Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-12, 18:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
I somras behandlades jag för Borrelia, först med 10 dagar amoxicillin + 30 dagar Doxycyklin.

Amoxicillinet var först för en heliobacter infektion och Doxycyklin för Borrelian (Borrelian upptäcktes kort efter heliobacter behandlingen påbörjades*).. Jag upplevde bisarra biverkningar av Doxycyklin, där jag kände mig värre efter antibiotika behandlingen.

Behandlingen var i juli 2017 till augusti.

I höstas började jag få konstiga känningar i kroppen innan läggdags, det är som om det strålade och värkte vid lederna, och flyktiga känslor av stickningar kunde penetrera mig.

Detta försvann dock och jag tänkte inte på det mer..

Nu, efter vintern, framförallt den senaste månaden började jag få värk i knäna, armbågarna, och senast lederna i händerna.

Jag har även värk ibland i leden vid foten..

Så knäna->armbågarna->lederna i händerna, så är händelseutvecklingen i mina symtom.. Men nu börjar jag bli extremt jävla orolig.

Nu har jag känningar i princip överallt i armarna och benen och det gör allt mer och mer ont. Det är en dövande, stickande smärta som inte tar slut. Ungefär som stickande nålar.

Det är som allra värst på nätterna då jag inte är distraherad, men även under dagen när jag sitter i bilen är det fruktansvärt.

Tröttheten hemsöker mig som djävulen gör..

Jag vet inte vad jag ska göra, då jag inte kan greppa att jag blivit värre efter behandlingen, trots att jag vet på ett rent intellektuellt plan att Borrelia är en shape-shifter och kan ändra plan, men jag är inte sugen på att köra Cefatrixione IV i en månad som läkarna rekommenderar på grund av extrema biverkningar.

Har beställt en massa naturliga örter som skall vara bra (monolaurin, grapefruit extract, serrapeptase) efter att ha läst Horrowitz bok.

Men inte ens forskarna är ense om vad som är bäst, där somliga hävdar att detta är auto-immunt, där andra menar att det är PTLS (post treatment lyme syndrome), men detta förklarar ju inte att jag blivit VÄRRE - EFTER- BEHANDLING ?!

(Jag upplevde aldrig några ledbesvär, eller andra symtom såsom artrit innan behandlingen mot Borrelia (främst insomnia + trötthet), eller en kort period efteråt, så hur kan det nu ha förvärrats?!*)

I Sverige behandlas Borrelia på 2-3 veckor, medan man i andra länder kör 1 månad, Tyskland kör ett par månader. Anekdotiska historier på Reddit snackar om folk som äter antibiotika i 3 år (!).

Kära Flashbackare, vad fan ska jag göra, är det värt att dra till Tyskland, hur överkom ni detta helvete egentligen ?

Vad har ni för tips ?

Mvh
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-03-12 kl. 18:40.
Citera
2018-03-12, 18:46
Medlem
TuckerandDales avatar
Jag vet faktiskt inte vad du bör göra men om du orkar och har råd så hade jag testat behandling utomlands.

Haft borrelia själv och efter det så bröt bipolär sjukdomen ut, konstiga utslag som dom behandlat som allt från roscea till ringorm men är tydligen inte något av det.
Nu när jag tänker efter så är det skumt att dom alltid poppar upp under de bipolära skoven.
Fast dom är även osäkra på om jag egentligen är bipolär nu så blir ny förbaskad utredning .
Har även ont i leder framförallt anklar,och extrema sendrag som kommer och går.
Äh jag har fan själv gett upp orkar liksom inte mer
Citera
2018-03-12, 19:02
Medlem
har en kompis som haft borrelia ,, en quvinna i 40 årsåldern ,,, hon har haft ett helvete med detta och varit utomlands ett flertal ggr för dessa behandlingar ,, förde in henne på cbd oljor och hon blev markant bättre i början men blev aldrig helt 100 % ,, i hennes fall slutade det med att hon tog ut sina bröstimplantat som visade sig läckte och var förmodligen hela anledningen till att hon aldrig blev riktigt bra ,, nu vet jag ju varesig ålder eller kön eller eventuella implantat hos dig men se det ur ett bredare perspektiv ,, är det verkligen bara borrelia som ställer till det för dig ?
Citera
2018-03-12, 19:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Jag vet faktiskt inte vad du bör göra men om du orkar och har råd så hade jag testat behandling utomlands.

Haft borrelia själv och efter det så bröt bipolär sjukdomen ut, konstiga utslag som dom behandlat som allt från roscea till ringorm men är tydligen inte något av det.
Nu när jag tänker efter så är det skumt att dom alltid poppar upp under de bipolära skoven.
Fast dom är även osäkra på om jag egentligen är bipolär nu så blir ny förbaskad utredning .
Har även ont i leder framförallt anklar,och extrema sendrag som kommer och går.
Äh jag har fan själv gett upp orkar liksom inte mer

Ja, det finns flertalet studier som visar på att det bipolära spektrumet samt psykoser/schizofreni, ångest, depression har en stark koppling till Borrelia-infektioner. Finns flertalet bevis för detta.

Neuroborrelios och infektionen i CNS är en starkt bidragande orsak till detta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4418265/

För mig började det hela med en hemsk insomnia för snart 5 år sedan, och där jag var felbehandlad med SSRI ett par månader (hade ångest, depression och humörsvängningar deluxe*), tills jag insåg att vården i Sverige bara skickar hem en och att det inte var " psykosomatiskt " och valde att gräva djupare med tester.

Jag hittade inte Borrelian för jag stack utomlands och gjorde en drös med tester hos privata läkare.
Fy fan för svensk vård.
Vilka åsnor..

Har du testat diverse olika örtprotokoll, samt vilka antibiotiska behandlingar har du provat ?
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-03-12 kl. 19:26.
Citera
2018-03-12, 19:13
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
har en kompis som haft borrelia ,, en quvinna i 40 årsåldern ,,, hon har haft ett helvete med detta och varit utomlands ett flertal ggr för dessa behandlingar ,, förde in henne på cbd oljor och hon blev markant bättre i början men blev aldrig helt 100 % ,, i hennes fall slutade det med att hon tog ut sina bröstimplantat som visade sig läckte och var förmodligen hela anledningen till att hon aldrig blev riktigt bra ,, nu vet jag ju varesig ålder eller kön eller eventuella implantat hos dig men se det ur ett bredare perspektiv ,, är det verkligen bara borrelia som ställer till det för dig ?

Ja, det är nog uteslutet att det bara är Borrelia för mig. Jag har visserligen en form av infektion i magen, där man är osäker ifall det är ulcerös kolit..

Men de symtomen jag har kan inte förklaras av att det är något annat än en inflammationsprocess/framskriden Borrelia infektion.

Jag är extremt orolig då det hela tiden förvärras, och är en lömsk jävla sjukdom som misdiagnosticeras för annat. Fibromyalagi, psykiatriska störningar, neurologiska besvär..

Ja, jag har kört CBD-olja, men detta var snarare mot insomnia som det är extremt effektivt mot, väntar faktiskt på en shipment som kommer imorgon.

Agamtine kör jag för att öka kognitionen/minnet då det är helt trasigt. Konditionsträning är extremt tufft bara det då man är så fruktansvärt trött.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-03-12 kl. 19:24.
Citera
2018-03-12, 20:19
Medlem
Hur får man reda om man har borrelia? Ett vanligt blodprov?
Citera
2018-03-12, 20:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
Hur får man reda om man har borrelia? Ett vanligt blodprov?

Det är ett blodprov, men de är oftast notoriskt opålitliga. Ifall det är tidigt i infektionen kan den oftast uppvisa falsk-negativa resultat.

lgM är notoriskt opålitliga medan lgG antikroppar är mer tillförlitliga, komplettera det med ett Western blot test för att vara helt säker.

Det finns många som haft Borrelia som inte synts på ordinarie prover för att den medicinska diagnostiken är såpass oprecis och dålig på att upptäcka Borrelia.

Allvarligt, gör ett prov om du är det smula osäker, det är ett helvete.
Citera
2018-03-12, 20:33
Medlem
schoolgirlreports avatar
Se till att ta bort alla mjölk produkter ur din kost till att börja med.

Köp även kolloidalt silver (https://www.bodystore.com/ionosil-ko...3c&fo_s=gplase) och inta oralt.
Citera
2018-03-12, 20:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Se till att ta bort alla mjölk produkter ur din kost till att börja med.

Köp även kolloidalt silver (https://www.bodystore.com/ionosil-ko...3c&fo_s=gplase) och inta oralt.

Laktosintolerant är jag redan + glutenintolerant så inte kört detta sedan förra våren 2017.

Jag är extremt skeptisk mot kollodialt silver, har det några som helst understödjande studier på att det är effektivt ?
Citera
2018-03-12, 20:41
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Borrelia är en lömsk och svårbedömd sjukdom.
Har egentligen inga råd att ge i ämnet. Svensk sjukvård brukar ju inte heller leverera direkt, tyvärr.
Här är en intervju med 2 världsberömda läkare på området.
https://youtu.be/RkXqxRfG0jk
Citera
2018-03-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det är ett blodprov, men de är oftast notoriskt opålitliga. Ifall det är tidigt i infektionen kan den oftast uppvisa falsk-negativa resultat.

lgM är notoriskt opålitliga medan lgG antikroppar är mer tillförlitliga, komplettera det med ett Western blot test för att vara helt säker.

Det finns många som haft Borrelia som inte synts på ordinarie prover för att den medicinska diagnostiken är såpass oprecis och dålig på att upptäcka Borrelia.

Allvarligt, gör ett prov om du är det smula osäker, det är ett helvete.
ja, kanske får be om att göra ett då..
Citera
2018-03-12, 21:05
Medlem
Oj detta var tufft. Minns själv sommaren 2013 då jag ramlade omkull inne på akuten vid tredje besöket där stöttandes på kryckor jag fått efter några dagars vistelse på¨avdelning med diagnos misstänkt diskbråck fastän de inte såg något oroväckande på magnetröntgen. Blev äntligen fart och hamnade slutligen på neurologen. Blodprov och tappad på spinalvätska och med största sannolikhet borrelia. Allt större känselbortfall ooch förlamning i ben, mage och rygg. Jättedoser antibiotika i dropp och satt när det var som värst i rullstol. Helt återställd efter ett halvår. Bortsett från visst känselbortfall i ett lår, men det går och leva med.

Men borrelia är, har jag förstått, en lurig sjukdom. Hoppas verkligen du får rätsida på alla dina besvärliga symtom. Ja Tyskland ligger i framkant när det gäller diagnostik och behandling av denna sjukdom. Lätt att säga - men håll ut och ge inte tappt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in