2018-03-15, 13:38
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Exakt som du säger: Men då bör du plugga lite matte? men multiplikation kanske inte är din starka sida och var hittar du brytpunkten 68 K??
Varför bör jag plugga matte? Marginalskatten ökar successivt. Det handlar inte om en fast gemensam procentsats för alla löner över en viss siffra. Herregud vad tröttsam du är. Kan du inte bara acceptera att du inte hade någon som helst koll på detta när du kastade ur dig att man måste tjäna 100k brutto för att få ut 50?

Här är en räkneövning, bara för dig. Om du tjänar 90k brutto, hur mycket får du då behålla om du betalar skatt enligt skattetabell 32? Tips: Om du kommer fram till något annat än 50400 får du försöka igen.
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-15 kl. 13:57.
Citera
2018-03-15, 13:42
Medlem
Dofternas avatar
https://statsskuld.se/jobb/berakna-n...A5nadsl%C3%B6n

"I Stockholm får du behålla 48914 kr av 80000 kr lön efter skatt"
Citera
2018-03-15, 13:48
Medlem
oskichs avatar
Sen ska ju pengarna "tvättas" också...

Lycka till att försöka köpa bostad och dylikt med en ICA-kasse full med sedlar. Utan deklarerad inkomst blir det svårt att skaffa abonnemang och dylikt. Därtill kommer pension, men eftersom yrkeskriminella ofta får en relativt kort medelålder pga yrkesvalet så är väl det inte något problem...
Citera
2018-03-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Varför bör jag plugga matte? Marginalskatten ökar successivt. Det handlar inte om en fast gemensam procentsats för alla löner över en viss siffra. Herregud vad tröttsam du är. Kan du inte bara acceptera att du inte hade någon som helst koll på detta när du kastade ur dig att man måste tjäna 100k brutto för att få ut 50?

Här är en räkneövning, bara för dig. Om du tjänar 90k brutto, hur mycket får du då behålla om du betalar skatt enligt skattetabell 32? Tips: Om du kommer fram till något annat än 50400 får du försöka igen.

Jag tror du nog får plugga på igen: Du har helt rätt vid denna summa: Men du pratade om 86 K inte 90 samt hur marginalskatten funkar har du missat helt och hållet. Den ökar inte succesivt i dagens skattesystem: Den var sån på 80talet men det ändrades under 89.
Idag har vi komunalskatten upp till 494 300 kr Per år komunallskatt + 20 % 694 900 och marginalskatt marginalskatt + 25% + avtrappning av jobbskatteavdraget ca 5% Tyvärr hittar jag inte någon entydig beräkningsmodell. men tittar man på beskattning av engångsbelopp sker avtrappningen mellan övre skiktgänsen och upp till ca 1.5 m då marginalskatten sänks något.

Att jag avrundade till 100 K gäller vid skatte 35 vilket du hittar i vissa komuner.
Citera
2018-03-15, 16:21
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Jag tror du nog får plugga på igen: Du har helt rätt vid denna summa: Men du pratade om 86 K inte 90 samt hur marginalskatten funkar har du missat helt och hållet. Den ökar inte succesivt i dagens skattesystem: Den var sån på 80talet men det ändrades under 89.
Idag har vi komunalskatten upp till 494 300 kr Per år komunallskatt + 20 % 694 900 och marginalskatt marginalskatt + 25% + avtrappning av jobbskatteavdraget ca 5% Tyvärr hittar jag inte någon entydig beräkningsmodell. men tittar man på beskattning av engångsbelopp sker avtrappningen mellan övre skiktgänsen och upp till ca 1.5 m då marginalskatten sänks något.

Att jag avrundade till 100 K gäller vid skatte 35 vilket du hittar i vissa komuner.
Du fattar fortfarande inte hur procent funkar? Titta i tabell 32 och räkna sen ut vad nettolönen blir om man tjänar 86000. Återkom gärna när du har ett svar.

Citat:
Haha. För några timmar sen fattade du ju inte ens att det var procent och inte kronor i tabellen för de högre lönerna. Vem försöker du lura?

Citat:
Jag räknade efter skattetabell 32 och där krav ganska prick 95 k för att få ut 50 K så du bör nog googla lite bättre. och går jag efters skattmasen tabell bör en lön på 86500 ge ca 47,5 K.
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-15 kl. 16:47.
Citera
2018-03-15, 17:11
Medlem
Citat:
Du fattar fortfarande inte hur procent funkar? Titta i tabell 32 och räkna sen ut vad nettolönen blir om man tjänar 86000. Återkom gärna när du har ett svar.

Haha. För några timmar sen fattade du ju inte ens att det var procent och inte kronor i tabellen för de högre lönerna. Vem försöker du lura?

Nu är vi off topic.
Frågan är förfarande hur många som har ut 50 K efter skatt. Och det även om som vissa här har svarat ligger kanske närmar 85 än 100 K i vissa kommuner en årslön över 1 m vilket inte många har i alla fall om man tittar på officiell statistik.
Sen har du missat en sak gällande marginalskatt. Den % siffra du hittar i skattetabellen skall inte förväxlas med marginalskatt utan det är den totala skatt du betalar. Att,jag tyvärr fick upp skattetabell 33 i stället för 32 förändrar inte sakfrågan. Och maximal marginalskatt ligger en bit över 60% i intervallet 56 k upp till ca 120 K för att sen gå ner något. Så du får gärna förklara för mig var du fick 68 k från
Citera
2018-03-15, 17:19
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Nu är vi off topic.
Tja, jag svarade på ditt helt felaktiga påstående om att det krävs en lön på 95-100k för att få ut 50k efter skatt och sen började du gissa lite fritt hur procent och tabeller funkar istället för att bara erkänna att du hade missat hur man räknar ut lön efter skatt. Jag vet inte om vi kommer så mycket längre? On topic är i alla fall att en lön på någonstans mellan 85 och 90 tusen ger 50 i handen där de flesta bor.

Citat:
Den % siffra du hittar i skattetabellen skall inte förväxlas med marginalskatt utan det är den totala skatt du betalar.
Eh, ja. Jag har aldrig påstått att den siffran är marginalskatten. Marginalskatten är definerad som, vilket du hade vetat om du googlat, den totala skatten du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Om du tjänar 90000 räknar du ut din marginalskatt genom att först räkna ut skatten för 89000, sen för 90000. Skillnaden mellan dessa två är skatten du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Om det till exempel skulle bli 580 kronor är din marginalskatt 58%. Om det blir 650 kronor är din marginalskatt 65%.
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-15 kl. 17:35.
Citera
2018-03-15, 17:36
Medlem
Citat:
Tja, jag svarade på ditt helt felaktiga påstående om att det krävs en lön på 95-100k för att få ut 50k efter skatt och sen började du gissa lite fritt hur procent och tabeller funkar istället för att bara erkänna att du hade missat hur man räknar ut lön efter skatt. Jag vet inte om vi kommer så mycket längre? On topic är i alla fall att en lön på någonstans mellan 85 och 90 tusen ger 50 i handen där de flesta bor.

Vi får då fortsätta . Faktum är att jag uppskattade lite fel men med en genomsnittlig skattesats krävs drygt 90K för att nå 50K och det ger en årslön på över mille vilket även i och för sig 85 k ger. Sen hittade du på en brytpunkt på 68 K som du fortfarande inte förklarat och du har tydligt visat att du inte har koll på skillnaden mellan marginalskatt och total skatt
Citera
2018-03-15, 17:40
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Vi får då fortsätta . Faktum är att jag uppskattade lite fel men med en genomsnittlig skattesats krävs drygt 90K för att nå 50K och det ger en årslön på över mille vilket även i och för sig 85 k ger. Sen hittade du på en brytpunkt på 68 K som du fortfarande inte förklarat och du har tydligt visat att du inte har koll på skillnaden mellan marginalskatt och total skatt
Men sluta nu. Jag har aldrig sagt något om en brytpunkt! I min kommun blir marginalskatten ca 60% om man tjänar 68000. Om lönen skulle öka till 69000 skattar man ungefär 600 kronor av ökningen. Vad är det du inte fattar?
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-15 kl. 17:46.
Citera
2018-03-15, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det behövs inga lönespecar av de andra, vad folk tjänar vitt finns det statistik från skattemyndigheten på. Vad 17-åringar i orten drar in på att sälja grönt och brunt...not so much.
Kan du lägga upp en bild på 50 papp och en lapp med ditt nick på. Bör inte vara några problem.

Nej det blir inga runkbilder på en hög med pengar.

Jag är ingen 17 årig "babbe" som springer runt på den nivån.

Och vad dom kan tjäna gav jag ett bra exempel på bakåt i tråden.

Det är inget riktigt märkvärdigt med min situation. Har man jobbat sig upp till den positionen så är det inte svårt.

Om jag skulle ljuga och överdriva så hade jag kunnat ta i med mycket större mängder.

Men det finns hundratals som släpper kilon. Ingen stor grej.

Här har du ett färskt exempel. Födda 90 och 95. Dom hade 7,2 kilo.

https://mitti.se/nyheter/brott/knark...rade=ostermalm
Senast redigerad av Inmymind777 2018-03-15 kl. 18:44.
Citera
2018-03-15, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Sen ska ju pengarna "tvättas" också...

Lycka till att försöka köpa bostad och dylikt med en ICA-kasse full med sedlar. Utan deklarerad inkomst blir det svårt att skaffa abonnemang och dylikt. Därtill kommer pension, men eftersom yrkeskriminella ofta får en relativt kort medelålder pga yrkesvalet så är väl det inte något problem...

Det finns mängder av sätt att tvätta pengar.

Sen kan man även använda bulvan på grejer som hus,bil.

Lägger man upp det snyggt. Så flyter allt på.
Citera
2018-03-15, 18:44
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Nej det blir inga runkbilder på en hög med pengar.

Jag är ingen 17 årig "babbe" som springer runt på den nivån.

Och vad dom kan tjäna gav jag ett bra exempel på bakåt i tråden.

Det är inget riktigt märkvärdigt med min situation. Har man jobbat sig upp till den positionen så är det inte svårt.

Om jag skulle ljuga och överdriva så hade jag kunnat ta i med mycket större mängder.

Men det finns hundratals som släpper kilon. Ingen stor grej.

Visst, kul för dig. Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in