Citat:
Ursprungligen postat av
Trivial
Inte bara Tele2. Vad jag vet har alla operatörer det så. Det är ju en vidarekoppling som sker så man blir då debiterad enligt samtalstaxa i det landet man befinner sig i.
Man får ett SMS om detta när man kommer till utlandet, samt i dom flesta fallen även information om hur man stänger av sin röstbrevlåda. Om man ej kollar det SMS:et med prisuppgifter, får man skylla sig själv.
Nej, alla operatörer har det inte så. Jag minns klart och tydligt att Vodafone inte hade det så när jag jobbade för dem, och Telenor som numera äger deras nät har inte heller det så.
https://www.telenor.se/kundservice/v...ada-utomlands/
Citat:
Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?
Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Trevlig resa.
Telia kan jag inte uttala mig om. Skulle inte bli förvånad, det är ju trots allt Telia vi talar om.
EDIT: Kan nämna att under Vodafone-tiden fanns det ett undantag till kostnadsfritt-regeln. Om telefonen "försvann" från nätet, t.ex genom att komma utanför täckning, så kopplades samtalet om från utlandet och hem till röstbrevlådan. Om du däremot tryckte bort samtal, ej svarade eller stängde av telefonen så kostade det inget extra om någon talade in på din röstbrevlåda. Om det fortfarande är så vet jag inte.