2018-06-10, 13:47
Medlem
Ser alla fästingbett typiska ut som på bilderna när man googlar borrelia?
Var hos företagsläkaren som bad mig vända mig till VC och be om remiss till neurolog och ett borrelia prov på grund av på det stora hela milda men nog så störande neurologiska symtom.

Kan inte minnas att jag har fått någon fästing sedan jag var liten.

Har dock en form av utslag på ena foten. För två år sedan såg en kompis det och då var det rött. Numera har det blivit mer brunrött och huden är förtjockad typ elefanthud och all känsel är borta på området. Kan detta vara ett fästingbett? Vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder så jag kan inte visa det. Tror iofs inte att det syns så bra på bild heller.
Citera
2018-06-10, 15:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annefian
Ser alla fästingbett typiska ut som på bilderna när man googlar borrelia?
Var hos företagsläkaren som bad mig vända mig till VC och be om remiss till neurolog och ett borrelia prov på grund av på det stora hela milda men nog så störande neurologiska symtom.

Kan inte minnas att jag har fått någon fästing sedan jag var liten.

Har dock en form av utslag på ena foten. För två år sedan såg en kompis det och då var det rött. Numera har det blivit mer brunrött och huden är förtjockad typ elefanthud och all känsel är borta på området. Kan detta vara ett fästingbett? Vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder så jag kan inte visa det. Tror iofs inte att det syns så bra på bild heller.

Jag hade inte heller sett röken av en fästing men fått ett så kallat EM-märke (Erythema migrans märke). Googla på bilder så kommer du se hur olika det kan se ut. Det var läkare som upptäckte mitt märke och behandlade det som borrelia. De sa att det kan ha varit ett par månader gammalt. Upptäckte det på vintern.
Citera
2018-08-06, 21:48
Medlem
SmyghukareNs avatar
Skum sjukdom det där, konstigt får uppgift om att man bara kör med Kåvepenin, inte Doxycyklin mot borrelia i Sverige?

Olika penicillin sorter, och bara 10 dagar i Sverige - vad är det som gäller - är Kåvepenin 10 dagar standard?
Citera
2018-08-08, 21:50
Bannlyst
Alltså, skit i allt som har med antibiotika och kommersiell läkemedel. Gå inte till dem överhuvudtaget.

Vad du ska göra är att ta kolloidalt silver, utesluta kolhydrater (åtminstone i början tills du känner dig bättre), dricka c-vitamin, bikarbonat, metylsulfonylmetan (msm), gurkmeja, cormin och magnesiumkarbonat. I samma kopp. En tesked av varje, morgon och kväll.

Det här är den enda vägen att gå.
Citera
2018-08-10, 16:10
Bannlyst
Fick borrelia 2015 inga speciella symtom
Citera
2018-08-12, 22:19
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Skum sjukdom det där, konstigt får uppgift om att man bara kör med Kåvepenin, inte Doxycyklin mot borrelia i Sverige?

Olika penicillin sorter, och bara 10 dagar i Sverige - vad är det som gäller - är Kåvepenin 10 dagar standard?
Kåvepenin är väl standard för det mesta i Sverige... men här kan du läsa Läkemedelsverkets rekommendationener https://lakemedelsverket.se/upload/h...%C3%A4rken.pdf

Även det här är en bra artikel: https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=107

"Borreliabakterien är känslig för penicillin (Kåvepenin) och mycket känslig för doxycyklin. Lokala hudinfektioner behandlas oftast med peroralt penicillin, medan mer allvarliga djupa infektioner behandlas med peroralt doxycyklin. "
Senast redigerad av mfmx 2018-08-12 kl. 22:21.
Citera
2018-08-12, 22:39
Medlem
Den här borreliabakterien. Har hört om folk som fått nervskador av den. Om man lyckas bki av mef borrelian med t.ex doxyclin. Är det vanligt att nervskadorna blkr permanenta?
Citera
2018-08-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
I somras behandlades jag för Borrelia, först med 10 dagar amoxicillin + 30 dagar Doxycyklin.

Amoxicillinet var först för en heliobacter infektion och Doxycyklin för Borrelian (Borrelian upptäcktes kort efter heliobacter behandlingen påbörjades*).. Jag upplevde bisarra biverkningar av Doxycyklin, där jag kände mig värre efter antibiotika behandlingen.

Behandlingen var i juli 2017 till augusti.

I höstas började jag få konstiga känningar i kroppen innan läggdags, det är som om det strålade och värkte vid lederna, och flyktiga känslor av stickningar kunde penetrera mig.

Detta försvann dock och jag tänkte inte på det mer..

Nu, efter vintern, framförallt den senaste månaden började jag få värk i knäna, armbågarna, och senast lederna i händerna.

Jag har även värk ibland i leden vid foten..

Så knäna->armbågarna->lederna i händerna, så är händelseutvecklingen i mina symtom.. Men nu börjar jag bli extremt jävla orolig.

Nu har jag känningar i princip överallt i armarna och benen och det gör allt mer och mer ont. Det är en dövande, stickande smärta som inte tar slut. Ungefär som stickande nålar.

Det är som allra värst på nätterna då jag inte är distraherad, men även under dagen när jag sitter i bilen är det fruktansvärt.

Tröttheten hemsöker mig som djävulen gör..

Jag vet inte vad jag ska göra, då jag inte kan greppa att jag blivit värre efter behandlingen, trots att jag vet på ett rent intellektuellt plan att Borrelia är en shape-shifter och kan ändra plan, men jag är inte sugen på att köra Cefatrixione IV i en månad som läkarna rekommenderar på grund av extrema biverkningar.

Har beställt en massa naturliga örter som skall vara bra (monolaurin, grapefruit extract, serrapeptase) efter att ha läst Horrowitz bok.

Men inte ens forskarna är ense om vad som är bäst, där somliga hävdar att detta är auto-immunt, där andra menar att det är PTLS (post treatment lyme syndrome), men detta förklarar ju inte att jag blivit VÄRRE - EFTER- BEHANDLING ?!

(Jag upplevde aldrig några ledbesvär, eller andra symtom såsom artrit innan behandlingen mot Borrelia (främst insomnia + trötthet), eller en kort period efteråt, så hur kan det nu ha förvärrats?!*)

I Sverige behandlas Borrelia på 2-3 veckor, medan man i andra länder kör 1 månad, Tyskland kör ett par månader. Anekdotiska historier på Reddit snackar om folk som äter antibiotika i 3 år (!).

Kära Flashbackare, vad fan ska jag göra, är det värt att dra till Tyskland, hur överkom ni detta helvete egentligen ?

Vad har ni för tips ?

Mvh
Har du provat Agmatine?
Citera
2018-08-15, 22:10
Medlem
SmyghukareNs avatar
Desto mera man läser om detta, desto mera konstiga uppgifter får man.

En sak verkar alla vara överens om, cirka 10 - 15 % av dom smittade biter inte antibiotikabehandling på.

Dom får av någon anledning inte ut det ur systemet på det sättet.

Mycket lurig infektion, går i olika stadium.

Stage 1

Early-localized disease:
Erythema Migrans rash.
Sometimes flu-like symptoms.
Fatigue
Malaise
Lethargy
Headache
Sore muscles
Joint pains
Swollen/enlarged lymph nodes.
If Rash is not present, then the symptoms at this stage may be indistinguishable from an upper respiratory infection.

Stage 2

Early disseminated disease
May occur shortly after stage 1 and up to 10 months later. Different for everyone.
Rash may develop at sites across the body.
Moderate to severe musculoskeletal symptoms including inflamed joints, tendons and fibromyalgia-like symptoms.
Some develop neurologic manifestations from an infected/inflamed brain, as well, as an infected nervous system
such as; Meningitis, Encephalitis
Cranial neuropathy, Peripheral neuropathy Inflammation of the spinal cord,
A side of the face that is numb or paralyzed.
Others have
inflammation of the heart and surrounding area. changes in heartbeat.
Others have
Swollen lymph nodes Conjunctivitis
Liver enzyme abnormalities
Hepatitis
Kidney abnormalities

Stage 3

Late chronic disease
May occur many months or years after the tick bite or start quite quickly.
As the bacteria spread and neurotoxins build up it manifests a myriad of minor to severely debilitating symptoms. Toxicity illness.

As a result of a disordered or infected system(s), chronic symptoms arise from the many affected parts of the body, including the brain, nervous system, eyes, joints, heart, bones, muscles, ligaments, tendons, limbs.

En lurighet är att väldigt många får inga yttre symptom, dessutom är alla metoder för detektering mycket osäkra.

Eget immunförsvar kan hålla det någorlunda i schack, men minsta störning i immunförsvaret så bryter det ut med full styrka direkt.

Ett tips från nätet är att motionera i samband med antibiotikakuren.

Samt att det är idioti med kåvepenin, helt olämpligt medel.
Senast redigerad av SmyghukareN 2018-08-15 kl. 22:19.
Citera
2018-08-16, 09:11
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havande123
Den här borreliabakterien. Har hört om folk som fått nervskador av den. Om man lyckas bki av mef borrelian med t.ex doxyclin. Är det vanligt att nervskadorna blkr permanenta?

Vad jag kan läsa mig till, kan det vara övergående.

Tiden för insättande av rätt behandling verkar vara avgörande, dock verkar det vara svårt med rätt diagnos och rätt behandling i detta landet.
Citera
2018-08-16, 09:36
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
I somras behandlades jag för Borrelia, först med 10 dagar amoxicillin + 30 dagar Doxycyklin.

Amoxicillinet var först för en heliobacter infektion och Doxycyklin för Borrelian (Borrelian upptäcktes kort efter heliobacter behandlingen påbörjades*).. Jag upplevde bisarra biverkningar av Doxycyklin, där jag kände mig värre efter antibiotika behandlingen.

Behandlingen var i juli 2017 till augusti.

I höstas började jag få konstiga känningar i kroppen innan läggdags, det är som om det strålade och värkte vid lederna, och flyktiga känslor av stickningar kunde penetrera mig.

Detta försvann dock och jag tänkte inte på det mer..

Nu, efter vintern, framförallt den senaste månaden började jag få värk i knäna, armbågarna, och senast lederna i händerna.

Jag har även värk ibland i leden vid foten..

Så knäna->armbågarna->lederna i händerna, så är händelseutvecklingen i mina symtom.. Men nu börjar jag bli extremt jävla orolig.

Nu har jag känningar i princip överallt i armarna och benen och det gör allt mer och mer ont. Det är en dövande, stickande smärta som inte tar slut. Ungefär som stickande nålar.

Det är som allra värst på nätterna då jag inte är distraherad, men även under dagen när jag sitter i bilen är det fruktansvärt.

Tröttheten hemsöker mig som djävulen gör..

Jag vet inte vad jag ska göra, då jag inte kan greppa att jag blivit värre efter behandlingen, trots att jag vet på ett rent intellektuellt plan att Borrelia är en shape-shifter och kan ändra plan, men jag är inte sugen på att köra Cefatrixione IV i en månad som läkarna rekommenderar på grund av extrema biverkningar.

Har beställt en massa naturliga örter som skall vara bra (monolaurin, grapefruit extract, serrapeptase) efter att ha läst Horrowitz bok.

Men inte ens forskarna är ense om vad som är bäst, där somliga hävdar att detta är auto-immunt, där andra menar att det är PTLS (post treatment lyme syndrome), men detta förklarar ju inte att jag blivit VÄRRE - EFTER- BEHANDLING ?!

(Jag upplevde aldrig några ledbesvär, eller andra symtom såsom artrit innan behandlingen mot Borrelia (främst insomnia + trötthet), eller en kort period efteråt, så hur kan det nu ha förvärrats?!*)

I Sverige behandlas Borrelia på 2-3 veckor, medan man i andra länder kör 1 månad, Tyskland kör ett par månader. Anekdotiska historier på Reddit snackar om folk som äter antibiotika i 3 år (!).

Kära Flashbackare, vad fan ska jag göra, är det värt att dra till Tyskland, hur överkom ni detta helvete egentligen ?

Vad har ni för tips ?

Mvh

Till OP av denna tråd ber jag dig läsa om "Jarisch-Herxheimer -reaktion", som en följd av behandlingen:

https://www.lymedisease.org/lymesci-herxing/

Kort sagt, blir mycket värre ett tag, innan det blir bättre.
Citera
2018-08-20, 14:06
Medlem
SmyghukareNs avatar
Mera info om borrelia, för den som så är intresserad.

Enbart c:a 10% av alla fall upptäcks, dom flesta bara tycker dom är trötta, har huvudvärk och mår allmänt dåligt.

Svårast är det med barn, där kommunikationen inte är helt utvecklad, ständigt hängig och trött, klagar på ont i huvudet och vill inte riktigt vara med.

Så väldigt många går omkring med borrelia i sig, utan att inse att dom är smittade.
Immunförsvaret tar dom flesta bakterier, och det hamnar i någon form av balans.
Och får man inte riktigt synbara problem, är det svårt att ställa diagnos, eller ens veta att man är sjuk.

Och då människan har rubbat ekosystemet kraftigt, ser vi en stor ökning av fästingar.
Bland annat den så vanligt förekommande nyckelpigan är i dag helt försvunnen.

Så mycket gott om fästingar i olika stadier ute, var på landet och skulle hämta en sak i uthuset.
När jag kom tillbaka, kravlade en fästing på min ena arm.

Så egentligen är det nästan onödigt att köra med antibiotika, så fort du går ut blir du biten direkt.

Har även sett grannarnas ungar springa och leka i gräset, när man själv får en fästing på sig under en minut, förstår man att dom med stor sannolikhet är smittade efter en sommar.

Smittan kan även överföras via saliv, blod och skulle inte förvåna mig om den är sexuellt överföringsbar.

I medicinsk litteratur står det att profylax saknas, dock har ett tidigare funnits, LYMERix, men har samma nackdel som TBE vaccin, det kan utlösa latenta eller vilande sjukdomar, där ibland borrelia.

Dock utvecklas nu ett vaccin, som just skall undvika dessa följdverkningar, tillverkat av Valneva provisoriskt namn VLA15, och verkar bli klart till förhoppningsvis nästa sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in