Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-12, 14:57
Medlem
Hej! Har vart utomlands (USA) i en vecka, och fått ungefär 340 samtal från telefonförsäljare, personer m.m och lämnat i min röstbrevlåda och enligt tele2 ska jag betala 8000 kr för slla dessa meddelanden, och frågan om någon som vet ifall man ska överklaga det eller få ner priset? Uppskattar all hjälp jag får!
Citera
2018-03-12, 15:02
Medlem
Har de ringt och kommit till din röstbrevlåda medans du varit i USA?
Har du lyssnat av din röstbrevlåda från USA?
Citera
2018-03-12, 15:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzdet21
Hej! Har vart utomlands (USA) i en vecka, och fått ungefär 340 samtal från telefonförsäljare, personer m.m och lämnat i min röstbrevlåda och enligt tele2 ska jag betala 8000 kr för slla dessa meddelanden, och frågan om någon som vet ifall man ska överklaga det eller få ner priset? Uppskattar all hjälp jag får!
Sånt där har väl varit känt i hur mönga år som helst. Rätt sjukt är det dock. Första gången du varit utomlands?
Citera
2018-03-12, 15:06
Medlem
Analretendents avatar
Det kostar inte dig ett öre att folk talar in på din röstbrevlåda, även om du befinner dig i utlandet. Det kostar dock för dig att ringa till röstbrevlådan och lyssna av den, se det som ett samtal hem till Sverige där din röstbrevlåda befinner sig.

EDIT:
Visar sig att jag kan ha fel. Tele2 verkar ha det så utomordentligt korkat anordnat att det faktiskt kan kosta att ta emot samtal till sin Telefonsvarare.
https://www.tele2.se/foretag/support...elefonsvararen
Senast redigerad av Analretendent 2018-03-12 kl. 15:11.
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Har de ringt och kommit till din röstbrevlåda medans du varit i USA?
Har du lyssnat av din röstbrevlåda från USA?
Nej har min telefon öppen för facetime samtalen, visste inte om att man kunde bli skyldig för att få meddelanden på röstbrevlådan, dock fick jag bara 7 meddelanden och resten var inget inspelat. Dem lyssna jag på när jag kom hem.
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Det kostar inte dig ett öre att folk talar in på din röstbrevlåda, även om du befinner dig i utlandet. Det kostar dock för dig att ringa till röstbrevlådan och lyssna av den, se det som ett samtal hem till Sverige där din röstbrevlåda befinner sig.

Det kostar även om röstbrevlådan ringer upp dig / skickar sms. Det är ett som biter många.
Citera
2018-03-12, 15:11
Medlem
Citat:

Du får väl snyfta på Aftonbladets förstasida som ännu en saktmodig person som inte förstått sitt telegram? För rent juridiskt har du inget att kontra med.

Förövrigt så kan en faktura inte "överklagas". Du kan dock "bestrida". Håll isär begreppen.
Citera
2018-03-12, 15:12
Medlem
https://www.tele2.se/support/mobilte...nde/utomlands#!

Man kan hålla med om att priserna är löjliga, samtidigt varnar ju bolagen också. Så det är svårt att säg "det visste jag inte om"

Tele2 rekommenderar starkt (länken ovan) att stänga av brevlådan.

"Telefonsvarare
Reser du utanför EU/EES kostar det pengar att ta emot samtal till din röstbrevlåda. Det innebär att du får betala om någon lämnar ett meddelande även om du inte lyssnar av det eller om inget meddelande lämnas. Behöver du inte ha telefonsvararen på rekommenderar vi att du stänger av den under din utlandsvistelse. Det kan du göra genom att skicka ett SMS med texten På eller Av till 555.

Att lyssna av ett röstmeddelande kostar som ett vanligt samtal från det land du befinner dig i till Sverige. För att ringa och lyssna av ett meddelande när du befinner dig utomlands gör du följande:"

Jag tycker synd om dig, men du borde lagt ner en timme av ditt liv på att söka information och varit mer påläst. Min gissning är att du blir tvungen att betala. Kanske de kan ge dig en avbetalningsplan.

PS - Jag avskyr verkligen också dessa priser och tycker att det borde gå att komma överens om internationella roamingregler, ett delmål är ju nått och det är priserna inom EU.
Senast redigerad av Revolutions 2018-03-12 kl. 15:14.
Citera
2018-03-12, 15:13
Medlem
Citat:
Nej har min telefon öppen för facetime samtalen

Mobildata kostar också pengar.

Ville du bara ha facetime borde du satt telefonen i flygplansläge och därefter aktiverat wifi.
Citera
2018-03-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Mobildata kostar också pengar.

Ville du bara ha facetime borde du satt telefonen i flygplansläge och därefter aktiverat wifi.
Hade bara facetime vid wifi, kanske förklarade fel, använde facetime när jag hade wifi uppkoppling endast
Citera
2018-03-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
https://www.tele2.se/support/mobilte...nde/utomlands#!

Man kan hålla med om att priserna är löjliga, samtidigt varnar ju bolagen också. Så det är svårt att säg "det visste jag inte om"

Tele2 rekommenderar starkt (länken ovan) att stänga av brevlådan.

"Telefonsvarare
Reser du utanför EU/EES kostar det pengar att ta emot samtal till din röstbrevlåda. Det innebär att du får betala om någon lämnar ett meddelande även om du inte lyssnar av det eller om inget meddelande lämnas. Behöver du inte ha telefonsvararen på rekommenderar vi att du stänger av den under din utlandsvistelse. Det kan du göra genom att skicka ett SMS med texten På eller Av till 555.

Att lyssna av ett röstmeddelande kostar som ett vanligt samtal från det land du befinner dig i till Sverige. För att ringa och lyssna av ett meddelande när du befinner dig utomlands gör du följande:"

Jag tycker synd om dig, men du borde lagt ner en timme av ditt liv på att söka information och varit mer påläst. Min gissning är att du blir tvungen att betala. Kanske de kan ge dig en avbetalningsplan.

PS - Jag avskyr verkligen också dessa priser och tycker att det borde gå att komma överens om internationella roamingregler, ett delmål är ju nått och det är priserna inom EU.

Jag läste igenom den, fick dock mer kostnad på samtalen än vad dem skriver på hemsidan så undrar även om det.
Citera
2018-03-12, 15:17
Medlem
Citat:
Nej har min telefon öppen för facetime samtalen, visste inte om att man kunde bli skyldig för att få meddelanden på röstbrevlådan, dock fick jag bara 7 meddelanden och resten var inget inspelat. Dem lyssna jag på när jag kom hem.

Om jag inte minns fel, och om de fortfarande inte har ändrat på det, så betalar man som abonnemangsinnehavare för samtal som går utanför Sverige, sms/mms har jag inte haft koll på dock, men kan tänka mig att det är samma där.
Bästa är att tala om för alla som man kan tänkas ringa att använda ex Skype eller annat som går via internet, och fixa internet i landet där man är. Vid andra samtal kan man istället skicka tillbaka sms eller mail att man inte är nåbar på vanliga numret.
Sist jag va i Thailand så pratade jag med min leverantör, Telenor, och bytte tillfälligt abonnemang till ett som har surf i Thailand utan extra kostnad, detta löste alla problem med kontakt för mig.

Den siffran du fått att betala nu går kanske inte att pruta, men du kan säkert lägga upp en avbetalning om du ringer dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in