Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Nu är vi off topic.
Tja, jag svarade på ditt helt felaktiga påstående om att det krävs en lön på 95-100k för att få ut 50k efter skatt och sen började du gissa lite fritt hur procent och tabeller funkar istället för att bara erkänna att du hade missat hur man räknar ut lön efter skatt. Jag vet inte om vi kommer så mycket längre? On topic är i alla fall att en lön på någonstans mellan 85 och 90 tusen ger 50 i handen där de flesta bor.
Citat:
Den % siffra du hittar i skattetabellen skall inte förväxlas med marginalskatt utan det är den totala skatt du betalar.
Eh, ja. Jag har aldrig påstått att den siffran är marginalskatten. Marginalskatten är definerad som, vilket du hade vetat om du googlat, den totala skatten du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Om du tjänar 90000 räknar du ut din marginalskatt genom att först räkna ut skatten för 89000, sen för 90000. Skillnaden mellan dessa två är skatten du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Om det till exempel skulle bli 580 kronor är din marginalskatt 58%. Om det blir 650 kronor är din marginalskatt 65%.