2018-03-11, 23:37
Medlem
asa-nesses avatar
Den kände bloggaren Jan Bolmeson ("Rika tillsammans") har just startat ett intressant experiment. Det pratas mycket under det här forumet om vilket som är bäst, aktiv förvaltning eller passiv. Bolmeson har i februari köpt fem olika fonder som han kommer att följa och kommentera under fem år. En av fonderna är den billiga "Länsförsäkringar Global Indexnära" och de fyra övriga är aktivt förvaltade fonder varav tre har fem stjärnor hos Morningstar och en Spiltan-fond som ännu inte fått någon bedömning hos Morningstar. Själv tror ju Bolmeson på indexfonden men han har ju genom åren fått många mothugg och därför skall han nu göra en allvarlig test. Om ni vill se vilka de ävriga fyra fonderna är så läs hans inlägg här:
https://rikatillsammans.se/fem-globala-aktiefonder-tavlar/
Jag kommer i alla fall att följa hans kommande uppföljningar med intresse.
Citera
2018-03-11, 23:46
Bannlyst
Spännande. Detta ska bli riktigt kul att följa.
Citera
2018-03-11, 23:53
Medlem
jag har själv ett ganska stort innehav av "Länsförsäkringar Global Indexnära".
Jag tror att indexfonder presterar bättre i långa loppet.
Citera
2018-03-12, 00:54
Medlem
Phantom042s avatar
Kan bara konstatera att om man tittar fem år bakåt i tiden så har aktivt förvaltade fonder lönat sig ganska rejält. Kollade lite fort på Sverige och USA fonder, Didner&Gerge, Carnegie, Lannebo, Spiltan.
Citera
2018-03-12, 01:29
Medlem
sinewaves avatar
Så han köper en halvdan globalfond och ska sedan jämföra detta med aktivt förvaltade fonder?
Varför inte några riktiga indexfonder som t ex Avanza Zero, Swedbank Access Asien och LF USA?

En global fond är dock en fin jämförelse om man vill jämföra ett 'worst case' -scenario för globala fonder är nämligen de som går sämst av alla indexfonder på sikt.
Citera
2018-03-12, 04:38
Medlem
Skall bli intressant att följa under de 5 åren hans tävling.

Vem tror ni kommer att öka mest?
Citera
2018-03-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Den kände bloggaren Jan Bolmeson ("Rika tillsammans") har just startat ett intressant experiment. Det pratas mycket under det här forumet om vilket som är bäst, aktiv förvaltning eller passiv. Bolmeson har i februari köpt fem olika fonder som han kommer att följa och kommentera under fem år. En av fonderna är den billiga "Länsförsäkringar Global Indexnära" och de fyra övriga är aktivt förvaltade fonder varav tre har fem stjärnor hos Morningstar och en Spiltan-fond som ännu inte fått någon bedömning hos Morningstar. Själv tror ju Bolmeson på indexfonden men han har ju genom åren fått många mothugg och därför skall han nu göra en allvarlig test. Om ni vill se vilka de ävriga fyra fonderna är så läs hans inlägg här:
https://rikatillsammans.se/fem-globala-aktiefonder-tavlar/
Jag kommer i alla fall att följa hans kommande uppföljningar med intresse.

Andreas Brock som kör Coeli Global har förvaltat pengar i 9 år, och slagit index alla år (alternativt förlorat mot index 1 av 9). Så att Coeli Global skulle ge sämre avkastning jämfört med index på 5 års sikt ser jag som ett extremt osannolikt scenario förutsatt att Andreas Brock och Henrik Milton fortsätter som förvaltare under perioden.
Citera
2018-03-12, 10:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Fråga Warren Buffet han borde väl veta vad han pratar om, få har tjänat lika mycket pengar som han.
https://rikatillsammans.se/warren-buffet-vinner-vadet-om-indexfonder-vs-hedgefonder/
Citera
2018-03-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fråga Warren Buffet han borde väl veta vad han pratar om, få har tjänat lika mycket pengar som han.
https://rikatillsammans.se/warren-buffet-vinner-vadet-om-indexfonder-vs-hedgefonder/

Tävla mot hedgefonder är en helt annan sak. Buffet tror helt klart på Aktiv Förvaltning, det är liksom det han är känd för.
Citera
2018-03-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Tävla mot hedgefonder är en helt annan sak. Buffet tror helt klart på Aktiv Förvaltning, det är liksom det han är känd för.

Precis, men för majoriteten (du,jag) tror han mer på passiv
Citera
2018-03-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Mig veterligen är Warren buffett en föreståndare för passiva indexfonder.
Citera
2018-03-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Precis, men för majoriteten (du,jag) tror han mer på passiv

Det stämmer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera