• 5
  • 6
2018-03-15, 19:57
Medlem
Att kombinera eget företagande med skattebrott är väl så de flesta blivit rika i Sverige.
Citera
2018-03-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Men sluta nu. Jag har aldrig sagt något om en brytpunkt! I min kommun blir marginalskatten ca 60% om man tjänar 68000. Om lönen skulle öka till 69000 skattar man ungefär 600 kronor av ökningen. Vad är det du inte fattar?

Tyvärr så har du inte riktigt förstått. Men skall försöka förklara en gång till. I Sverige har vi några brytpungter när man börjar betala mer i skatt till staten det är vid knappt 40 K i månaden då betalar man 20% till staten utöver sin kommunalskatt så ca 50% i marginalskatt. Nästa brytpunkt är ca 56 K då tillkommer ytterligare 5% samt att jobbskatteavdraget börjar trappas ner dvs ca 60% i marginalskatt. Sen kommer ytterligare en brytpunkt vid ca 120 K då jobbskatteavdraget är helt borta en något lägre marginalskatt på ca 55%. Dessa brytpunkten är detsamma för alla kommuner i Sverige det som skiljer är kommunalskatten som ligger som grund därav kommer skaþesattsen skilja mellan kommunerna dock inte brytpunkterna. I min kommun ligger min marginalskatt på 63%
Citera
2018-03-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tyvärr så har du inte riktigt förstått. Men skall försöka förklara en gång till. I Sverige har vi några brytpungter när man börjar betala mer i skatt till staten det är vid knappt 40 K i månaden då betalar man 20% till staten utöver sin kommunalskatt så ca 50% i marginalskatt. Nästa brytpunkt är ca 56 K då tillkommer ytterligare 5% samt att jobbskatteavdraget börjar trappas ner dvs ca 60% i marginalskatt. Sen kommer ytterligare en brytpunkt vid ca 120 K då jobbskatteavdraget är helt borta en något lägre marginalskatt på ca 55%. Dessa brytpunkten är detsamma för alla kommuner i Sverige det som skiljer är kommunalskatten som ligger som grund därav kommer skaþesattsen skilja mellan kommunerna dock inte brytpunkterna. I min kommun ligger min marginalskatt på 63%

Sverige är ett otacksamt land att utbilda sig och tjämaen pengar i..
Citera
2018-03-15, 22:50
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Jag vet inte ens varför du yrar om brytpunkter. Jag har aldrig sagt något om någon brytpunkt. Jag förstår att det känns lite jobbigt när det var så uppenbart att du inte ens visste hur man läste tabellerna eller räknar med procent, men du behöver inte hitta på att jag har sagt saker bara för det. Var glad och tacksam för att du har fått lära dig något istället för att måla in dig ännu mer i hörnet.
Citera
2018-03-16, 07:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens varför du yrar om brytpunkter. Jag har aldrig sagt något om någon brytpunkt. Jag förstår att det känns lite jobbigt när det var så uppenbart att du inte ens visste hur man läste tabellerna eller räknar med procent, men du behöver inte hitta på att jag har sagt saker bara för det. Var glad och tacksam för att du har fått lära dig något istället för att måla in dig ännu mer i hörnet.

Vi är off topic. men den som målat in sig i ett hörn och inte förstår vårt skattesystem visar du tydligt med detta inlägg.
"Du har helt enkelt fel. Googla på hur man räknar ut lön efter skatt och sluta hitta på saker. Eller gå in på skatteverket.se och titta i tabellerna där. Kommunalskatten + landstingsskatten där jag bor är ca 32% och marginalskatten är 60% på lönen över 68000 eller så. Om jag haft en bruttolön på 86500 hade jag fått ut ungefär 50000 efter skatt."

Enligt skattetabell 32 för 2018 behöver du lite tilli princip 90 k för att få ut 50 K sen bör du läsa på lite hur skattesystemet är uppbyggd(Skattetabellerna är inte grunden för skatteutagen utan bara ett hjälpmedel för att i förhand beräkna ett lämpligt skatteutag) där grundavdrag; jobbskatteavdrag samt brytpunkter för statlig skatt gör att beräkningen blir ganska komplicerad
Citera
2018-03-16, 08:47
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Vi är off topic. men den som målat in sig i ett hörn och inte förstår vårt skattesystem visar du tydligt med detta inlägg.
"Du har helt enkelt fel. Googla på hur man räknar ut lön efter skatt och sluta hitta på saker. Eller gå in på skatteverket.se och titta i tabellerna där. Kommunalskatten + landstingsskatten där jag bor är ca 32% och marginalskatten är 60% på lönen över 68000 eller så. Om jag haft en bruttolön på 86500 hade jag fått ut ungefär 50000 efter skatt."

Enligt skattetabell 32 för 2018 behöver du lite tilli princip 90 k för att få ut 50 K sen bör du läsa på lite hur skattesystemet är uppbyggd(Skattetabellerna är inte grunden för skatteutagen utan bara ett hjälpmedel för att i förhand beräkna ett lämpligt skatteutag) där grundavdrag; jobbskatteavdrag samt brytpunkter för statlig skatt gör att beräkningen blir ganska komplicerad
Jag vet inte varför du fortfarande håller på. Om jag tjänar 86500 brutto kommer jag att få ut 49953 kronor om man räknar exakt. Enligt tabellen blir det ett par hundralappar mindre. Vad är det för spännande diagnos du sitter med som gör att du bara inte kan släppa att du har fel?

Citat:
Enligt skattetabell 32 för 2018 behöver du lite tilli princip 90 k för att få ut 50 K
Nej, du behöver enligt tabellen strax under 88000 för att passera 50000 netto. Hur kan du fortfarande misslyckas med enkel procenträkning?
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-16 kl. 08:55.
Citera
2018-03-16, 08:54
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
En person på gatan ligger enkelt på 30 000-50 000 kr/månad utan problem.

Hur mycket får de i pension varje månad när de slutar "jobba?
Citera
2018-03-16, 09:33
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför du fortfarande håller på. Om jag tjänar 86500 brutto kommer jag att få ut 49953 kronor om man räknar exakt. Enligt tabellen blir det ett par hundralappar mindre. Vad är det för spännande diagnos du sitter med som gör att du bara inte kan släppa att du har fel?

Nej, du behöver enligt tabellen strax under 88000 för att passera 50000 netto. Hur kan du fortfarande misslyckas med enkel procenträkning?

Jag förstår inte forfarande riktigt hur du räknar: för att få fram 49953 på 86500 så skall du betala en genomsnittlig skatt på 42.2% vilket jag inte får fram i tabellen? för att få ut 50 K så enligt skattetabell 32 betalar du då en genomsnittlig skatt enligt tabell på 44% vilkket ger att du måste tjäna 89300 och forfarande har du inte fått fram din brytpungt gälland marginalskatt vi 68 K?
Citera
2018-03-16, 09:53
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Jag förstår inte forfarande riktigt hur du räknar: för att få fram 49953 på 86500 så skall du betala en genomsnittlig skatt på 42.2% vilket jag inte får fram i tabellen? för att få ut 50 K så enligt skattetabell 32 betalar du då en genomsnittlig skatt enligt tabell på 44% vilkket ger att du måste tjäna 89300 och forfarande har du inte fått fram din brytpungt gälland marginalskatt vi 68 K?
För sista gången, jag har inte sagt något om en brytpunkt.

Enligt tabellen blir skatten på 86500 43%. Jag har ingen aning om hur du gång på gång lyckas komma fram till något annat.

För mig personligen hade den slutgiltiga skatten blivit 42,3% om jag tjänat 86500 och bott i samma kommun och församling som jag bor i nu, alltså marginellt lägre än vad preliminärskatten enligt tabellen är. För att få fram den slutgiltiga skatten får man räkna exakt på hur många kronor man betalar i kommunalskatt, landstingsskatt, kyrkoavgift, etc och hur stort jobbavdraget blir. Skillnaden mot preliminärskatten enligt tabellen blir i mitt fall par hundra. Jag vet inte varför du försöker räkna ut skatten exakt med hjälp av tabellen när du själv för en stund sen konstaterat att det är en preliminär uppskattning.
Senast redigerad av buzzkillington 2018-03-16 kl. 10:00.
Citera
2018-03-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur mycket får de i pension varje månad när de slutar "jobba?

Ja är man inte en snorvalp och har tänkt till lite så har man lagt undan rätt. De två bekanta jag känner som har hållit på med detta har lite över miljonen undanlagda till pension samt lägenhet utomlands.

Sen finns det snorvalpar som drar in 30-50 000 kr/månad om man har en bra kundkrets men som bränner det på sprit och strippor istället.
Citera
2018-03-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men hej på dig du!

Hur många yrkesverksamma finns det i Sverige som varje månad har 50k efter skatt och hur många yrkeskriminella finns det som drar in 50k efter omkostnader?

Intressant frågeställning, men jag tror att det är betydligt fler yrkesverksamma som drar in 50 tusen SEK i månanden.
Citera
2018-03-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Intressant frågeställning, men jag tror att det är betydligt fler yrkesverksamma som drar in 50 tusen SEK i månanden.

Ja, det finns knappast så många yrkeskriminella till att börja med.
Inga uppskattningar på det i tråden. Men det beror så klart på hur man definierar också.

Antalet människor som sitter i fängelse i Sverige var tydligen inte mer än ca. 4000.

Citat:
Den 1 oktober 2016 fanns 4 231 inskrivna i Sveriges anstalter, varav 94 % var män män och 6 % kvinnor. Det vanligast förekommande huvudbrottet för inskrivna i anstalt den 1 oktober 2016 var våldsbrott följt av narkotikabrott/smuggling.
https://www.kriminalvarden.se/forskn...anstalt/#antal
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in