• 1
  • 2
2018-03-07, 17:43
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett förstahandskontrakt i Sthlm. Då jag inte har möjligheten att köpa en bostadsrätt och då jag inte står i Bostadsförmedlingens kö, så undrar jag vilka möjligheter det finns till att skaffa sig ett förstahandskontrakt.

Är det kört utan kötid, eller kan man få tag i ett förstahandskontrakt i Sthlms län på något annat sätt?

//gzd
Senast redigerad av grovN 2018-03-07 kl. 18:02.
Citera
2018-03-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Hej!

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett förstahandskontrakt i Sthlm. Då jag inte har möjligheten att köpa en bostadsrätt och då jag inte står i Bostadsförmedlingens kö, så undrar jag om det finns andra möjligheter till att skaffa sig ett förstahandskontrakt?

Är det kört utan kötid, eller kan man få tag i ett förstahandskontrakt i Sthlms län på något annat sätt?

//gzd

Det är rätt kört om du inte har kontakter. Men möjligheter finns självklart genom att ringa runt till mindre fastighetsägare och smöra järnet.
Citera
2018-03-07, 18:00
Medlem
AX64s avatar
Det snabbaste och enklaste sättet är att söka en partner som har lägenhet. Ta vem som helst. Sedan byter du upp dig när du behöver. Efter en tid kanske du till och med hittar en person som du gillar på riktigt.

Välkommen till Stockholm!
Citera
2018-03-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Hej!

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett förstahandskontrakt i Sthlm. Då jag inte har möjligheten att köpa en bostadsrätt och då jag inte står i Bostadsförmedlingens kö, så undrar jag vilka möjligheter det finns till att skaffa sig ett förstahandskontrakt.

//gzd

Förstanhandskontrakt? Med 0 dagars kötid? Jadu, lycka till säger jag bara. Din bästa chans är väl att köpa ett hyreskontrakt - det kostar omkring 300 000 kr.
Citera
2018-03-07, 18:22
Bannlyst
Ställ dig längst bak i kön.

Kanske får du en etta i Fisksätra om minst sju år. Gratulerar.
Citera
2018-03-07, 18:25
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det snabbaste och enklaste sättet är att söka en partner som har lägenhet. Ta vem som helst. Sedan byter du upp dig när du behöver. Efter en tid kanske du till och med hittar en person som du gillar på riktigt.

Välkommen till Stockholm!

😂 Den var bra! Och så sant!
Citera
2018-03-07, 18:49
Medlem
Stockholms stad? - sug kuk samt betala för att du fick göra det

Storstockholm? - köp ett hyreskontrakt svart

Stockholms län? - ring runt till privata hyresvärdar och bostadsbolag i orter som är små och som du knappt hört talas om, ibland har man tur, men det är ofta kötid även där.
Citera
2018-03-07, 18:51
Medlem
insidelights avatar
Säg att du är en IS krigare som precis som precis kommit hit. Då får du förstahandskontrakt på Östermalm.
Citera
2018-03-07, 18:52
Medlem
Ställ dig i kö och vänta i 20-30 år, alternativt köp ett kontrakt, ett kontrakt utanför tullarna för en tvåa ligger på runt 200-300k, innanför upp emot 500-1000k.
Citera
2018-03-07, 20:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ställ dig längst bak i kön.

Kanske får du en etta i Fisksätra om minst sju år. Gratulerar.

Så är det. (Kan meddela att kötiderna till Fisksätra och Rinkeby etc börjar närma sig 10 år nu.)

Nej. Bostadsrätt, andrahandsmarknaden eller inneboende är det som gäller. Alternativt köpa ett svartkontrakt.

En ytterligare möjlighet som blir vanligare är att villaägare i Stockholms län bygger attefallshus på sin tomt som de hyr ut. Brukar ligga på minst 8000 per mån i lägen hyfsat nära kollektivtrafik.
Citera
2018-03-07, 20:22
Medlem
darkomcfaces avatar
Ställ dig i stockholmsbostadskö, är bara nästan 1miljon människor som står i kön före dig. Så Om du vill bo inne i stan så förvänta dig väntetid på 20år nånting.

mvh
Citera
2018-03-07, 20:26
Medlem
Access-Denieds avatar
Det finns ju hyresvärdar som inte väljer hyresgäst efter kötid, t.ex. Hässelbyhem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in