Citat:
Ursprungligen postat av
bengt-allan
En tanke som dök upp iom trådens innehåll är vad som gäller om man NIXAT sitt mobilnummer och ändå blir uppringd av försäljare och är i tex USA?
Trots att jag har NIX blir jag ändå ofta uppringd av försäljare.
På vem faller då betalansvaret för de samtal som jag avsagt mig ifrån?
En undrande B-A
Mig veto har NIX inget med din operatör att göra. Betalansvaret är ditt.
Det hela är ju väldigt enkelt att undvika genom att spärra sin röstbrevlåda. Dom flesta operatörer erbjuder spärr utanför EU för just röstbrevlådan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Floridasidan
Men funkar det verkligen så att om någon ringer min mobil (hypotetiskt) utomlands så om man inte svarar så går det en koppling via min mobil till en dator i Sverige där telefonsvaren finns.
Rent logiskt bör ju om ingen svarar samtalet kopplas om till svararen i sverige och inte via någon länk utomlands. Svararen är ju ingen apparat man har med sig på resan.
Låter som rent ocker för att kompensera för att de inte får pengar (6.45/påbörjad minut!) genom att man besvarar samtalet.
Ja, tyvärr fungerar det så. Faktiskt så behöver man inte ens ha igång sin telefon. Det räcker med att du kopplat upp din telefon mot den utländska operatören. Stänger du av telefonen kommer du fortsatt bli debiterad för samtal till röstbrevlådan.
Det är idiotiskt, men som sagt, väldigt enkelt att förhindra, om man läser det SMS man får med prisuppgifter.