Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 13:08
  #1
Medlem
OvissFramtids avatar
Rekordmånga kuggar på sina körprov idag. Både det teoretiska och själva förarprovet. Detta är ett stort problem enligt många, *host*, miffon, som vill göra om proven för att fler inte ska kugga.

Citat:
Det kan bli stora förändringar i utbildningen och proverna som krävs för att ta körkort.

- Vi behöver gå till botten med grundproblemet, att man kommer för dåligt förberedd till prov, säger Kristina Hagberg vid Trafikverket.

Trafikverket och Transportstyrelsen ser gemensamt över hela förarutbildningssystemet för personbilskörkort.

- Det har blivit en väldigt stor provfokusering, vi vill att det egentligen ska bli mer fokuserat på förarutbildning, säger Kristina Hagberg, chef förförarprov på Trafikverket.

Alltför många kuggar på proven, och sedan även på omproven. Statens väg- och transportforskningsinstitut har tidigare kommit fram till att många verkar sakna "förmågan att värdera sin egen förmåga", och att de snarare anser att kontrollanten varit för hård. Enligt rapporten övar de inte ens alltid inför nästa prov.

- Framförallt handlar det om självreflektion kontra kravnivån, man behöver helt enkelt medvetandegöra hur man blir en trafiksäker förare, säger Hagberg.

För det första, vad beror det på att så många kuggar sina test idag? För inte har väl proven blivit svårare än de var för 20+ år sedan? Lägre disciplin hos dagens yngre? En generell sämre körkänsla? Eller ska vi kanske peka ut elefanten i rummet? Att t.ex. många unga nyanlända som kommer från länder med en kaosartad trafik just idag skriver proven runtom över hela Sverige (när jag gjorde mitt teoriprov var hälften i salen araber). Innan någon anklagar mig för rasism vill jag bara påpeka att jag är fullt allvarlig i mina tankegångar och vill verkligen hitta anledningen till varför så många kuggar..Är det rimligt att anta att de som kommit till Sverige de senaste åren från länder med obefintliga trafikregler/lagar och skriver proven är anledningen till att allt fler kuggar? Om inte, varför?

Jag kuggade mitt teoriprov och fick göra om det, gjorde mig ingenting, man fick bita i det sura äpplet och kämpa vidare. Nu man vill tydligen göra fler "trafikmedvetna" genom att sätta fler i bilar som inte borde sitta i en bil överhuvudtaget.

Att komma "oförberedd" till ett prov är väl ingen som helst jävla anledning till att förenkla och göra om proven? Har folk ingen ryggrad numera? Man the fuck up och plugga som alla andra vettiga som försöker bli trafiksäkra.

2017 var det rekordfå som dog i trafiken, vill svenska myndigheter försämra denna siffran igen med sina korkade, destruktiva jantelags-förslag?

Vad tycker ni om "debatten" att göra om teori-och körproven?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...sgZ?li=BBqxCu3
Citera
2018-03-10, 13:24
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Nu tror jag fokuset ligger på att ändra i utbildningen innan provet. Det lät iallafall så på nyheterna. Att kunna föra fram bilen på ett säkert sätt borde iallafall vara prio 1.
Citera
2018-03-10, 13:25
  #3
Medlem
RonnyRasks avatar
Vart står det att proven skall bli lättare?
Citera
2018-03-10, 13:25
  #4
Medlem
TS verkar ha missförstått en hel del.
Ingenstans i den länkade artikeln står det att proven ska göras enklare (Dock står det att gränssnittet har gjorts tydligare, men det är en annan sak).
Däremot står det ju att man ändrat så att samma fråga inte dyker upp igen lika snabbt om man gör om provet - låter knappast som en förenkling.
Citera
2018-03-10, 13:25
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Ren idioti att göra det enklare för att för många kommer oförberedda. Personligen anser jag att man borde tvingas göra om uppkörning och uppskrivning var femte år för att få behålla körkortet.
Citera
2018-03-10, 13:32
  #6
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Rekordmånga kuggar på sina körprov idag. Både det teoretiska och själva förarprovet. Detta är ett stort problem enligt många, *host*, miffon, som vill göra om proven för att fler inte ska kugga.



För det första, vad beror det på att så många kuggar sina test idag? För inte har väl proven blivit svårare än de var för 20+ år sedan? Lägre disciplin hos dagens yngre? En generell sämre körkänsla? Eller ska vi kanske peka ut elefanten i rummet? Att t.ex. många unga nyanlända som kommer från länder med en kaosartad trafik just idag skriver proven runtom över hela Sverige (när jag gjorde mitt teoriprov var hälften i salen araber). Innan någon anklagar mig för rasism vill jag bara påpeka att jag är fullt allvarlig i mina tankegångar och vill verkligen hitta anledningen till varför så många kuggar..Är det rimligt att anta att de som kommit till Sverige de senaste åren från länder med obefintliga trafikregler/lagar och skriver proven är anledningen till att allt fler kuggar? Om inte, varför?

Jag kuggade mitt teoriprov och fick göra om det, gjorde mig ingenting, man fick bita i det sura äpplet och kämpa vidare. Nu man vill tydligen göra fler "trafikmedvetna" genom att sätta fler i bilar som inte borde sitta i en bil överhuvudtaget.

Att komma "oförberedd" till ett prov är väl ingen som helst jävla anledning till att förenkla och göra om proven? Har folk ingen ryggrad numera? Man the fuck up och plugga som alla andra vettiga som försöker bli trafiksäkra.

2017 var det rekordfå som dog i trafiken, vill svenska myndigheter försämra denna siffran igen med sina korkade, destruktiva jantelags-förslag?

Vad tycker ni om "debatten" att göra om teori-och körproven?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...sgZ?li=BBqxCu3
Ja visst beror det här till stor del på "elefanten".
Man behöver bara ta en tur runt i de städer där antalet yngre nyanlända redan har körkort så märker man hur illa det är i trafiken där.
Det finns sämre förare även bland de etniskt svenska, och framför allt bland de äldre men de har ju redan sitt körkort.

Jag tror att man istället för att göra proven enklare skulle sänka kostnaden för att ta körkort.
Det är ju bättre om man kan lägga lite extra tid på fler lektioner osv och lära sig än att få kortet så fort som möjligt. Är de billigare har man råd med det.
Det är ju galet dyrt att ta körkort idag. Här kommer också de trafikskolor in som tjänat svarta pengar. De sänker priserna för att få kunder men släpper istället igenom fler, som sen blir en fara i trafiken.

När jag tog körkort i början på 90-talet var det halkbana, teoriprov och uppkörning som var de man behövde klara.
Teoriprovet bestod av olika grupper där man max fick ha 10 fel i en grupp eller ett visst antal fel totalt på hela provet. Det var alternativ per fråga och allt ifrån 1 till 4 kunde vara rätt så de gick inte att utesluta något. Idag är det väl bara ett som är rätt.
Jag kuggade 3 gånger. Till viss del berodde det nog på att jag har dyslexi och all sån hjälp finns ju idag.

Nej. Ännu enklare att ta körkort kommer bara bli faror i trafiken!
Citera
2018-03-10, 13:32
  #7
Medlem
Energiknippes avatar
Du har ju tolkat texten helt fel. Läs ditt eget inlägg och jämför med din rubrik
Citera
2018-03-10, 13:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Vart står det att proven skall bli lättare?

Ingenstans. TS har misstolkat följande text: " Statens väg- och transportforskningsinstitut har tidigare kommit fram till att många verkar sakna "förmågan att värdera sin egen förmåga", och att de snarare anser att kontrollanten varit för hård."

Det är inte Statens väg- och transportforskningsinstitut som anser att kontrollanten varit för hård, det är de personer som som kuggar proven (och inte kan se att det är deras eget fel, "värdera sin egen förmåga").

Man menar alltså att man behöver en attitydförändring bland de som skriver/kör proven, så att de förstår att de inte är så bra som de tror och övar mer inför proven.
Citera
2018-03-10, 13:49
  #9
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Nu tror jag fokuset ligger på att ändra i utbildningen innan provet. Det lät iallafall så på nyheterna. Att kunna föra fram bilen på ett säkert sätt borde iallafall vara prio 1.

Visst det är såklart viktigare, men varför hålla på och ändra och kludda med teoriprovet?

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Vart står det att proven skall bli lättare?

Det är underförstått, rubriken är: "Så ska färre kugga på körproven" -> Trafikverkets slutsats -> Vi måste ändra proven!"

Det kanske inte direkt ser ut som en förenkling, men varför ändra på prov som många kuggar på av någon anledning? Det är som att ändre på högskoleproven bara för att vissa skriver mycket sämre. Så till vilken nytta vill man ändra proven? Jo fler ska kunna klara det. För att fler ska kunna klara det måste man ju förenkla något som var för svårt med nuvarande system.

Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
TS verkar ha missförstått en hel del.
Ingenstans i den länkade artikeln står det att proven ska göras enklare (Dock står det att gränssnittet har gjorts tydligare, men det är en annan sak).
Däremot står det ju att man ändrat så att samma fråga inte dyker upp igen lika snabbt om man gör om provet - låter knappast som en förenkling.

Som jag skrev till användaren ovan, det är underförstått. Om någonting är svårt och många misslyckas med sitt uppdrag att skriva proven, hur kan då lösningen vara att ändra på proven när man istället borde ändra människors beteenden? Är man inte disciplinerad nog att läsa en bok om körregler och trafiklagar - hur kan man då vara disciplinerad nog att sitta i en bil och faktiskt köra?

Det är som om massa människor som Jonas, 29, tatuerad knarkpundare i 16 år utan gymnasieutbildning och med grova aggressionsproblem, anti-sociala beteendemönster b.la misstänkt för att ha slagit ner en förbipasserande civil för att denne bett honom att inte pissa offentligt i lekparken bland massa barn, söker anställning hos förskolan och nekas jobb pga ovanstående CV - För att förskola-ledningen senare kommer fram till att, Fan asså..Vi måste ändra våra sk "värdegrund" policy och inkludera människor som dessa, på typiskt svenskt vis, och ge fler chans som Jonas med sitt fina CV att jobba inom förskolan. Ser du här vad jag menar? Det är människor som Jonas fel, att han inte får jobbet på förskolan, på samma sätt som det är människors fel att de inte får körkort för att ha pluggat för lite. Det är inte Trafikverkets fel, det är människorna som misslyckas fel. Precis som att det inte är förskolans fel, som har en grundläggande policy att människor som Jonas inte får jobbet.Såvitt jag vet är villkoren lika för alla, jag ser ingen anledning att ändra på proven bara för att människor inte kan skriva dom. Desto mindre trafik-miffon ute på vägarna desto bättre. Klarar man inte proven, då får man förfan ta sig i kragen och göra som alla andra - Plugga hårdare.
Citera
2018-03-10, 13:59
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tror nog att vi kan räkna med den normala svenska lösningen på när något prov är för svårt (läs "rasistiskt"). Nämligen att man gör provet enklare.

Det råder redan idag kaos på svenska vägar och väldigt många kör väldigt mycket sämre än för 20 år sedan. Så ärligt talat spelar det ingen roll. Enklast vore väl att bara avskaffa körkortskravet helt. Ingen skillnad skulle märkas.
Citera
2018-03-10, 14:05
  #11
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ren idioti att göra det enklare för att för många kommer oförberedda. Personligen anser jag att man borde tvingas göra om uppkörning och uppskrivning var femte år för att få behålla körkortet.
Håller nästan med, jag vill ha en obligatorisk teorilektion med ett diagnostiskt test inför varje gång körkortet ska förnyas där man går igenom de regeländringar som skett sen senaste utbytet. Då detta sker var tionde år skulle det även kompletteras med en körlektion för de som inte klarar det diagnostiska testet.
Citera
2018-03-10, 14:31
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Rekordmånga kuggar på sina körprov idag. Både det teoretiska och själva förarprovet. Detta är ett stort problem enligt många, *host*, miffon, som vill göra om proven för att fler inte ska kugga.



För det första, vad beror det på att så många kuggar sina test idag? För inte har väl proven blivit svårare än de var för 20+ år sedan? Lägre disciplin hos dagens yngre? En generell sämre körkänsla? Eller ska vi kanske peka ut elefanten i rummet? Att t.ex. många unga nyanlända som kommer från länder med en kaosartad trafik just idag skriver proven runtom över hela Sverige (när jag gjorde mitt teoriprov var hälften i salen araber). Innan någon anklagar mig för rasism vill jag bara påpeka att jag är fullt allvarlig i mina tankegångar och vill verkligen hitta anledningen till varför så många kuggar..Är det rimligt att anta att de som kommit till Sverige de senaste åren från länder med obefintliga trafikregler/lagar och skriver proven är anledningen till att allt fler kuggar? Om inte, varför?

Jag kuggade mitt teoriprov och fick göra om det, gjorde mig ingenting, man fick bita i det sura äpplet och kämpa vidare. Nu man vill tydligen göra fler "trafikmedvetna" genom att sätta fler i bilar som inte borde sitta i en bil överhuvudtaget.

Att komma "oförberedd" till ett prov är väl ingen som helst jävla anledning till att förenkla och göra om proven? Har folk ingen ryggrad numera? Man the fuck up och plugga som alla andra vettiga som försöker bli trafiksäkra.

2017 var det rekordfå som dog i trafiken, vill svenska myndigheter försämra denna siffran igen med sina korkade, destruktiva jantelags-förslag?

Vad tycker ni om "debatten" att göra om teori-och körproven?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...sgZ?li=BBqxCu3
Vid en första anblick känns detta bra.
För vi som haft ett körkort ett tag eller som börjat på ett nytt jobb vet att man efter en utbildning är helt novis medan de som fått utbildningen tror att de är världsmästare.

Det som gjorde mig positiv var formuleringen: "förmågan att värdera sin egen förmåga"
Den gäller inte bara de med nytaget körkort utan även de som kört länge. Såg ett par klockrena exempel på det i går där jag funderade på hur dessa personer fortfarande kan vara vid liv.
Men vi behöver inte ens ge oss ut för att se exempel på detta.
Hela denna forumsdel vimlar av personer som har en övertro på sin egna förmåga o därigenom slänger obefogade kritik på ex människor som följer våra lagar o förordningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback