Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 20:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Det finns ju hyresvärdar som inte väljer hyresgäst efter kötid, t.ex. Hässelbyhem.

Har du fler exempel på dessa hyresvärdar?
Citera
2018-03-07, 21:10
  #14
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Har du fler exempel på dessa hyresvärdar?
Nej, har inte så bra koll tyvärr. Jag kände till just Hässelbyhem eftersom jag fick lägenhet via dom en gång.
Citera
2018-03-07, 21:13
  #15
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Ställ dig i kö och vänta i 20-30 år, alternativt köp ett kontrakt, ett kontrakt utanför tullarna för en tvåa ligger på runt 200-300k, innanför upp emot 500-1000k.

Att köpa ett kontrakt - att köpa det svart, menar du?
Citera
2018-03-07, 22:35
  #16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Att köpa ett kontrakt - att köpa det svart, menar du?
Jaaa man kan vara brottslig och köpa sitt kontrakt, fast egentligen är det säljaren/värden som gör brottet, att sälja ett hyreskontrakt anses nämligen vara mycket värre.

Man kan sälja kanske en etta på bortre vasastan 30 kvm med "köksskåp" och "stockholmsbadrum" för 300 000 med månadshyra 4-5000 och de stålarna ser du aldrig igen. En investering!
Citera
2018-03-07, 22:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Att köpa ett kontrakt - att köpa det svart, menar du?
Ligger nog på mer i närförort.
Citera
2018-03-16, 02:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Hej!

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett förstahandskontrakt i Sthlm. Då jag inte har möjligheten att köpa en bostadsrätt och då jag inte står i Bostadsförmedlingens kö, så undrar jag vilka möjligheter det finns till att skaffa sig ett förstahandskontrakt.

Är det kört utan kötid, eller kan man få tag i ett förstahandskontrakt i Sthlms län på något annat sätt?

//gzd

I Stockholms län är det inga problem, du får bara jobba lite för det.
Kolla upp fastighetsägare som gjort standardhöjande renoveringar och höjt hyrorna till max. Många områden utanför stan finns där detta gjorts.

Jag får mail om lediga objekt på ganska regelbunden basis av en fastighetsägare med hus utspritt inom länet. Oftast nyproduktion. Exempelvis 3rok 67kvadrat för 13935:-/månad i Gröndal.

Andra fastighetsägare lägger ut lediga objekt via sin hemsida och låter 10pers söka, sen lottar de turordning.

Se bara till att ha tillräcklig inkomst på papper/pdf och att du kan maila det snabbt.
Citera
2019-06-01, 00:21
  #19
Medlem
Du som redan sitter på en hyresrätt och har +500K anledningar att vilja flytta till en 65kvm lägenhet innanför tullarna - skicka DM.
Citera
2019-08-06, 22:34
  #20
Medlem
Du som redan sitter på en hyresrätt och har +300K anledningar att vilja flytta till en 35kvm lägenhet innanför tullarna - skicka DM.
Citera
2019-08-15, 15:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Så är det. (Kan meddela att kötiderna till Fisksätra och Rinkeby etc börjar närma sig 10 år nu.)

Nej. Bostadsrätt, andrahandsmarknaden eller inneboende är det som gäller. Alternativt köpa ett svartkontrakt.

En ytterligare möjlighet som blir vanligare är att villaägare i Stockholms län bygger attefallshus på sin tomt som de hyr ut. Brukar ligga på minst 8000 per mån i lägen hyfsat nära kollektivtrafik.

De aktuella hyresgästerna för de Attefallshusen består av skötsamma ensamstående unga vuxna utan barn. Den marknaden är ju inte gigantisk.

Tror att 8000 kan vara en lite för optimistisk summa.
Citera
2019-08-15, 20:49
  #22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Tror att 8000 kan vara en lite för optimistisk summa.

Nu var det 1,5 år sedan jag skrev inlägget. Då skrev jag minst 8000. Idag skulle jag skriva minst 9000. Observera ordet minst.
Citera
2019-08-15, 21:24
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu var det 1,5 år sedan jag skrev inlägget. Då skrev jag minst 8000. Idag skulle jag skriva minst 9000. Observera ordet minst.

Du verkar ha koll. Vem betalar 10 000 i hyra för ett Attefallshus?

Villaägare är gnidna men rätt kräsna. De vill ju inte ha vem som helst boendes på tomten. Samtidigt vill ju inte vem som helst bo i en skokartong på någon annans tomt ute i förorten. Har svårt att se att det skulle råda jämvikt vid 10 000. Men kan ha fel. Underskattar kanske bostadsbristen i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Turbohaler666 2019-08-15 kl. 21:31.
Citera
2019-08-15, 22:20
  #24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Du verkar ha koll. Vem betalar 10 000 i hyra för ett Attefallshus?

Villaägare är gnidna men rätt kräsna. De vill ju inte ha vem som helst boendes på tomten. Samtidigt vill ju inte vem som helst bo i en skokartong på någon annans tomt ute i förorten. Har svårt att se att det skulle råda jämvikt vid 10 000. Men kan ha fel. Underskattar kanske bostadsbristen i Stockholm.

Jo jag har lite koll genom att jag känner några villaägare som gör så. Jävligt smart sätt att dra ner sin egen boendekostnad på. Självklart är de kräsna i urvalet av hyresgäst. Som du skriver så vill man inte ha vem som helst på sin tomt. Men de är även oftast seriösa som hyresvärdar då det vill ha det harmoniskt i sin villaidyll.

Vad de kan ta ut beror givetvis på var huset ligger, hur avskiljt det är från huvudhuset, hur fräscht huset är och en del annat som intelligent planlösning med sovloft etc.

Tiotusen i hyra är väl jävligt attraktivt för ett yrkesarbetande par som flyttar till Stockholm? Är oftast ett tryggare och mer långsiktigt boende än att hyra en lägenhet i andra hand av Abdullah. Nu kostar ett fräscht attefallshus i Bromma eller Älvsjö snarare femton tusen per månad men för tio kan du hitta något i Värmdö nära goda bussförbindelser rakt in till Slussen. Eller i Haninge nära pendeltåg, för den delen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback