• 1
  • 2
2018-03-08, 21:20
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santal
Ja alltså kommer låta ju konstigt för dig som inte har det typ, men oftast när jag är stressad ja, tex när jag vet att jag måste ut och t.ex gå till nån shopping galleria eller handla eller dylikt eller stå i kö eller åka kommunalt osv, ibland får jag ju det bara på mofo vartsomhelst, ibland mår jag bra och klarar lätt av en hel dag i stan, men väldigt sällan.

Tycker bara det är synd då jag är ung kille som egentligen är frisk bara denna jävla skit man fått på något skumt sätt som sätter stopp för en, otroligt.

Och ja det du säger ligger mycket i det jag lärt mig, man måste ju verkligen komma över rädslan, panikångestattacker är ju i grund en rädsla, oftast en mycket ologiskt och överdriven rädsla som triggar igång symptomerna.

Uppskattar btw din hjälp

Har du någon aning om vad det är som rädslan grundas ur? Vad är det du är rädd för?
Citera
2018-03-10, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har du någon aning om vad det är som rädslan grundas ur? Vad är det du är rädd för?

Det är själva symptomerna som är läskiga och liksom tar hela ens energi, det är bokstavligen som att befinna sig i en liv eller död situation om och om i ställen och i stunder där egentligen flykt/kamp responsen inte naturligt sett borde avfyras/startas.. det är svårt förklara, haft de så pass länge men härdar ut även fast innerst inne mår ja dåligt av det

Men e väldigt tacksam för din hjälp hehe

Jag uppskattar det samtidigt vet jag att det är svårt förstå om man inte har det själv,

En ovan skrivare vid namn Arouint i tråden gav ett grymt tips, den boken DARE är grym och otroligt bra, märker redan resultat i tankesätt osv, är sjukt nöjd.

(För er andra: har ni panikångest ge den boken en chans författaren vet verkligen va han snackar om och metoden DARE är otroligt bra, för er andra som bara vill lära er mer om det och generellt lära er hur man kan tänka kring stress osv hur man blir kvitt fobier osv så är det där också en bra bok.
Citera
2018-03-13, 22:57
Medlem
Det går att bli av med panikångest med hjälp av mediciner och/eller KBT. Min kompis blev frisk på det viset. En ganska låg dos antidepressiva och sen kbt-samtal och övningar med terapeuten. Du kan alltid vända dig till din vårdcentral och beskriva dina problem för en läkare och se vad de kan bidra med. Så där ska du ju inte behöva ha det när det går att bli frisk. Och kom ihåg att beskriva för läkaren så som du skriver här. Det är så lätt att underdriva sina symtom när man har psykiska besvär pga att man skäms. Men då förstår inte läkaren hur illa det är. Eller om du har nån studenthälsa eller dylikt att vända dig till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in