2022-11-22, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Du missförstår mej. Jag ville bara ge en bild av rätten för den som inte ätit ramen. Lasagneplattor/makaroner etc. i en soppa med kryddor i tycker jag är presist.

Obs! Den ska serveras väldigt varm och det är därför viktigt att koka upp och låt koka länge i cirka 10 minuter eller mer.

Nej.
Det är varken makaroner eller lasagneplattor i ramen.
Och det är inte en soppa.
Du verkar inte ha någon som helst aning om vad ramen är.

Tror du på fullaste allvar att en buljong blir varmare ju längre den kokar?

Men om du är så säker - länka till ett enda ramenrecept eller en bild på en skål ramen där lasagneplattor ingår.
Bara en enda.
Senast redigerad av Asstah 2022-11-22 kl. 14:20.
Citera
2022-11-22, 14:11
Medlem
Nåt galleri?
Citera
2022-11-22, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är alltså lasagne i en soppa?

Det verkar som att den här mannen tror det.
Lasagnesoppa med kryddor.
Gud så gott.
Citera
2022-11-22, 14:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asstah
Det verkar som att den här mannen tror det.
Lasagnesoppa med kryddor.
Gud så gott.
Väldigt annorlunda Ramen måste jag säga.
Citera
2022-11-22, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Väldigt annorlunda Ramen måste jag säga.

Mycket.
Jag förstår inte varför karln inte bara gör en enkel googling och återkommer när han har lärt sig vad ramen är.
Senast redigerad av Asstah 2022-11-22 kl. 14:32.
Citera
2022-11-22, 19:54
Medlem
Citat:
Nej.
Det är varken makaroner eller lasagneplattor i ramen.
Och det är inte en soppa.
Du verkar inte ha någon som helst aning om vad ramen är.

Tror du på fullaste allvar att en buljong blir varmare ju längre den kokar?

Men om du är så säker - länka till ett enda ramenrecept eller en bild på en skål ramen där lasagneplattor ingår.
Bara en enda.

Inte en soppa säger du? Vad är din version då? Det är alltså varken soppa, kryddig, spaghetti? Varken lasange eller minnestroni liknande ingridienser eller smaker. Det verkar som din version är en torr bit bröd eller nått från norra finnland
Senast redigerad av BleakHouse 2022-11-22 kl. 19:56.
Citera
2022-11-22, 20:11
Bannlyst
Citat:
Inte en soppa säger du? Vad är din version då? Det är alltså varken soppa, kryddig, spaghetti? Varken lasange eller minnestroni liknande ingridienser eller smaker. Det verkar som din version är en torr bit bröd eller nått från norra finnland

Ramen är en japansk rätt. Huvudsakligen bestående av någon typ av nudlar i buljong.
Det finns massor av ramenvarianter, gemensamt är att det är nudlar i buljong. Det finns ingen ramenrätt som innehåller lasagne. Ramen kan vara både kryddstark och väldigt mild.

Minestrone görs på tomatgrund med ’italienska’ örter och inte sällan makaroner eller risoni, inget av detta förekommer i ramen.
Lasagne är en rätt där pastaplattor varvas med bechamelsås och köttfärssås, egentligen ingenting gemensamt med ramen.

Varför googlar du inte bara ramen så du lär dig vad det är?
Men du, länka en ramen som innehåller lasagneplattor, bara en enda.

Jag kan det här, jag äter ramen jätteofta.
Du har aldrig ätit ramen.

Ramen:
https://www.tasteline.com/recept/spicy-miso-ramen/

Lasagne:
https://www.google.se/search?q=lasag...jOM8X9ylznejbM

Ser du någon skillnad?
Senast redigerad av Asstah 2022-11-22 kl. 20:21.
Citera
2022-11-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ramen är en japansk rätt. Huvudsakligen bestående av någon typ av nudlar i buljong.
Det finns massor av ramenvarianter, gemensamt är att det är nudlar i buljong. Det finns ingen ramenrätt som innehåller lasagne. Ramen kan vara både kryddstark och väldigt mild.

Minestrone görs på tomatgrund med ’italienska’ örter och inte sällan makaroner eller risoni, inget av detta förekommer i ramen.
Lasagne är en rätt där pastaplattor varvas med bechamelsås och köttfärssås, egentligen ingenting gemensamt med ramen.

Varför googlar du inte bara ramen så du lär dig vad det är?
Men du, länka en ramen som innehåller lasagneplattor, bara en enda.

Jag kan det här, jag äter ramen jätteofta.
Du har aldrig ätit ramen.

Ramen:
https://www.tasteline.com/recept/spicy-miso-ramen/

Lasagne:
https://www.google.se/search?q=lasag...jOM8X9ylznejbM

Ser du någon skillnad?

Ser skillnad på vad?

Du missförstår mig tror jag. Allt jag menar för den som aldrig smakat eller äns ätit ramen varken från mataffären eller ”färdigvispad/kokad” på en resturang så är bilden för att förklara med en soppa med smakämnen och olika former av makaroner-liknande spagetti-formade ingridienser med smaksättning från påsar med krydder i från norra Asien en bra bild av soppan här i tråden som det finns diskusioner om vad som det är i soppan
Citera
2022-11-22, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ser skillnad på vad?

Du missförstår mig tror jag. Allt jag menar för den som aldrig smakat eller äns ätit ramen varken från mataffären eller ”färdigvispad/kokad” på en resturang så är bilden för att förklara med en soppa med smakämnen och olika former av makaroner-liknande spagetti-formade ingridienser med smaksättning från påsar med krydder i från norra Asien en bra bild av soppan här i tråden som det finns diskusioner om vad som det är i soppan

Men då förklarar du ju helt fel.
Ramen är till att börja med inte en soppa
Du vet ju inte själv vad ramen är så hur ska du kunna ge andra en bild av vad det är?
Ramen är en japansk rätt och kommer alltså inte från norra asien.
Norr om indien ligger china, ryssland, kazakstan och ett par länder till så inte ens det har du koll på.

Googla ramen så du lär dig vad det är, så slipper du sprida helt felaktig information.

Vilka restauranger är det som gör ramen med små påsar med kryddor? Länka till ett par stycken, eller bara en om det blir jobbigt.

Det är tydligt att du aldrig har ätit ramen.
Senast redigerad av Asstah 2022-11-22 kl. 21:14.
Citera
2022-11-22, 22:12
Medlem
Oliveiras avatar
Jag tycker det är hopplöst att hitta bra Ramen i Stockholm. Finns ett fantastiskt ställe i Tallinn. Det har rent generellt hänt något med kvaliteten på restauranger i Stockholm där alltför mycket verkar göras på rutin, men folk äter ändå.
Citera
2022-11-23, 06:29
Bannlyst
Citat:
Så sannt som sakt

Inte varken bilder från norra Asien i sopan eller bilder från andra stälen. Det finns inte de där exstrsa krydderna där som är jätegoda. Många gånger säjer jag till de som jobbar på resturangen att de det där lila exstra krydderna borde vispats in i sopan och att den helst kokats länge upp till 15 minuter eller hellre längre ändå av sopan.

De som jobar på resturangen säjer jag till om visp/kok och ingrienser/påsen/sopan. Värkar inte höra på då

100 prosent håller med dej i tråden här om sopan

Vilken restaurang gäller detta?
Citera
2022-11-24, 21:11
Medlem
anaryans avatar
Vill man betala 160 spänn för en skål med nudelsoppa så finns det ett bra hak på Gamla Brogatan. Brukar käka där nån gång per vecka enbart på grund av att kollegorna har en fetish för dyra nudlar. Gott är det men inte värt priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in