Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag förstår inte forfarande riktigt hur du räknar: för att få fram 49953 på 86500 så skall du betala en genomsnittlig skatt på 42.2% vilket jag inte får fram i tabellen? för att få ut 50 K så enligt skattetabell 32 betalar du då en genomsnittlig skatt enligt tabell på 44% vilkket ger att du måste tjäna 89300 och forfarande har du inte fått fram din brytpungt gälland marginalskatt vi 68 K?
För sista gången, jag har inte sagt något om en brytpunkt.
Enligt tabellen blir skatten på 86500 43%. Jag har ingen aning om hur du gång på gång lyckas komma fram till något annat.
För mig personligen hade den slutgiltiga skatten blivit 42,3% om jag tjänat 86500 och bott i samma kommun och församling som jag bor i nu, alltså marginellt lägre än vad preliminärskatten enligt tabellen är. För att få fram den slutgiltiga skatten får man räkna exakt på hur många kronor man betalar i kommunalskatt, landstingsskatt, kyrkoavgift, etc och hur stort jobbavdraget blir. Skillnaden mot preliminärskatten enligt tabellen blir i mitt fall par hundra. Jag vet inte varför du försöker räkna ut skatten exakt med hjälp av tabellen när du själv för en stund sen konstaterat att det är en preliminär uppskattning.