Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 20:49
Bannlyst
Jag har långt från ett perfekt liv, är 21-ish år.
Mår väldigt psykiskt dåligt, mestadels eftersom jag har panikattacker som förstör min dag helt och hållet och så har det vart i ett X antal år.
Har inte gått klart skolan, har ingen ekonomi, har inga framtidsplaner p.g.a det ovan. Det har alltid stått i vägen och tagit delar av mitt liv, just nu slukar det hela mitt liv då jag endast typ kan vara hemma och till och med hemma får jag jobbiga attacker som gör det tufft.

Vaknar mitt på nätterna ibland och får det tungt, förlorat nära och kära då jag inte ses med dem längre p.g.a att jag inte klarar av det, tittar på alla andra normala folk i min ålder som lever sitt liv och här är jag ett misslyckande helt ärligt.

Har länge låtsas vara lycklig och bara visat mig glad och tagit dagen som den kom och på ett visst sätt accepterat att jag mår skit inombords mentalt.

Ett sånt här liv är inte värt leva, kan vem som helst intyga, det som håller kvar mig är väl familjen, och att jag inombords egentligen vill på nåt sätt bli kvitt mina problem och leva på som vanligt, jag tycker om mig själv är väldigt nöjd med mig som person, tycker jag har en fin karaktär och utseendemässigt tycker jag väl att jag är väldigt fin också, på dem fronterna är jag väldigt nöjd men det är mer det inombords som tär på mig mest och hur begränsat mitt liv har blivit.

Får väl ge det ett par till chanser, men det känns svårt.

Har ni några tips vad man kan göra när allt känns bara emot en och jobbigt, tycker inte om att må dåligt, det har jag inte gjort innan så mycket så det är rätt nytt för mig, vet faktiskt inte hur jag vill ha hjälp, är rätt vilsen, får se vad jag kommer på, men har ni några värdefulla tips uppskattar jag det verkligen.

Tusen tack
Citera
2018-03-07, 21:05
Medlem
Man får stå ut brukar bli bättre efter ett par år hoppas du möter de me.
Citera
2018-03-07, 22:49
Medlem
SophieNeveus avatar
Livet är toppar och dalar, med tiden brukar det bli bättre.
Har du ingen idé om vad du vill göra med ditt liv eller vad du vill arbeta med i framtiden?
Det bästa hade nog varit att se till att börja studera på komvux för att fixa dina skolbetyg, där kan du också läsa en kurs åt gången lite i din egen takt.

Har du någon aning om vad det är som är orsaken till dina panikattacker?
Citera
2018-03-07, 23:04
Medlem
Du har rätt inställning, ditt liv är inte värdigt. Så vad har du för behandling mot dina panikattacker? Du säger att det inte är bättre när du är hemma. Det har du rätt i, du blir bara sämre hemma isolerad, så ut med dig. Behöver du en kontaktperson för att ta dig ut, så ordna det. Panikångest dör man inte av, man bara tror det. Det är dags att du börjar jobba på att tillfriskna och skaffa dig strategier och kunskap så att du får ett meningsfullt liv.
Citera
2018-03-08, 00:08
Medlem
Ola81s avatar
Vad skiljer dom som vill begå självmord till dom som gör slag i saken...? Handlingskraft. Det är det du saknar, oavsett om vi pratar om livet eller döden.
Citera
2018-03-08, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Livet är toppar och dalar, med tiden brukar det bli bättre.
Har du ingen idé om vad du vill göra med ditt liv eller vad du vill arbeta med i framtiden?
Det bästa hade nog varit att se till att börja studera på komvux för att fixa dina skolbetyg, där kan du också läsa en kurs åt gången lite i din egen takt.

Har du någon aning om vad det är som är orsaken till dina panikattacker?

Jo finns lite karriärsmål man har i huvudet men jobbar inte riktigt mot dem tyvärr, men ska försöka göra det nu lite, orkar inte slösa mer tid än vad jag redan gjort.

Alltså själva grunden till varför jag har fått dem, vet jag inte riktigt mer än att jag har alltid vart en väldigt stressad person pga gener (mina föräldrar är det också) sen en dag fick jag panikattack i skolan sen dess fortsatte det, så jag antar det är rädslan för att få panikattacker som fortsätter i den onda cirkeln liksom, så är det oftast.

Drömmen vore ju och bli kvitt dem åtminstone en stor del, det e typ det enda jag vill haha kräver inget mer har faktiskt det mesta och mår fint bortsett från det, om panikattackerna försvann hade jag nog vart superlycklig, skulle betalt miljoner för o bli kvitt det utan tvekan.
Citera
2018-03-08, 00:44
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santal
Jo finns lite karriärsmål man har i huvudet men jobbar inte riktigt mot dem tyvärr, men ska försöka göra det nu lite, orkar inte slösa mer tid än vad jag redan gjort.

Alltså själva grunden till varför jag har fått dem, vet jag inte riktigt mer än att jag har alltid vart en väldigt stressad person pga gener (mina föräldrar är det också) sen en dag fick jag panikattack i skolan sen dess fortsatte det, så jag antar det är rädslan för att få panikattacker som fortsätter i den onda cirkeln liksom, så är det oftast.

Drömmen vore ju och bli kvitt dem åtminstone en stor del, det e typ det enda jag vill haha kräver inget mer har faktiskt det mesta och mår fint bortsett från det, om panikattackerna försvann hade jag nog vart superlycklig, skulle betalt miljoner för o bli kvitt det utan tvekan.

Är det i specifika situationer du får panikattacker? När du blir utsatt för en stressad situation?
Jag tror absolut att det går att bli av med, det viktiga är att du själv måste acceptera och konfrontera din åkomma. Det finns hjälp att få om du skulle vilja ha.
Citera
2018-03-08, 00:50
Bannlyst
Läs på vad jag har att skriva här, och ge det en chans. Döm först efteråt, inte innan. Jag tänker hjälpa dig, jag hade en vän som hade grov panikångest och idag mår superbra, vi snackar A och O inom grov, han hade verkligen grov panikångest, men idag är han bra, finns många såna! Du ska bli en av dem.

Jag själv haft perioder med panikångest, det är normalt det ska du veta, det vet du nog förmodligen själv redan då du förmodligen läst en del om det. Men nu gäller det bara lära sig ha rätt redskap för att bli av med dem/eller bli ok med dem utan att dem drabbar din vardag.

Dare: The New Way to End Anxiety and Stop Panic Attacks av Barry McDonagh.

Det är en bok du absolut ska läsa och fullfölja, det är en grym bok skrivet av någon som själv haft panikångest attacker, och boken går verkligen i detalj och förklarar allting och responsen du kommer använda dig av emot dina panikattacker kommer vara just DARE, finns vetenskap bakom det, inte non-sense.

Ge det en go, testa. Jag kan skicka dig en gratislänk till en E-book version av den om du vill, PM:a slipper du köpa den.

Blir bara ledsen av att se sånt här, du är frisk, panikångest är ingen sjukdom det är bara fel tankesätt och fel uppfattningar, och onödig respons av ditt kamp&flykt system i kroppen, du lurar dig själv. Det är dags du tar tillbaka livet och du behöver bara ett par knuffar.

Lycka till.
Citera
2018-03-08, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Är det i specifika situationer du får panikattacker? När du blir utsatt för en stressad situation?
Jag tror absolut att det går att bli av med, det viktiga är att du själv måste acceptera och konfrontera din åkomma. Det finns hjälp att få om du skulle vilja ha.

Ja alltså kommer låta ju konstigt för dig som inte har det typ, men oftast när jag är stressad ja, tex när jag vet att jag måste ut och t.ex gå till nån shopping galleria eller handla eller dylikt eller stå i kö eller åka kommunalt osv, ibland får jag ju det bara på mofo vartsomhelst, ibland mår jag bra och klarar lätt av en hel dag i stan, men väldigt sällan.

Tycker bara det är synd då jag är ung kille som egentligen är frisk bara denna jävla skit man fått på något skumt sätt som sätter stopp för en, otroligt.

Och ja det du säger ligger mycket i det jag lärt mig, man måste ju verkligen komma över rädslan, panikångestattacker är ju i grund en rädsla, oftast en mycket ologiskt och överdriven rädsla som triggar igång symptomerna.

Uppskattar btw din hjälp
Citera
2018-03-08, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Läs på vad jag har att skriva här, och ge det en chans. Döm först efteråt, inte innan. Jag tänker hjälpa dig, jag hade en vän som hade grov panikångest och idag mår superbra, vi snackar A och O inom grov, han hade verkligen grov panikångest, men idag är han bra, finns många såna! Du ska bli en av dem.

Jag själv haft perioder med panikångest, det är normalt det ska du veta, det vet du nog förmodligen själv redan då du förmodligen läst en del om det. Men nu gäller det bara lära sig ha rätt redskap för att bli av med dem/eller bli ok med dem utan att dem drabbar din vardag.

Dare: The New Way to End Anxiety and Stop Panic Attacks av Barry McDonagh.

Det är en bok du absolut ska läsa och fullfölja, det är en grym bok skrivet av någon som själv haft panikångest attacker, och boken går verkligen i detalj och förklarar allting och responsen du kommer använda dig av emot dina panikattacker kommer vara just DARE, finns vetenskap bakom det, inte non-sense.

Ge det en go, testa. Jag kan skicka dig en gratislänk till en E-book version av den om du vill, PM:a slipper du köpa den.

Blir bara ledsen av att se sånt här, du är frisk, panikångest är ingen sjukdom det är bara fel tankesätt och fel uppfattningar, och onödig respons av ditt kamp&flykt system i kroppen, du lurar dig själv. Det är dags du tar tillbaka livet och du behöver bara ett par knuffar.

Lycka till.

Läste lite om den boken ,verkar grym har inte råd köpa den men ska det när jag kan och ge det en chans, verkar verkligen grymt och det är lite det jag letar efter hatar saker som ber en kontrollera skitet, och andningstekniker och sånt det hjälper ju inte riktigt..

Tusen tack verkligen, super snällt.
Citera
2018-03-08, 08:54
Medlem
Har du sökt någon typ av hjälp? Första steget brukar vara att erkänna att man har problem och har fastnat. Ta sedan hjälp och gör upp en plan. Utan en plan så bara glider man runt och slösar tid, och det i sig gör att man blir stressad, och blir man stressad så leder det vidare till skit.

Sänk kraven också, släpp alla förväntningar du tror finns på dina axlar. 21 år är ungt, det finns gott om tid att fixa relationer och lösa problem man haft. Det är absolut inte kört på något sätt. Sök hjälp, kanske be föräldrarna att hitta någon lämplig och sedan gör en plan med den personen. Vi hejar på dig!
Citera
2018-03-08, 16:40
Medlem
Jeltzins avatar
Det finns en styrka inom dig. Den som får dig att skriva det här, den som fan inte vill ge upp. Hitta den, arbeta på den och du kommer komma över panikattackerna.

Googla på Wim-Hof.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in