatte en lasange som man tydligen låtit sjuda i vatten i upp till flera minuter eller troligen mer till en ”formen” av en form av soppa från cirka norra delen av trakten ovanför Indien. Dessutom har man tydligen kryddor från olika slags påsar från samme ställe norr om bergen i norra indien
Senast redigerad av BleakHouse 2022-11-22 kl. 05:59.
Citera
2022-11-22, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
säker att vetemjöl och vatten kom från kina?

Enligt vissa mer presist norr om Indien kommer lasange/soppan ifrån och även kryddan från påsarna.
Citera
2022-11-22, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asstah
Lasagne???
Utvecka gärna, du verkar veta något som ingen annan vet.

Tipset för dej är nog att du gör bäst i att smaka den. Den finns i affärer i olika påsar från t.ex. knorr/blå koppen. Obs du måste koka allt i eget vatten i upp till flera minuter eller långt mer än så kanske. eller även på vissa italienska/asiatiska restauranger norr om Indien där den redan är ihopkokad till en form av soppa med lasange/spaghetti i mitten av soppan och kryddor från påsarna redan öppnade och ”färdiglagda” ovanpå av de som kokat/vispat ihop tillsammans ingredienserna i/på soppan
Senast redigerad av BleakHouse 2022-11-22 kl. 06:18.
Citera
2022-11-22, 07:54
Bannlyst
Citat:
Tipset för dej är nog att du gör bäst i att smaka den. Den finns i affärer i olika påsar från t.ex. knorr/blå koppen. Obs du måste koka allt i eget vatten i upp till flera minuter eller långt mer än så kanske. eller även på vissa italienska/asiatiska restauranger norr om Indien där den redan är ihopkokad till en form av soppa med lasange/spaghetti i mitten av soppan och kryddor från påsarna redan öppnade och ”färdiglagda” ovanpå av de som kokat/vispat ihop tillsammans ingredienserna i/på soppan

Jag fattar fortfarande inte. Är det en portion lasagne i buljongen menar du?
Jag äter ramen på restaurang ett par gånger i veckan och har aldrig fått lasagne, och dom kokar sin buljong själva, inga kryddor och nudlar i påse där.

När jag lagar ramen hemma kokar jag också buljong, varför skulle jag köpa något från Knorr?
Senast redigerad av Asstah 2022-11-22 kl. 07:56.
Citera
2022-11-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asstah
Jag fattar fortfarande inte. Är det en portion lasagne i buljongen menar du?
Jag äter ramen på restaurang ett par gånger i veckan och har aldrig fått lasagne, och dom kokar sin buljong själva, inga kryddor och nudlar i påse där.

När jag lagar ramen hemma kokar jag också buljong, varför skulle jag köpa något från Knorr?

Du missförstår mej. Jag ville bara ge en bild av rätten för den som inte ätit ramen. Lasagneplattor/makaroner etc. i en soppa med kryddor i tycker jag är presist.

Obs! Den ska serveras väldigt varm och det är därför viktigt att koka upp och låt koka länge i cirka 10 minuter eller mer.
Citera
2022-11-22, 12:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Du missförstår mej. Jag ville bara ge en bild av rätten för den som inte ätit ramen. Lasagneplattor/makaroner etc. i en soppa med kryddor i tycker jag är presist.

Obs! Den ska serveras väldigt varm och det är därför viktigt att koka upp och låt koka länge i cirka 10 minuter eller mer.
Det är alltså lasagne i en soppa?
Citera
2022-11-22, 12:56
Medlem
Kapibara
Tengu
Totemo
Sin ramen
Ai ramen klara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera