Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 11:49
  #1
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag har sökt på Jehovas på fb men inte riktigt hittat något som passar in på situationen så jag startar en ny tråd här då det gäller min familj. Personligen är jag av uppfattningen att folk får väl tro på vad de vill om de känner så. Saken är dock den att min far, 93 år, bor själv i ett hus ute på landet och klarar sej någotsånär på egen hand med lite hjälp från oss syskon. Han är myndig och klar i huvet men jag upplever att omdömet börjar svikta något och då i synnerhet har han fått svårt att säja nej till saker och ting. Han har aldrig varit religiös på något sätt utan mer i gränslandet ateist/agnostiker.

Han har fått besök av Jehovas emellanåt och släppt in dem så att de har suttit och pratat en stund. Nu kommer de rätt ofta och har börjat ta med sej olika "sakkunniga" som berättar mer om "sanningen" för honom. Han är i sin fulla rätt att göra vad han vill i sitt liv men för mej börjar varningsklockorna ringa på allvar nu. Jehovas vittnen och deras övertygelse i all ära men börjar man köra en stenhård värvningskampanj gentemot en skröplig 93-åring, då är syftet för mej tämligen tydligt. Pengar. Vi pratar knappast om att man ser en potentiell framtida församlingsmedlem. Är man 93 så är det statistiskt inte så lång tid kvar. Nu finns det ju inget att hämta för dem där men de har väl inte kommit till den insikten än.

Jag har försökt prata med honom i ämnet men han menar på att "De kan inte omvända mej..." Jag har försökt få honom att förstå att ämnet pengar snart kommer upp och att de inte besöker honom regelbundet bara för att de tycker det är så trevligt att dricka kaffe på landet emellanåt. Då förklarar han att så är det minsann inte alls utan vi har bara trevligt tillsammans.

Reptilhjärnan säjer att jag ska besöka Rikets sal och prata med en äldrebroder eller vad de kallas och förklara för dem att gör de ett besök till så sitter de där med en polisanmälan för ofredande. Dock tror jag att de med torrt på fötterna kan be mej dra åt helvete då det är myndiga och mentalt friska personer som samtalar med varandra och jag inte är en av dessa utan ser det hela utifrån.

Om det handlade om den typ av uppsökande verksamhet som statskyrkan bedriver emellanåt med äldre skulle jag inte säja något men här har vi ett sällskap som är i behov av fortlöpande finansiering.

Så frågorna är: Vad gör jag? Håller Jehovas på till vardags med att vigga äldre på pengar? Jag får inte det intrycket men handlingsmönstret talar ett annat språk. Skräckscenariot är att han med sin dåliga syn skriver på något som sägs vara en beställning på en billig tidningsprenumeration men som visar sej vara att han förbinder sej att betala en procentsats på sin pissiga pension varje månad. Han är myndig men jag vill inte se honom bli blåst på pengar han inte riktigt har.
Citera
2018-03-10, 11:57
  #2
Medlem
Nej dom är knappast ute efter hans pengar. Utan enbart bara att utföra sitt uppdrag precis som namnet antyder. Vittna om Gud och berätta "sanningen". Får dom bara minsta lillfinger och inte blir utkastade direkt blir dom jätteglada och biter sig fast. När dom är ute och missionerar så kallas det att dom gör tjänst, eller är ute i tjänsten. Har för mig att dom brukar ägna sig åt det två dagar i veckan.
Citera
2018-03-10, 12:14
  #3
Medlem
DontWantWars avatar
Gå dit och knocka dom
Citera
2018-03-10, 12:20
  #4
Medlem
Det kanske har med existentiella frågor att göra. Man söker kanske efter olika förklaringar eftersom man vet att det är dax att dö snart.
Citera
2018-03-10, 12:30
  #5
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis

Så frågorna är: Håller Jehovas på till vardags med att vigga äldre på pengar? Jag får inte det intrycket men handlingsmönstret talar ett annat språk. Skräckscenariot är att han med sin dåliga syn skriver på något som sägs vara en beställning på en billig tidningsprenumeration men som visar sej vara att han förbinder sej att betala en procentsats på sin pissiga pension varje månad. Han är myndig men jag vill inte se honom bli blåst på pengar han inte riktigt har.

Vanligtvis är de inte ute efter pengar. Jehovas har som flera andra religioner ett i deras tycke djupare syfte. Det handlar om energier. Men för den ej insatta låter det bara som rappakalja och för de som är insatta i en religion förnekar det.
Citera
2018-03-10, 13:18
  #6
Medlem
bonobonos avatar
Tror inte dom är ute efter hans pengar utan mer att frälsa honom.
Möjligtvis om de får med honom att han då uppmanas att betala tionde, alltså 10% av sin inkomst. Detta är inget krav men något som många gör frivilligt.

Det är inte helt ovanligt att äldre söker kontakt med dessa då de säker inte har något att förlora på att hitta en tro som kan ge lite trygghet när man närmar sig slutet. Jehovas däremot är ju ganska snurrigt om man sätter sig in i det.
Vill du att dom ska svettas lite så bjud dit någon ifrån Pingstkyrkan också. De är rakare i sin tro utan förbud till skillnad mot Jehovas. Dom sätter gärna Jehovas på plats också och brukar gilla att ta "debatten" med dom.
Din far får fler att fika med och till slut kanske Jehovas ger upp.
Citera
2018-03-10, 13:57
  #7
Medlem
Va vaksam!!detsamma hände min farfar efter att min farmor gått bort. Då knackade dom på och predikade. Lång historia kort: dom fick honom att skriva under ett papper (han förstod aldrig att han borgade ett lån) Så han blev av med huset.
Citera
2018-03-10, 14:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortiskogen
Va vaksam!!detsamma hände min farfar efter att min farmor gått bort. Då knackade dom på och predikade. Lång historia kort: dom fick honom att skriva under ett papper (han förstod aldrig att han borgade ett lån) Så han blev av med huset.

Tror jag inte ett skit på, låter definitivt inte som JV. Men, då borde det ju har lett till polisanmälan och utredning så antar att det finns källor som styrker det du påstår.
Citera
2018-03-10, 14:26
  #9
Medlem
Polisen var inblandad, men det var inget att göra åt eftersom han skrivit på.
Citera
2018-03-10, 14:45
  #10
Medlem
Varningsklockor!! Lita på din magkänsla! Vore ju bra om du eller någon du och din far litar på kunde vara hos honom när han får dessa besök!!
De besökande behöver iofs inte vara från Jehovas, kan vara kriminella som utger sig för det! Hur som helst,- Alltid obehagligt när okänt folk passar på att stiga in hos så gamla människor!
I en stad för många år sedan hade Jehovas för vana att ringa på och skapa kontakt hos folk som nyss förlorat anhöriga i dödsfall! Känns inte alls bra!
Citera
2018-03-10, 15:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortiskogen
Polisen var inblandad, men det var inget att göra åt eftersom han skrivit på.


Inget att göra åt? Har du ingen stake eller? Åk dit och hota dom till livet om du inte får tillbaka varenda krona. Ger dom sig inte, döda dom.
Citera
2018-03-10, 16:00
  #12
Medlem
Detta var när jag va 10år kanske..är över 30år sen. Han hade skrivit på för att borga ett antal båtar (15kanske) när polisen blev inkopplad så var det försent, han blev av med huset. Minns inte när det inträffade utan har bara fått det berättat för mig. Och det började med att Jehovas knackade på dörren.. därför ville jag att TS skulle vara vaksam
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback